Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 02-hem-hushåll
Läst 8239 ggr
Sheena
0

Hur stor del är boendekostnad?

Funderar lite på det här med hur stor del av ens inkomst som består av kostnader för och runt boendet då vi tittar på hus och precis fått lånelöfte. Vi kommer att hamna runt 30%, det känns ju helt ok men vore skönt o veta lite om vad som är det "vanliga".

Hur stor del av ink. står ert boende för?

Hmm.. vad meningen att det skulle bli en enkät, men svara gärna ändå..

MichaelE
0

För oss (mig och min sambo) så står boende kostnaderna för 29,7 %. Detta inkluderar hyra, el, bredband, telefoni samt tv-licens. Den summan uppgår till ca 6300 kr.

Men jag vågar inte svara på ifalle 30 % är vanligt då allt beror på just boendekostnaderna samt inkomsterna. Har man hög hyra och låg lön så uppgår ju den procentuella delen bra mycket högre än 30 %.

Sheena
0

Jo precis, men man får väl lixom anta att folk bor ungefär efter vad man har för inkomst. Men det är ju klart, alla prioriterar ju olika oxå.

Mer exakt så skulle vi hamna på 26,6% på det jag kan räkna på nu i förväg. Men det är ju lika bra att räkna på lite extra. Speciellt som vi nu har en väldigt låg boendekostnad så känns ju i stort sett allting annat som väldigt mycket pengar. Skrattande

[sakring]
0

Förmodar att du menar på bruttolönen? Det beror på hur stora lån man har och hur mycket man kan armotera. Vi har armoterat vårt hus så i princip så betalar vi el, vatten och sopor som är nödvändigt att ha och det blir inte så mycket även om vi gör av med en hel del el.

Sedan har vi naturligtvis TV, bredband och telefoner.

MichaelE
0

Jag beräknar på netto-lönen dvs efter skatt.

Bergspuman
0

Jag har låg boendekostnad då jag har en skuldfri bostadsrätt med relativt blygsam månadsavgift. Knappt 17% av nettoinkomsten går till boende.

elyse
0

Ca 25% om man slår ihop båda våra nettoinkomster.

Sheena
0

Tänkte på netto inkomsten, alltså hur stor del av de pengar man har att röra sig med som man lägger på sitt boende månadsvis..