Separerar, hur delar vi lån? (sambos)
Jag planerar att flytta ifrån min sambo nu i början på nya året, alt. till våren. Hur gör man om man har ett gemensamt bolån?
Vi bor i en lägenhet som vi tillsammans renoverat för lånade pengar. Vi har fått den värderad och nu undrar jag hur man gör om vi ska gå skilda vägar. Ska vi kontakta banken? En advokat? Kostar det något att få hjälp av banken? Vinsten antar jag att man delar på automatiskt. OM han väljer att stanna kvar tar väl han över min del av lånet? Är det en lång process?
Tacksam för att någon som gått igenom detta innan eller någon kunnig inom ämnet svarar. Inga spekulationer..
Tack 
Jag har inte varit sambo men väl gift. Vi bodde i en lgh vi ägde gemensamt och vi hade tagit ett gemensamt lån för att renovera den.
Jag utgår ifrån att du och din sambo har skrivit på lånet bägge två? I så fall är ni bägge betalningsskyldiga.
Vid en separation är det smartast att sälja lägenheten, och att ingen av er bor kvar i den, dvs. ni säljer den till en oberoende part. Då får ni ut en försäljningssumma som jag antar täcker lånet. Då är ni av med lånet.
Vid en försäljning kan ni ta hjälp av en mäklare, de brukar ordna allt som har med lösen av tidigare skuldkrediter att göra.
Väljer ni ett mer krångligt alternativ, att någon av er ska lösa ut den andre, då måste ni följa värderingen och tillse att ni skriver papper på den försäljningen. Den bör innefatta lösen av renoveringslånet också. Jag vill framhålla att det INTE är en bra idé att efter en separation, fortfarande ha ett gemensamt lån som man bägge två ska betala av på.
#2 Mycket bra information.
Inlägg #1 togs bort pga för lite kunskap i området (från mig)