Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 5014 ggr
MichaelE
0

Hur julhandlar ni?

Juletider börja närma sig och julhandeln också.

Hur har löser ni eran julhandel?

Detta syftar då både på julklappar och maten, dela med er om hur ni gör så får vi nog fram några goda tips till andra.

elyse
0

Julklappar köper jag via nätet, gärna via ebay och jag börjar redan på sommaren och sprider på så sätt ut utgifterna. Vi har knyt hos min mans föräldrar så maten blir inte så dyr, bara en 2-3 grejer var/per par.

Bergspuman
0

Jag har inte så många julklappar numera att köpa, mina syskon och jag har slopat klappar oss emellan. Det blir bara deras barn, 3 st, som ännu är väldigt små, 8 månader, 1,5 år och snart 4 år, som får klappar. Sedan får min pappa och särbon julklappar.

Julmaten lägger jag en del pengar på, mycket för att jag älskar dofter, färg och form och tycker om att baka och laga till goda rätter.

Men jag tror att särbon och jag firar själva och då blir det inte så dyrt ändå, vi delar på utgifterna. Jag brukar göra en lista på möjliga rätter och tillbehör och godis, och be honom bocka för vad han vill ha och jag gör detsamma själv. Då kommer vi fram till en rimlig nivå. Man måste inte ha ALLT.

Förra julen skippade vi t ex skinka och åt bara revbensspjäll. Han fick sill, själv är jag inget fan av sill. Grönkål och lax till mig, och så prinskorv köttbullar och fyllda ägghalvor. Potatis, ost bröd och julöl, must och nubbe. Det var nog allt!

I år funderar jag på att göra en pate eller aladåb eller kanske egen pressylta. Brukar nästan alltid experimentera och göra en ny rätt varje år.

Godiset däremot hade jag lagt ner betydligt större möda på hihi. Det är det jag tycker är roligast att tillreda, har alltid gjort.

[sakring]
0

Vi julhandla inte så mycket. Vi, min man och jag ska vara hemma tillsammans med en kompis med ett barn på 5 år. Vi köper det mesta färdigt utom köttbullarna för de gör min man. Annars så blir det inte så mycket förutom sill och skinka och rödkål och så gröt som jag kokar.

Julklappar får vi inte heller så många då vi syskon har slutat upp att ge varandra och syskonbarnen är vuxna. Jag ska försöka hitta på något till min man.

Halvdansken
0

Vi gör en flæskesteg på julafton, det är allt. Nån god choklad och lite vin eller öl. Inga julklappar och inget julpynt. Som en vanlig helg nästan, bara lite längre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MichaelE
0

Nu har man gjort bort alla julklappar som ska till släkten, dvs mina föräldrar och syster samt sambons far och farmor.

Till oss själva väntar vi med, samma sak med julmaten.

[AlltIEtt]
0

Julklappar inhandlas redan i oktober-november , på så sätt blir det inte så stressigt och all mat delar samtliga i familjen på.

Hawknestgrove
0

Inte alls. Vi firar tack och lov inte eländet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[GunillaR]
0

Jag har varit jul-motståndare sedan början på 70-talet. Men har dock köpt julklappar till sonen när han vari liten.

Att vuxna ska ge varandra julklappar är det bara affärsmännen som blir glada åt.

Jag är inte kristen och tillhör inte någon annan religion heller, så varför ska jag fira jul? Finns ingen anledning.

Men jag böjer mig ibland för sakens skull. Nu har jag ju barnbarn och de får alltid en eller flera julklappar. Men det blir något som de behöver och vill ha, och inte bara för att de ska ha en massa paket.

Jag brukar fira jul tillsammans med sonens familj och svärdotterns pappa och bror. Vi delar upp både kostnad och jobb med maten. Min lott i år blir att göra janssons frestelse och köttbullar.

[sakring]
0

Min man och jag är inte heller kristna eller tillhör någon annan religion men vi ger varandra julklappar. Mest sådant vi ändå skulle köpa. Nu har jag hittat en morgonrock som jag köpt åt min man.

[GunillaR]
0

# 9 - Jo så där kan man ju göra, att man ger varandra en sak som man behöver och vill ha. Och saker som ligger inom en rimlig prisnivå så att man inte behöver ta lån för att kunna köpa julklappar.

MichaelE
0

Jag och min sambo köper oftast en gemensam julklapp. Sedan får hon något extra vid sidan av från mig.

[sakring]
0

#10 Nej några lån för konsumtion har jag aldrig taigti mer än när jag köpte min första bil 1976Glad.

[GunillaR]
0

# 12 - Önskar att jag kunde säga samma sak.

Hawknestgrove
0

julhandlar inte alls

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....