Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 00-allmänt-om-ekonomi
Läst 4422 ggr
[sakring]
0

Att spara eller slösa?

Efter att ha sett Lyxfällan under våren så undrade jag om inte ungdomar nu för tiden får lära sig att spara till det man vill ha istället för att låna.

När jag började skolan (1961) så fick vi varje lördag (ja vi gick i skolan på lördagar ända fram t.o.m 7:e klass) ha med oss en peng som vi sparade. Vår fröken hade en plåtask med olika fack med namn på där vi la i pengar, sedan fick vi inskrivet en gång i månaden i postsparbanksboken hur mycket vi sparat och fick ta hem den och visa.

Jag tycker att detta var ett mycket bra sätt att lära sig att spara till det man ville ha och att man fick ränta på pengar man satte in på banken.

Hur var det med er när ni gick i skolan? Att det system vi hade inte fanns kvar förstår jag men fick ni någon gång under skoltiden lära er att spara.

Maria
0

Jag kan faktiskt inte minnas det från skolan. Jag började första klass 1969.

Jag kan heller inte minnas att vi hade så mycket pengar att röra oss med som dagens barn verkar ha.

Inte kunde man köpa sig godis eller cocacola på hemvägen inteObestämd

Jag minns heller inte att jag hade någon veckopeng förrän jag kom upp på högstadiet och då gick den till cigSkäms

/Maria

MariannE11
0

minns bara att vi samlade till skolresor o gjorde olika projekt för att få ihop pengarna…. började skolan 1971…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[sakring]
0

#1 Inte jag heller, första året så gick jag i en liten skola med två klasser, första och andra klass, i samma klassrum, och skolan låg mitt ute i skogen så det fanns inget där att köpaGlad

Tiana
0

Det är verkligen något som skulle behövas i dagens samhälle, lite ekonomiundervisning i skolan. Kanske lagom att ta det på högstadiet då man börjar förstå pengars värde.

Det är alldeles för lätt att låna i dagens samhälle!

RedPoison
0

jag är 21 år och har inte fått lära mig att spara i skolan. Det skötte tack och lov mina föräldrar :)

MichaelE
0

Jag har blivit undervisad i ekonomi under hemkunskapen men annars är all ekonomiutbildningj ga har haft varit under gymnasietiden; samhällsekonomi, privat- och företagsekonomi samt marknadsekonomi.

rebelme
0

#5 håller me dig helt. ja ä me 21 å utlärandet sparande skötta mamma å pappa. som tur va :)

Halvdansken
0

Jag började skolan -68, och har svaga minnen av det där. Man fick med sig en 25-öring eller liknande. Överhuvudtaget var det annorlunda med ekonomin.
Kommer ihåg när man skulle få kyckling till lördagsmiddag! Åh kyckling!! Wow! Vilket på 60-talet ju var nån snabbuppfödd stackars broiler. Smakar förmodligen bättre nu, faktiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vino
0

jag sparade inte som liten, fick alltid pengar vid behov, har samma system nu när jag har en tonåring.

Anders 50
0

Mina föräldrar var bönder under min uppväxt, och det var inget yrke som man kunde leva lyxliv av. Vi var sju syskon, så nog fick man lära sig att spara.

Och det har jag haft nytta av senare i livet…

"Man ska rätta munnen efter matsäcken"

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

elyse
0

Jag måste säga att jag absolut tycker att det är föräldrarnas uppgift att lära sina barn hantera pengar, delvis genom att ha ett sparande för sitt barn och på så sätt visa att det är viktigt att lägga undan pengar inför framtiden.

Kanske skulle någon lektion i privatekonomi kunna ingå i samhällskunskapen, men jag tror att hur man hanterar pengar handlar mer om etik än ren information.

MichaelE
0

Privatekonomi ska ingå hemkunskapen man har på högstadiet, men det skulle egentligen ingå i alla gymnasiala program pga det känns mer relevant då man inte är långt borta ifrån att flytta hemifrån för första gången.

[sakring]
0

Det enda jag fick lära på hemkunskapen var att baka och laga mat. Men å andra sidan så tillhör jag en generation som hade lärt mig att fick spara till det man ville ha.

Men som du säger Michael E så borde det ingå på gymnasiet så kanske man slapp att höra om alla dessa ungdomar som hamnar hos kronfogden pga sms-lån.

elyse
0

Jag tror ändå inte att man kan lära ut att hantera pengar. Främst inte sudda ut attityden hos dem som helt enkelt bara tycker att de har rätt att bruka pengar de inte har - det finns ju massor av vuxna som tar kredit på kredit. Ja, det finns ju hela länder som är uppbyggda på det, ex USA.

[sakring]
0

#14 Du har så rätt. USA är uppbygggt på att man handlar för pengar som man ska tjäna.

Men jag tror ändå att det skulle gå att få folk i allmänhet att förstå att tar man ett lån så måste man  betala tillbaka det. Fast bankerna är väldig pigga på att låna ut.

jokarl
0

Jag tror det är bra att lära sig att spara som ung och det är då som man har bäst nytta av att spara. Tiden kan göra underverk med sparade pengar om de är investerade.

Sen tycker jag även att många går övestyr med sparandet och toksparar även på äldre dar. Det gäller att tänka på att livet är begränsat och när du dör så har du ingen nytta av pengarna.

Alltså jag skulle råda att spara med måttaSkrattande

Namiko
0

Jag fick lära mig att spara innan jag ens kunde räkna :) Men jag tror inte att det är så vanligt, min mamma är ekonom och lyckades alltid ha ett ordentligt sparande trots att vi levde under existensminimum. Vi fick månadspeng istället för veckopeng som mina kompisar fick och bara att få pengarna att räcka hela månaden samtidigt som jag sparade när jag fick <200:- förstår jag inte riktigt idag.

I högstadiet ingick det att räkna ut hur mycket det kostar att flytta hemifrån, men inte mer ekonomi än så och i gymnasiet hoppade vi över ekonomin helt förutom det som ingick i starta eget-delen. Det jag har lärt mig om privatekonomi är helt enkelt det jag lärt mig hemma och det har alltid handlat om att spara först och köpa sen, skulle aldrig få för mig att skaffa ett kreditkort eller ta lån för något annat än ett hus. Ändå är det ofta personer i min ålder med skulder på 500 000:- i lyxfällan och jag förstår inte hur det kan ha gått så långt innan man ens är 25.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.