Skilsmässa, ingen inkomst, anmärkningar hos Kf...
Har hamnat i en riktigt knivig sits.
Kommer att bli ensamstående med en liten på 2 år, måste ha eget boende men har ingen inkomst, har anmärkningar hos kronofogden…vem 17 vill hyra ut bostad till mig? Kan jag över huvud taget hitta en egen bostad eller är jag tvungen att stanna kvar i äktenskapet? Hur nu det ska gå till…
Kan jag få hjälp av socialen med kostnader tills jag förhoppningsvis får ett jobb?
Vet varken ut eller in och inget om hur man går tillväga i en sådan här situation.
Hoppas någon kan ge mig tips!
Min första fråga är ju, är skulden hos kronofogden betald? Om den är det, hur längesen var det? För du kan ringa dem och fråga när anmärkningen kommer försvinna - de finns inte där föralltid.
När det gäller boende så kommer du högst troligen få bo hos dina föräldrar tills du hittar ett andrahandsboende. Men ta inte första bästa du finner, kolla först upp så du inte blir lurad ifall hyran är för hög samt om det finns skador i lägenheten som den du hyr av kommer anklaga dig för fast det inte är du som har gjort dem.
Kontakta socialen, absolut, men ta också kontakt med arbetsförmedlingen för du måste ju ha ett jobb för ni ska kunna klara er.
# Det förutsätter förstås att det finns några föräldrar att bo hos.
Ta kontakt med Socialen snarast och förklara din situation. I och med att du her ett mindreårigt barn så kan de inte sätta dig på gatan. Socialen har lägenheter som de står för så att du kan få bo i dem.