Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 4271 ggr
[GunillaR]
0

Stigande elpriser

Just nu hörde jag på nyheterna i TV att elpriset ligger dubbelt så högt just nu jämfört med i fjol.

Höga elräkningar fick allvarliga konsekvenser för många redan förra vintern. Hur ska det gå denna vintern?

Finns där inget sätt att reglera dessa, som jag tycker, denna vansinniga handel på elmarknaden?

Förra årets höga elpriser till och med knäckte några företag, som fick slå igen.

Man pratar om elcertifikat och utsläppsrätter. Vem sitter och bestämmer detta milsväga långt ovanför våra huvuden?

Jag bor i hyreslägenhet och det jag kan göra för att hålla nere räkningarna är att släcka lampor, frys och kyl och absolut inte sitta här vid datorn eller titta på TV. Men ska jag behöva leva sådär?

Vad har vi konsumenter att sätta emot? Hur långt kan man gå innan smärtgränsen är nådd?

martdat
0

vet inte, men fick min elräkning i dag, 400 kr dyrare än förra, o jag har varannanmånad,,,, vet inte om amn kan sätta emot så mycke, man är ju beroende av el, ändå är väll om alal säger upp elen o inte har någon elr alls, ,, men hur kul är det, kallt blir det i allfall,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MichaelE
0

Jag förstår era problem och tyvärr så kommer det se dystert ut i framtiden. Planerar att skriva en artikel om det och hur man kan göra för att slippa leva med tända ljus under hela vintern bara för att hålla nere elkostnaderna - tyvärr är den artikeln lite väl sen utan skulle ha skrivits redan i oktober.

[GunillaR]
0

Vi får inte bara knyta nävarna i byxfickorna, för det måste gå att göra något åt detta. Detta är inget annat än stöld från befolkning och industrier, och vi kan inte bara sitta stilla och tiga.

Det finns något slags upprop ifrån Villaägarna, men detta måste på något sätt bli större.

Anders 50
0

Jag har bundet fastpris-elavtal och tecknade nytt från nyår till ett pris som endast var 4 öre/kWa dyrare.

Det blir inte så stor skillnad mot förut. Chansar man på att ha ett rörligt elavtal så får man skylla sig själv när elpriset stiger.

Jag tror, (vet) att många inte ens vet vad de har för elavtal.

Och en stor del av elräkningen består av skatt och avgift som staten tar ut.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaR]
0

Jag tror inte heller att folk i allmänhet egentligen vet vad de har för slags avtal.

Jag är en av de totalt okunniga elkonsumenterna som inte begriper någonting mer än att det är alldeles för dyrt.

Men jag vet att vi lever i ett land som är kallt på vintern. Måhända att man kan acceptera en viss höjning på vintern men detta är ju ändå inte rimligt.

"Vår elproduktion är nere", säger de som äger elmarknaden. Man har inget vatten i magasinen eller så är kärnreaktorerna avstängda. Och är det brist på energi så stiger priset i skyn.

Nog verkar det vara ett megafel någonstans!

MichaelE
0

Politiker…

Ska nog inte dra in det ämnet för mycket här men problemet ligger ju just i att vi stänger av kärnreaktorer innan vi ens har en ersättningskälla.

Fast pris kan verka klokt men i längden tjänar man på att ha rörligt då elpriserna sjunker under sommaren och ligger i snitt strax under det fasta priset över ett år.

Ett tips är att ha fast pris vintertid och rörligt under sommaren - detta kommer att komma med i artikeln.

[GunillaR]
0

Det är jättebra om du skriver en artikel om detta, och tar med detta med priserna och vad som ingår.

Sen är det ju väldigt märkligt att man inte ser till att kärnkraftverken fungerar under vintern. Just nu står två reaktorer stilla.

Och som jag sa innan så gnälls det på att det inte finns vatten i vattenmagasinen. Men allt detta som kom uppifrån molnen i höstas och ställde till det för både mark och hem?

Man kan ju göra så här för att hålla priserna uppe.

Man skaffar monopol på alla gårdar inom ett område, sätter igång och producera säd och grödor. Sen skördar man och gömmer all skörden i olika förråd och säger att skörden var dålig och därför måste bygdens folk betala överpriser. Resten av skörden exporterar man till utlandet och stoppar vinsten i egen ficka.

Det är ju politikerna som först och främst måste få upp ögonen för hur verkligheten är. Och det är vi som väljer politikerna. Så gör som Villaägarna uppmanar, kontakta din lokalpolitiker och fråga varför elen är så dyr och be om ett förslag att göra den billigare.

[sakring]
0

De flesta politker vet hur det ser ut och de har råd att betala. Skulle Miljöparitet fått som de velat så hade bensinpriset höjts med 2 kr/l  från nyår.

Men det är sant att de flesta, farmförallt lägenhetsinnehavare är dåligt pålästa om vad elen kostar. De flesta husägare känner nog till det.

Själv har jag ett bundet avtal som går ut i sommar och räknar med att söka upp en ny leverrantör då jag ej är nöjd med den jag har.

De ringde upp mig och tackade för att jag var kund hos dem och ville sänka mitt pris med 100 kronor för varje namn som jag kunde ge dem att ringa tillTungan ute. Det blir väl så när folk nixar sina telefoner. Dessutom så skryter de med att det är bara förnyelsebar energi, trots att de inte äger vare sig nät eller produktion.

Förutom det faktum att vi har ett kommunalt elbolag som står för nätet och som tar ut alldeles för stor kostnad för detta, men inte får vi några pengar tillbaka. Nej vi eldar i kakelugnen och stänger sedan av ventilaionen under natten så det går ingen värmeenergi.

[AlltIEtt]
0

Jag tror vi har fast elavtal,

Visste inte att man kunde ha fast under vintertid och rörligt under sommartid Mr. Green

MichaelE
0

#9 man kan teckna fasta elavtal som sträcker från 3 månader och uppåt.

MichaelE
0

Som ni kan se på första sidan är artikeln publicerad. Tyvärr med lite dåliga nyheter.

[sakring]
0

Idag har vi inte varit hemma och därmed så har vi haft värmen avstängd då det var några minusgrader utomhus och det hade gått in ett värmesteg. Väl hemma igen så satte vi igång fläktarna men eldar nu i kakelugen och håller på så sätt värmen. Vi hade +20C i huset när vi kom hem då vi har ett extremt tätt hus pga uppvärmningen. Under natten, när det är som kallast, så stänger vi av värmen också och ja, det håller sig varmt.

[sakring]
0

Funderar en del över artikeln. Ligger gränsen mellan region syd och näst syd innan eller efter Oskarshamnsverken. Ligger det efter så har vi faktiskt 2 kärnkraftverk som hjälper oss i den södra regionen. Både Simpvarp och Ringhals som producerar el. Dessutom så har vi ett oljeeldat kraftverk i Karlshamn som har gått för full när reaktoerna har varit avstängda.

Hade man låtit bli att avveckla Barsebäck så hade vi haft ännu fler resuser fast å andra sidan så har man trimmat de övriga kärnkratfverken så det har inte fallit ifrån någon energiproduktion.

MichaelE
0

#13 Tyvärr, gränsen går nedanför. Dessutom de reaktorer som fortfarande är igång är inte tillräckligt för att ge el till hela Stockholmsområdet.

Honeylover
0

Jaha det var ju väldigt tråkigt!

Maria
0

Den stora skillnaden för oss är väl om vi betalar elburen värme eller om den ingår i hyran.

Att spara pengar på så kallad  hushållsel genom att släcka lampor  med mera gör ju ingen rik.Obestämd

/Maria

[GunillaR]
0

# 16 - Nej det är nog så att vi måste säga ifrån att nu är det nog. Men det verkar inte vara någon som vill eller gitter bry sig. Ibland undrar jag om inte svensken knyter näven i byxfickan alldeles för ofta.

Men villaägarna protesterar och så även Svenskt Näringsliv när två företag har minskat med sin produktion pga den höga energikostnaden.

Jag tror att hela elmarkanden borde synas ordentligt i fogarna. Kanske vi ska skicka Wikileaks på den! Flört

[AlltIEtt]
0

MichaelE, inlägg 10,

Pratade med dom idag och enligt deras svar så var det tvärtom, rörligt under vintertid och fast under sommartid. Vi tycker det borde vara så som du nämnde.