Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 4370 ggr
MichaelE
0

Era Nyårslöften

Kommer ni avlägga några nyårslöften som har en inverkan (helst en positiv sådan) på er ekonomi?

Dela gärna med er era löften och tanken bakom den/dem.

MichaelE
0

Mitt löfte är att dra ner mera på godiset, köpstopp på MasterCardet och spara dricksen jag tjänar in till vettiga köp.

Detta är ju det positiva för ekonomin men sedan är det en omläggning i maten som gäller och det kommer kosta en slant men det är för att äta mer hälsosam varierad kost.

[sakring]
0

Mitt nyårslöfte blir det som jag ger varje år. Jag ska INTE börja röka i år heller. Nej jag har aldrig rökt och jag är över 50 år så risken är inte så stor och inte min man heller. Men jag är uppvuxen med föräldrar som rökte och som fick lungcancer.

Sedan ska jag faktiskt sätta mig och göra  en budgetSkrattande för att verkligen få koll på vart pengarna tar vägen.

elyse
0

Minska på klädinköp.

Maria
0

Mitt löfte i år är att sluta röka. Inte för att jag vill utan för att jag måste men kommer samtidigt att tjäna en massa pengar på detFlört

/Maria

Bergspuman
0

Ett ekonomiskt löfte är att öka mitt sparande, för jag kommer att få höjd lön då jag delvis byter arbetsuppgifter.

Eftersom jag pluggat så många år, ligger jag efter i pensionspoäng. De som är t ex föräldralediga får pension för de åren, men den som pluggar får ingen pension för studieåren. Orättvist. Jag måste spara extra för att inte bli utfattig när jag är pensionär.

Visserligen vet jag att jag ärver mina föräldrar men liksom, när jag är 65 kan de fortfarande leva. Jag vill inte påbörja mina pensionärsår med att behöva dra in på en massa roligheter.

Namiko
0

Nu brukar jag inte ha några nyårslöften, de ändringar jag har tänkt göra råkar bara sammanfalla med nyår :P

Jag ska dra ner på matkostnaden (den enda kostnad jag kan minska) och spara minst 500:- i månaden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[ErikSvensson]
0

Skaffa ett jobb får bli mitt nyårslöfte. Så trött på att vara arbetslös nu.

Bergspuman
0

#7 Du som tränar så mycket - inte funderat på att utbilda dig till personlig tränare? Bara en spontan tanke.

[ErikSvensson]
0

Har funderat lite på det men PT ska vara ett rätt oglamoröst jobb just nu (många som skaffar snabba licenser på två-veckors kurser för att sedan jobba, trots att man sällan har någon praktisk erfarenhet.) Men tack för tipset! Skrattande

Tiana
0

Inga direkta löften, men har snarare satt upp ett mål att genom ett köpstopp komma upp i 50 000 kr i sparade pengar, dvs på konto och fonder. Snålmånader väntar Flört

Ska också ta och gå igenom mina utgifter, för de har lyckats öka av någon anledning på sista tiden.

Och så ska jag ta och skriva ner mina artiklar till den här sidan, som jag haft i huvudet ett par månader nu!

MichaelE
0

#10 det sista löftet ser vi fram emot.

Ett till löfte (löfte och löfte, det är i princip redan klart) från min sida är att byta arbetsgivare (inom samma yrke) och därmed få en kortare cykelsträcka till jobbet (vinner en timme på det per pass) och bättre lön samt lättare att kunna få påverka mitt schema så det passar ihop med studierna bättre.

Elshira
0

Mitt löfte är att ta hand om och skämma bort min pojkvän lite mera! Det är lätt att man kommer in i en rutinmässig livsstil när det bara är skola/arbete som gäller och sedan går man till sängs efter en film.

Lite mysiga middagar (hemma), massage, eller bara att säga något snällt lite oftare är vad jag ska försöka! Visa att man bryr sig lite mer. ^^

Att dra in på godiset skulle jag gärna önska men jag vet att jag inte skulle klara det så lika bra att ge sjutton i ett sådant löfte haha!

Hakuna matata!

Halvdansken
0

Inga löften, bara önskningar (att min man inte får återfall i cancern).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MichaelE
0

#13 Får hoppas att dina önskningar gå i uppfyllelse

[sakring]
0

Ja någon budget har det inte blivit men med hjälp av kassaboksskolan här har jag skapat ett  dokument så att jag kan fylla i alla uppgifter på våra utgifter så jag kan se vart pengarna försvinnerSkrattandeTack för hjälpen med det.

[sakring]
0

#13 Jag hoppas att din önskan infaller. Själv önskar jag att man hittar en donator till min make som ska genomgå stamcellstransplantation då han har Kronisk lymfatisk leukemi.

Maria
0

#13 och #16 Hoppas verkligen era önskningar går i uppfyllelse.

/Maria

Halvdansken
0

#16. Hoppas verkligen att ni får tag i en donator.

Hatar cancer och älskar vårlökar.