Ert bästa köp
Jag tänkte att vi skulle dela med oss era bästa köp (de sämsta i finns i en separat tråd) som ni har gjort. Det behöver inte vara det dyraste utan det köp som ni absolut inte skulle klara er utan.
För mig, oss skulle jag nog säga eftersom jag och sambon delar nästan på allt, så gjorde vi det bästa köpet när vi var på IKEA den här månaden och köpte ett nytt sovrum samt vardagsrum. Jag har aldrig sovit så bra som jag gör nu (köpte helt nya madrasser samt säng) och har aldrig heller trivts så bra som jag gör nu i vår lägenhet. Vi både är helnöjda med vårt inköp.
Vårt bästa köp var när vi byggde i det rum som jag sitter i nu och installerade en kakelugn som min man låtit anpassa till vårt hus som är uppvärmt med luftburen värme.
Det betyder att vi inte har några element i huset utan värmen kommer från takdon och sugs ut av takdon. Värmen får vi från en värmepump.
Men det fina med den här kakelugnen är att den går in på värmen innan värmepumpen och värmer på så sätt upp hela huset. Att min man dessutom fick ta ved från hamnen som blivit kvar sedan stormen Gudrun gör det inte sämre. Vi klarar oss på den i många år.
Jag sitter just nu och har en brasa tänd bakom ryggen på mig
#1 Det är en bra investering med rejäla sängar. Att sova dåligt och inte vakna utsövd är ingen höjdare.
Mitt bästa köp är faktiskt den här lägenheten!
Min första, alldeles egna bostadsrätt.
Tidigare ägde jag en lgh ihop med exmaken, men den här är helt och hållet min egen och den är kontant betald också, och jag trivs jättebra här!
Grattis till lägenheten och inga lån
Bästa köpet var nog sommarstugan som vi hade i 12 år. Köpte den för 150 000 och när vi sålde den så bodde vi i lillstugan och huvudhuset var totalt utblåst. Det fanns bara väggar och jordgolv. Det var verkligen ett renoveringsobjekt. Trots det så fick vi 455 000
för huset.
Vårt radhus är nog ett bra köp. Vi har bott här i fem år och snart renoverat hela huset. Flera grannhus som inte varit mer än ommålade har gått för över en miljon mer än vad vi gav.
Nu går det ju inte att räkna så för fastighetsmarknaden kan ju svänga totalt och det är ju pengar man inte "har" så att säga.
Men skulle vi sälja idag så har vi gjort ett bra köp.
/Maria

Min laptop, den har varit guld värd den senaste tiden även om den kanske inte varit så flitigt använd.
Det är nog min och mannens katter. De tillför harmoni och man får ro i själen när de kommer och kurrar upp sig i soffan bredvid oss.
Om man ska se mer till ting så är det nog ungefär som #1 - att vi köpt möbler och fått ett komplett hem. Vi saknar inget alls och kan leva så här i många många år till. Sängen och den stora garderoben ligger i topp.
En utav mina/våra bästa köp är diskmaskinen. Det är en sån befrielse efter att ha stått framför diskbänken i fyra år. Visst, den kostade att köpa och den drar 90 öre/diskning men det är ändå skönt då jag har fullt upp med studier och jobb.
#9 Instämmer helt i det du säger, jag skulle för allt i världen inte vilja vara utan diskmaskin.
Mitt bästa köp är nog min lägenhet. Köpte den för 690 000 och andra lägenheter i området i samma storlek säljs för runt 850 000.
Lite färg, en fondvägg, nya inbygda garderober och nytt golv allt för ca 20-25.000 kr har nog dragit upp värdet rejält. Sedan så ska några tusen läggas på färg på köksluckor och lite kakel i köket + kolfiberfläkt. Så kanske 10-15.000 kr till och sedan ligger lägenheten på samma värde som de andra i samma storlek.
Pengar som förhoppningsvis kommer igen om ett år eller två då jag säljer!
Och en diskmaskin ska jag nog investera under vintern i som 9-10 # pratar om. Tänk hur mkt tid man sparar!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
min micro. den hade jag alrig velat vara utan. den gamla la ner verksamheten förra veckan och det blev ilfart till elgiganten. Den fixar jag mig tyvärr inte utan
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har varken diskmaskin eller micro.
Mitt bästa köp är mina hästar. 3750:- respektive 6500:-. Bra köp tycker jag.
Bästa köp är min bostadsrätt, jag köpte den kontant precis som #4. Det är samma hyra nu som för ca 20 år sedan.
Näst bästa köp är nog kolonin, med stuga etc.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

mitt hus, klart det bässta köp jag gjort.både att vi mår så mycket bättre plus att det blev billigare att bo,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#15 Blev dubbla inlägg där, tog bort det ena.
Detta är väll kanske inte direkt något köp utan faktiskt avbetalning.
Men jag har abonemang hos Glocalnet och köper mina mobiler genom dom ungefär vart 3:e år.
För det första så har jag ett abbonemang som kostar 99 kr månaden, och för det så ringer och sms:ar jag gratis till alla nät, jag har dock en öppningsavgift på 1 kr/samtal, men jag ringer ganska så sällan och oftre längre samtal. I annat fall så fungerar ju smsen perfekt! Ett stort + är att jag ringer och sms:ar gratis till i princip hela europa, bra då jag både har en pappa som reser mycket och kompisar där!
Numera har jag också internet till mobilen för 59 kr/månad, då surfar jag med 3 mbit/s upp till 3 GB data, därefter hur mycket jag vill i 32 kbit/s.
Det andra är att mobilen som köps på avbetalning blir billigare än den billigaste som man kan köpa löst i butik (utan abonemang till osv), och givetvis ingen uppläggningsavgift, ränta osv. Och att inte förlora på samma vara (som jag köpt i vilket fall som) och kunna ta det på delbetalning är väldigt bra när man inte har allt för gott om pengar. Blir jämnare ekonomi så.
Sedan ett annat + är att de går i telenors nät, och de har vad jag märkt precis lika bra och ibland tom bättre täckning än telia (som jag haft innan). Jag har varit mycket långt ut i skogen, på fjället mm och aldrig tappat kontakt mer än där inte heller telia får in ett skit.
Och ett annat + är att de har bra kontakt på kundtjänsten, har aldrig stått i kö mer än ett fåtal minuter, och är det något man undrat över så har det fått förklatats eller fixat på två röda.
Försäljarna som stod på gatan var trevliga, och efter som vi inte kunde göra något precis då med köp osv så kom de hem till oss (gratis givetvis) och hjälpte oss att ingående förklara alla tjänster osv. Vi trodde givetvis att det var för bra för att vara sant (som med alla andra försäljare), men vi hittade inga "fel" så vi gav det ett försök.
Och idag 5 år senare är jag fotfarande lika nöjd!
Vi har telia till internet, tv och telefoni än så länge men jag kan säga att nä det kontraktet slutar så SLÄNG ER I VÄGGEN, för då blir det glocalnet!
Hakuna matata!
#18ja läste intresserat ditt om Glocalnet, men tyvärr, när det visade sig att de går över teleonrs nät, då blev det inte kul. Vi har noll täckning med samtliga operatörer utom Telia och Halebop där jag bor. Tråkigt nog, för just de två har ju aldrig några smarta mobilköp…… som tex 3……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Med all snö som kommit nu så kan jag säga och min man också att det bästa vi har köpt är en snöslunga
Ett av mina bästa köp genom livet var nog min bostadsrätt. Inga lån på den. Men en av mina bästa livsinvesteringar är nog min utbildning, trots ett regält studielån. Utan studiemedel hade jag inte kunnat få den utbildning och ha det yrke jag har idag, så jag betalar gärna tillbaka det lånet. Ett av mina senaste köp som jag är nöjd med är mina nya soffor som jag köpte i somras. Hade turen att de var till introduktionspris 6000 istället för 12980 kr. Sen var det ren slump att jag var in i den butiken just den dagen, letat soffa länge men inte hittat vad jag vill ha. Så jag är både glad och nöjd.
#18 Glad att du är nöjd med dina abonemang och att det fungerar. På sensommaren så gick min bostadrätts förening på ett avtal tillsammans med företag, gruppanslutning till bredband och ip- telefoni. Genom det betalar vi 125 kr för snabbaste hastigheten samt telefonin. Funkat jättebra och är supernöjd med det. Kan vara ett bra tips till er som bor i en bostadsrättsförening att be styrelsen att kolla upp. Men det kräver att alla i föreningen är med på det. På mobilfronten har jag ett fast pris abonemang vilket gör att jag ringer allt på mobilen. Det tycker jag är ekonomiskt bra för jag vet vad det kostar och att det inte blir högre räkning om jag inte överstiger 3000 minuter per månad. I summan ingår då även 3000 sms och 3000 mms. Genom detta så har jag idag mindre total kostnad på bredband, telefoni och mobiltelefoni, mot jag haft förut.
Läst denna tråd ett tag och jag tycker den är bra. Ekonomi är intressant och det är en stor del av våra liv.
#21 Helt riktigt. Både min man och jag har vidareutbildat oss genom åren och även om jag inte numera försvärsarbetar så har jag haft nyttan av min utbildning. Min man skulle heller inte haft det arbete han har om han inte haft sin utbildning. Han är sjöingenjör och det arbetet han har på ett fartyg hade han inte haft om han inte varit det.

2009 köpte jag en beg. bil av en kamrat, en Honda -92.Bilens pris var 2.000:- och jagfick veta att avgassystemet behövdes bytas. Jag beställde tid på verkstad men åkte först till besiktningen där det blev en del 2:or. Sen på verkstaden räknade vi vad reperationerna skulle kosta, vilket blev 3.720:-. Nu har jag haft bilen i 2 år (har den avställd under vintern) och den har fungerat jättefint och är bensinsnål.
Så jag kan nog säga att Hondan (totalt 5.720:-) är ett av mina bästa köp.
#23: Honda vad då? Accord? Civic? Prelude? CR-V eller vad är det för en Honda? Bara nyfiken…