Den försämrade ekonomin
Nu när man har haft medvind hela hösten och ekonomin har börjat blomstra vilket man hade räknat med ända tills februari nästa år. Vi hade planerat en fin gemensam julklapp som i dagsläget verkar bli inställd.
För idag fick man beskedet att min sambo blir utförsäkrad från och med nyår (inte februari) och därmed förlorar vi en inkomst på 2000 kr i månaden. Detta äventyrar inte bara vår ekonomi utan även mina studier och hennes ridning som för hennes del betyder väldigt mycket och är som en rehabilitering för henne.
Eftersom afa inte ger ut några pengar till dem som går på aktivitetsstöd förlorar vi en tusenlapp till.
3000 kr är vad vi förlorar på att hon går från sjukersättning till aktivitetsstöd och detta kommer tyvärr att tvinga henne ut i arbete fast att hon inte har fått den hjälp hon behöver.
Jag påbörjade just ett svar men min dator låser sig så det är bara att stänga av och börja om.
Jo jag sa att det är inte klokt hur samhället har blivit. Det finnss säkert de som tycker att ridning är en lyx och som inte ser formen av rehabilitering.
3000 kr är mycket. En kamrat till mig fick i somras beskedet att FK skulle dra in 3000 kr i stöd till henne då sonen numer har ett eget boende. Pang bom bara så där. Så nu ska hon flytta från en trea till en tvåa. Tur i oturen så bor hon hos det kommunala fatighetsbolaget så de kunde ordna en tvåa till henne för hon hade då inte råd att bo kvar i trean.
Jag beklagar verkligen det som hänt er.
Delvis kopierat ifrån Politik iFokus;
Nu måste jag flika in med en sak, utförsäkring och aktivitetsersättning är långt ifrån samma sak.
Aktivietsersättning kan den person som är sjuk få om läkare och Försäkringskassan bedömmer att sjukfrånvaron kommer bli långvarig. Så har det alltid varit, även när regeringen var illröd.
När en person blir "utförsäkrad" får man inte bidrag ifrån Försäkringskassan utan ska utredas under 3 månader av Arbetsförmedlingen där arbetsförmågan bedöms. De som är anslutna till arbetslöshetskassa får ersättning därifrån under den perioden. Om man efter de 3 månaderna bedöms sakna arbetsförmåga omförsäkras man in i sjukförsäkringen, eller om man har arbetsförmåga skrivs in som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
Ett helt rätt system tycker jag, istället för att bli sjukpensionerad direkt efter ett års sjukskrivning som tidigare.
Sjuk- och aktivitetsersättningen räknas på ett annorlunda sätt än sjukpenningen, både en garantidel och en del baseras på SGI. För den som aldrig arbetat, eller har haft en dålig inkomst är det en fördel, för den som arbetat och haft en inkomst är det en förlust.
Mer om sjuk- och aktivitetsersättning finns att läsa på följande länk.
Alla beslut går att överklaga om man inte är nöjd med dem.
AFA ger ersättning även till den som har aktivitets-/sjukersättning. De går efter det beslut och den ersättningsnivå som Försäkringskassan beslutat om.
(och till TS, hade hon inte fått sina utredningar klara sedan långt långt tidigare? Med tanke på allt stöd i vardagen hon har med färdtjänst, personlig assistent, ledsagare m.m.
)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Det känns nog rejält i plånboken kan jag tänka. Jag kommer ihåg när jag från att ha fått sjukpenning och gick över till sjukpension så minskade inkomsten rejält. Det där blev som en kalldusch som jag nog inte riktigt hämtat mig från.
Jag hade dock inställningen till att jag snart skulle bli frisk och kunna börja jobba igen precis som förut, men det blev inte riktigt så…….
Sen är det ju jättesvårt att inte veta hur ens ekonomi kommer att bli framöver.
#2 Tack för din info, men tyvärr så ger inte AFA ersättning vid aktivitetsersättning, inte vad jag fick som svar när jag ringde dem. Men jag får ringa dem igen.
#4. Så lite så…. Någonstans på AFAs hemsida finns info om detta också. Men jag är säker på det till 110%.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Har kontrollerat med AFA och min sambo har rätt till fortsatt ersättning från dem. Så då är tappet bara 2000 vilket förbättrar situationen lite 
#6 Så bra tt någon har koll på läget när man själv är under isen. 1000 kr mer är i alla fall bättre än ingenting. Fast jag förstår er situation.
Eftersom vi nu "bara" tappar 2000 kr så har jag ändrat namnet i överskriften, nu har man möjligheten att unna sig bio igen 
Något som faktiskt är bra med aktivitetsersättning (ledsen för ordvalet men detta är bra) och det är att sambons ridning räknas som aktivitet och i och med detta stöd så ingår det att hon kan få ersättning för hennes aktiviteter - kort och gott: Hon behöver inte betala ett öre för ridningen i år 
#9 Det var väl skönt att det löste på det sättet.