Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 5189 ggr
hockeytroll
0

soss och bostadsbidrag

hej,

jag fick precis reda på att jag ick för lite bostadsbidrag 2009 och ska därför få 1600 kr av dom. Socialen vet att jag får bostadsbidrag vilket redovisas varje månad. Jag ska ju redovisa dessa 1600 så dom drar bort det som inkomst, men oj va dom pengarna hade suttit fint! har en enorm skuld till min mor, då bidraget inte räckt till alla räkningar,  som jag gärna hade velat betala en del av med dessa pengar.

Finns det någon risk att soss ser att jag fått in extra?

mvh Lina

Bergspuman
0

Du kan ju be att få en utbetalningsavi istället för att pengarna sätts in direkt på ditt konto.

hockeytroll
0

tack för svar,

skulle jag kunna göra, men risken finns att dom har kontakt med försäkringskassan och kan inhämta uppgifter av dom..hmm.

Bergspuman
0

Då får du bita i det sura äpplet helt enkelt.

Varför går du på sos? Istället för att plugga eller arbeta eller ha a-kassa eller sjukpenning? Kan du göra något för att bli av med sos och få pengar någon annanstans ifrån där du inte avkrävs redovisningsplikt?

hockeytroll
0

jag går på soss för att jag är arbetslös. Har pluggat upp all min csn och söker en massa olika jobb, utan resultat. Har hälften aktivitetsstöd/soss. För tillfället är jag på en praktikplats, ett företag jag själv tagit kontakt med och hoppas på en anställning såsmåningom. Naturligtvis vill jag vara självförsörjande.

Bergspuman
0

Hamnat mellan "stolarna" alltså. Ingen kul sits. Hoppas företaget anställer dig! Men bostadsbidraget kan bli svårt att "trolla bort"…

MichaelE
0

Socialen räknar bostadsbidraget men försäkringskassan räknar inte socialbidraget. Sjukt system vi har, men du måste ta kontakt med Socialen eftersom du kan bli återbetalningsskyldig vilket aldrig är bra. Risken är att du kan få socialbidraget indraget ifall du "myglar" med pengar som egentligen blir en del av din inkomst.

[sakring]
0

#6 Har helt rätt. Du blir återbetalningsskydlig och att undanhålla ersättningar för soc är inte en bra idé. De har blivit hårdare under de gågna åren också både soc och FK.