Bostadsbidraget kan bli en skuldfälla
Ungdomar, studerande och icke studerande utan barn, samt barnfamiljer kan få bostadsbidrag. Även ålderspensionärer samt de som har sjuk- eller aktivitetsersättning har rätt till bostadstillägg vilket också är ett bidrag.
Att ansöka bostadsbidrag till försäkringsskassan går ut på att ange ens årsinkomst ett år i förväg vilket inte alltid är lätt för de som studerar då de inte vet om de får för sommarjobb och vad de kommer tjäna på det.
Risken med bostadsbidrag är att man får ut för mycket och kan på så vis bli tvungen att betala tillbaka en stor del av summan beroende på hur mycket man får ut.
Får man sommarjobb eller om ens ekonomiska situation förändras är det viktigt att meddela detta till försäkringskassan så de kan reglera bidraget utan att man blir återbetalningsskyldig.
Källa: e24.se
Bostadstillägg får man automatiskt om man har sjukersättning, men man får inte bostadsbidrag oxå, (ville bara meddela de)
Bra att du delar med dig 
#1 Fast det beror på om man har en sambo med inkomst också. När man sambo skulle ansöka om det tidigare så ville de veta hur min ekonomi såg ut också.
Vad är skillnaden mellan bostadsbidrag och bostadstillägg?
/Maria
#4 Bostadstillägg får man som sjukskriven eller liknande. Min sambo har Aspberger Syndrom och har då rätt till det så länge han inte har arbete. Nu har vi båda arbete så han får inte längre detta tillägg.
#5 Är bostadstillägget också baserat på inkomst/bostadskostnad?
Man får väl inte automatiskt bostadstillägg för att man är sjukskriven eller?
/Maria
#6 Ja, precis. Men är man sjukskriven har man ju i regel en dålig inkomst också.
Jag förstår inte riktigt
Jag och min man är inte berättigade till bostadsbidrag, menar du att jag skulle få bostadstillägg om jag blir sjukskriven?
Är man gift/sambo räknas ju den gemensamma inkomsten.
/Maria
#8 Jag fick kolla upp på FK:s hemsida, men så här är det: Det är baserat på inkomst - är man sambo/gift så räknas bådas inkomster - och för långtidssjukskrivna, t.ex. personer med aktivitetsstöd eller sjukpensionärer.
#8, om du blir sjukskriven så är det bostadsbidrag som du blir berättigad, blir du däremot sjukpensionär så blir det bostadstillägg, det är nått man är berättigad till automatiskt, men som "9" skrev , har man sambo med inkomst blir de enbart pensionen, detsamma gäller sjukskrivning om man har sambo med inkomst.
Tack för era svar
/Maria
Jag är en sjukskriven ensamstående kvinna. Enligt FK har jag inte rätt till något bostadsbidrag trots att min sjukpenning är mycket låg. Om jag får sjukersättning har jag däremot rätt till bostadstillägg. Som det är nu skall jag efter 25års arbete klara mig på ca 9000kr totalt. Mitt fackförbund lärarförbundet har angett samma inkomst som när jag blev sjuk 1998, dvs 79kr per tim. Är detta verkligen rätt? Har varit medlem i facket sedan 18-års åldern.
Bra fråga, jag tycker inte att det är rätt.
Jag skulle behöva bostadsbidrag men många av mina studerande vänner har fått betala tillbaka och de har skrämt upp mig ganska mycket så därför vågar jag inte söka det 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
#14 Svårigheten är ju om man arbetar extra under året och inte riktigt vet vilket slutinkomst man hamnar på vilket påverkar bostadsbidraget men har man "bara" CSN så vet man ju vad man har och skulle i så fall inte behöva bli återbetalningsskyldig.
/Maria
#15 Jo det är klart att om man bara har CSN så skulle jag nog våga söka.. Men jag måste ha sommarjobb och har antagligen ett nu till sommaren men jag har inte en aning om vad jag kan tänkas tjäna eftersom det beror på hur mycket jag jobbar och hur många timmar..
#16 Då är det ju lurigt förstås.
/Maria
#16 Se bara till att du inte går över gränserna för vad du får tjäna in under ett år enligt CSN - annars kan du få mindre pengar från dem under hösten.
Sedan kan du ta bostadsbidraget och eftersom det räknas ett år framåt så ska du direkt efter sommaren redogöra hur mycket du har tjänat in under den arbetsperioden du har haft och på så sätt reglerar dem bostadsbidraget - dvs att den bli lägre. Men bättre det än att bli återbetalningsskyldig.
Jag skulle rekommendera dig att ha bostadsbidraget, det gör det lättare att klara av våren ekonomiskt - men som sagt, du måste redovisa dina inkomster.
#18 Man får tjäna ganska mycket trots att man har CSN och den gränsen knäcker jag inte på långa vägar, skönt!
Så du menar att jag ska söka bostadsbidraget efter sommaren eftersom jag då har sommarjobbat och vet hur mycket jag tjänade?
#19 CSN har två gränser, den ena är hur mycket då FÅR tjäna innan du sänker bidragsdelen/låndelen. Den andra är ifall du överskrider en viss summa så får du inget alls - dvs du är inte berättigad.
Du kan söka bostadsbidrag redan nu, vilket jag rekommenderar, men du måste så fort du vet hur mycket du kommer tjäna i sommar så måste du till försäkringskassan och ändra dina inkomstuppgifter.
Såhär går det till:
- När du lämnar in blankett så ska du fylla i 80% utav bidragsdelen du får under ett år, den lämnar du in snarast.
- När sommaren närmar sig och du vet hur många timmar du kommer jobba samt hur mycket du tjänar i timmen så räknar du ihop vad den inkomsten blir och för säkerhets skull, lägg på ca 3-5000 bara som marginal. Sedan lämnar du in denna ändring till försäkringskassan som beräknar om din ersättning för resten av året. Du kommer kanske få en sänkning på ett par hundra men bättre det än att inte få någonting alls.
- Det tredje alternativet du kan göra är att när du har fått det sista lönebeskedet så hör du av dig direkt till försäkringskassan med den exakta summan du har tjänat och dem ändrar ditt bostadsbidrag.
Om du inte gör som ovan blir du återbetalningsskyldig.
Detta är ifrån min egen erfarenhet som student och det har fungerat bra att göra såhär - bara man inte glömmer bort det!
Jag tycker att du ska söka bostadsbidrag redan nu.
Jag brukar alltid uppge en mycket högre årsinkomst än vad jag egentligen vet med mig att jag kommer ha.
Då kan jag inte få för mycket i bostadsbidrag och därmed riskera att bli återbetalningsskyldig.
Istället blir det Försäkringskassan som åker på att betala ut extra till mig, då det visar sig att jag fått för lite 
Som nu t.ex. så kommer jag få drygt 5000 kr den 2/2 för att jag år 2009 hade uppgett en högre inkomst än vad deklarationen sedan visat.
Nackdelen är väl att du inte får ut ditt maxbelopp precis just nu. Men du får i alla fall mer än inget och du blir inte återbetalningsskyldig.
Även om du skulle uppge så hög inkomst så att F-kassan anser att du inte har rätt till något bostadsbidrag alls, så kommer du ändå få pengar utbetalda året efter i och med att din ansökan ändå har lämnats in.
Så sök nu!!
Lycka till 
Har läst lite i tråden om vad som skrivits om Bostadstillägg.
Jag uppfattar det som att det skrivits att man får det automatiskt när man har sjukersättning. Det stämmer inte.
Har man sjukersättning så måste man själv ansöka om bostadstillägget. Det är alltså inga pengar som poppar upp automatiskt.
#22 du har rätt, man måste söka om det. Men bor man tillsammans med någon som har en inkomst så är det svårt att få bostadstillägget.
Jag märkte att det inte var så lätt när jag blev sambo. Då förlorade jag bostadstillägget. Tyvärr så betalade inte min sambo för sig (eller sina barn), så för mig var det en ekonomisk totalkatastrof som slutade med att jag blev skuldsatt