Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 7156 ggr
flisan708
0

Mobil eller fast telefoni

Vad föredrar ni, mobil eller fast telefoni? Vad har du gjort för att sänka dina kostnader för dessa?

Själv vill jag ha kvar hemtelefonen och har sänkt kostnaden genom att gå över till ip- telefoni. Sedan har jag sedan något år ett mobilabonnemang till fast pris, vilket gör att jag ringer allt från den.

elyse
0

Jag använder i stort sett bara min mobil och har en räkning på max 300 kr i månaden. Men vi har ett abonnemang med Telia där min mans mobil, vår hemtelefon och internet går på samma. Vet inte vad det kostar, men min man vill inte byta bort det. Vartannat år får han nämligen en ny high tech-mobiltelefon av Telia när han förlänger abonnemanget… ;)

[sakring]
0

Förmodar att jag är lite gammalmodig då jag föredrar fast telefoni. Vi har faktisktskt 2 fasta telefoner en på Telia och en på Tele2. Sedan har vi också ip-telefoni som inte kostar något utöver det vi ringer.

Problemet med ip-telefoni är som jag upplever det att den inte alltid fungerar. Ibland så hör inte den jag talar med mig och ibland tvärtom. Jag skulle inte lita på att enbart ha den.

Mobilabbonemang har vi också, jag har två, fast det ena har jag kontantkort på men jag kan inte påstå att vi använder det särskilt ofta trots att vi har ett abonnemang som heter prata på.

På de fasta telefonerna betalar vi en fast avgift, 60kr, så kan vi ringa hur mycket vi vill till privatpersoner vill säga.

MichaelE
0

#2 Om jag har förstått dig rätt så har ni tre fasta telefoner med tre olika abonnemang?

Själv har jag en fast telefon som går på samma som bredbandet, vi ringer mest från den då vi ringer gratis till alla telefoner inom det fasta nätet. Sedan har vi två mobiler som just nu är med kontantkort men jag ska fundera på att ändra till abonnemang.

miljonarskan
0

När jag ringer till någon så ringer jag bara 1 signal och lägger på. Vill de prata med mig får de ringa upp annars får det vara. Ringer jag någon myndighet får jag naturligtvis stå kostnaden själv den gången

MichaelE
0

#4 och om det är viktigt du vill prata om? Måste den personen stå för den kostnaden?

martdat
0

#4 varför i hela friden namn gör du det????

skulle aldrig ringa upp någon som gör så här, vill folk mig något så får de väll ringa  själva,,

Har fasst telefon o en mobil med kontantkort, båda känns lika viktiga,. själv ringer jag aldrig till någon som inte har hemtelefon om det inte är något risktigt viktigt, men aldrig för att kallprata,

min mobbe kostar ca 50 kr i månaden, och hemtel brukar ligga på mellan 3.400 , tror det e billiagst jag kan komma på,, fasstpris på hem nr, så med en tonåring i huset som kan prata i timmar e det super, varge samtal kostar 58 öre elr vad det är o då kan hon prata hur många timmar hon vill för det priset,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Namiko
0

Jag har bara en mobil med kontantkort som jag laddar 2 gånger per år. Vanligtvis blir det 300kr men sist hade jag hälften av pengarna kvar och behövde bara ladda med 50kr för att kunna fortsätta använda telefonen. Skulle inte kunna komma undan billigare då jag ringer gratis till nästan alla jag känner.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[sakring]
0

#3 Ja det är riktigt att vi har 3 telefoner med olika nummer, men den ena är bredbanstelefoni och kostar inget i abonnemag bara när vi ringer. En av de andra har vi skyddat nummer på så det är anledningen till att vi har två fasta telefoner.

[sakring]
0

#4 Jag skulle då aldrig ringa upp någon som betedde sig på det viset.

Halvdansken
0

Mobiltelefoner och bredband via jobbet.

Enligt danska skatteregler får man skatta för ett mindre belopp motsvarande en ökad inkomst på 3000:- per år. Blir några hundralappar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hawknestgrove
0

hade jag haft täckning hade jag bara haft mobil…. billigast för mig. MEn tyvärr…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Halvdansken
0

#4. Hur ska de veta om de vill prata med dig om de inte vet vad du vill? Jag menar - tänk om du föreslagit att gå ut o ta en fika, men de inte ringer tillbaka förrän 3 timmar senare.

Och hur många gånger fungerar det tricket förresten?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Elshira
0

Mamma ska promt ha kvar den fasta telefonen, varför vet jag inte…

Jag kommer nog aldrig ha en hemtelefon, mitt mobilnummer finns ju på eniro ändå, och telefonförsäljare räcker det med på ett nummer.

Pappa min har ingen hemtelefon - här i.af aldrig hemma för den delen!

Själv har jag abonemang som kostar 99 kr/månad, då ingår 3000 sms, 3000 fria samtalsminuter (alla, alltid, även utlandet till många länder) + 1 kr per uppringt samtal. Så mycket billigare än det går inte att få på hemtelefon.

Sedan har vi ju alla trevliga avgifter som man måste betala för att bara ha en fast telefon…

Hakuna matata!

flisan708
0

#13 Måste säga att ditt mobilabonemang lät jättebra, vilket bolag är det?

Hawknestgrove
0

ja det låter ju väldigt billigt

Elshira
0

#14 Jag har glocalnet =) Och då har jag även obegränsat internet (dock endast den snabba hastigheten till en viss gräns, typ 3 eller 5 Gb) för 39/kr månad vilket jag tycker är mer än överklomligt! ^^

Kan väll tillägga att dem använder sig av telenors nät och jag har i.af hittills aldrig lyckas hitta ett ställe som är utan täckning (mer än där inte ens telia har täckning då!). Storskogarna här, fjällen och där comviq alltid går bet, där fungerar i.af glocalnet (telenor). Jag bor själv "på landet".

Hakuna matata!

Hawknestgrove
0

#16 ok, då funkar INTE det här. För här funkar bara telias och halebops. jag bor i nordostra ytterkanten av Strömstad.

Hawknestgrove
0

var så dum att jag gick på ett sånt där telenorabonnemang på 24 månader för några år sen. Blev tvungen att åka in till Strömstad 2,2 mil för att kunna ringa. Teorin är så vacker på täckningskartan. MEn praktiken funnkar inet. Inte ens no 1 funkar hos oss

Hawknestgrove
0

och telia funnkar ibland….om man står på ett särkilt ställe i rummet och inte rör sig…

Elshira
0

#19 Jag kommer ihåg på min gamla gymnasieskola - mitt i centrala uppsala, att telia INTE hade någon bra täckning. Även där fick man gå ut, ställa sig på tå och klä ut sig till telemast för att det skulle gå att ringa! xD

Hakuna matata!

Hawknestgrove
0

bor i total radioskugga….Skrikandes

Elshira
0

#21 Tja… Då får man väl l "skylla sig själv" Oskyldig

Det kanske är något att tänka på nästa gång man köper hus… xD

Hakuna matata!

MichaelE
0

#22 I norrland är det alltid dålig täckning oavsett operatör - Telia fungerar dock bäst (och Halebop som ägs av Telia)

Hawknestgrove
0

inte mitt hus….. och vi hade haft bra täckning om grannen hade fått sätta upp mast från något telebolag, men se det går inte, för flygplatsen och nöjesflyget är viktigare. Död hand på en radie om 2,4 mil från flygfältet. JUst det Michael. Samma fenomen.

Destany
0

jag har bara mobil men har mitt hemnummer i mobilen, mycket billigare än fast telefon och de som ringer till hemnumret ringer billigare till mig. kostar mig bara 50 kr i månaden istället för minst 125 kr med telia. här i denna nya lägenheten så har jag bra täckning men i den gamla var den värdelös..

Hawknestgrove
0

ja, hade jag bara haft täckning, så hade jag skippat den fasta ögonaböj…

[sakring]
0

# 26 Det hade jag aldrig gjort. Min man och jag behöver alltid telefonen vid samma tillfälle precis som vi alltid behöver bilen vid samma tillfälle och därför så har vi två. Både fasta telefoner och bilar.

Men det kostar förstås, men så länge vi har råd och inte lägger så mycket pengar på annat så tycker jag det är helt OK.

Hawknestgrove
0

haha!!! jag bilar har vi faktiskt tre…..och vi har två telefonabonnemang. Så blir det inget tjafs…..

MichaelE
0

har just nu ett mobilabonnemang, en fast telefon samt ett kontantkort

[sakring]
0

# 28 Vi har faktiskt också tre bilar, fast den ena kör vi enbart på sommaren då det är en cabbe och så har vi en MC också:)