Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett09-försäkringar
Läst 5963 ggr
Mitralis
0

Vilken bilförsäkring?

Har en Volvo S40, turbo, årsmodel 98, snart 25 000 mil.

Tycker att det känns dyrt med en helförsäkring men eftersom det är det jag är van så har det rullat på så.

När kan man låta bli att kosta på sig en helfösäkring och nöja sig med en trafikförsäkring?

MichaelE
0

halvförsäkring skulle jag föredra med drulle-försäkring som ingår. Detta täcker mera än vad trafikförsäkringen gör. Största skillnaden, om jag minns rätt, mellan hel och halv är just vagnskadeförsäkringen.

[sakring]
0
#1 Ja du har rätt det som skiljer är just att en helförsäkring täcker ifall du själv skulle skada din bil. En halvförsäkring är att föredra då det täcker stöld, brand, stenskott.
MichaelE
0

Däremot om du har en 20 år gammal skruttig ford som inte kommer igenom besiktningen nästa gång och du känner för att skrota den eller eventuellt sälja den - då kanske det är lönsamt att sätta den på trafikförsäkring så slipper du slösa pengar på något du ska göra dig av med.

Men annars - halvförsäkring är bäst.

[ElisabethYL]
0

Något som är värt att tänka på är att vid trafik- och halvförsäkring så är det du som förhandlar med försäkringsbolaget om någon skulle köra på dig, men vid helförsäkring så förhandlar ditt försäkringsbolag med den andra personens försäkringsbolag…

Att jag vet det beror på att min bror råkade ut för just detta när han blev påkörd av en annan bilist…

Sen kan man ju lägga in i beräkningen om man är bilberoende eller inte.. För egen del skulle jag föredra helförsäkring (då jag är bilberoende själv), men halvförsäkring om man inte absolut måste ha en bil..

Halvdansken
0

Vi har halvskabbiga bilar som håller i några år (väntar på att garaget blir färdigt), och de har vi bara ansvar på. Det är ju frågan om det är lönt att fixa en gammal bil, och vad försäkringsbolaget vill betala om du kvaddar en 10.000 bil.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

flisan708
0

Halvförsäkring är bra som de ovan skriver. Vet att många försäkringsbolag ger rabatt på bilförsäkringen om man har hemförsäkring i bolaget. Sedan har jag hört att det går att spara hundralappar på försäkringen om man inte låter någon under 25 köra bilen. Vet inte vad det kallas.

[sakring]
0

#6 Det är helt riktigt som du skriver, de flesat bolag ger rabatt och det går att spara pengar om man inte låter någon under 25 år köra bilen. Kolla också de olika försälringsbolagen vad de vill ha. Och om du får rabatt på antal år som du är.

MichaelE
0

Notera också att ju längre du kör inom samma försäkringsbolag utan att krocka så får du också en lägre premie. Jag har själv kommit förbi högriskgruppen (ca 18 - 23 år) samt i och med mitt yrke sjunker det lite till :-)

[sakring]
0

#8 Det har ingen betydlse vilket försäkringsbolag som man vänder sig till numera. Man kan byta till ett annat bolag och få samma riskgrupp. Jag har bytt vid åtskilliga tillfällen och får alltid högsta premieklass dvs 7 tror jag att det är.

HW1962
0

För länge sedan, när jag med färskt körkort körde 1000-kronorsbilar, hade jag enbart trafik. Nu kör jag 15000-20000-kronorsbilar och kör halvförsäkrat, vilket jag var glad för den dagen garaget brann ner till grunden för några år sedan och bl.a. bilen försvann i lågorna. Jag var även glad att jag bokfört minsta lilla serviceåtgärd och kunde visa dokumentationen för försäkringsbolaget! De bjöd till att börja med 15000:- för bilen, men efter att jag visat dokumentation samt beskrivit hur välvårdad den var blev jag bjuden 32000:-.

Helförsäkring har jag däremot aldrig ansett mig behöva kosta på.

Jag brukar jämföra försäkringsbolagen med jämna mellanrum, ca vart 3:e år. Är inne på mitt 5:e eller 6:e bolag nu. Jag jämför både pris och självrisk (även om priset har högsta prioritet).

MichaelE
0

#10 Det är ruggigt bra tips som du nämner.

Mitralis
0

#10 Tackar för tipsen Glad

[sakring]
0

Ursäkta för mitt inlägg i #2. Jag har försökt att redigera det men lyckas inte. Jag vet inte varför det blev så men jag avsåg inte att skrikaSkrattande

Mitralis
0

#13 Kan bli så Glad Har hänt mej med.