Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 00-allmänt-om-ekonomi
Läst 6461 ggr
[sakring]
0

Använda huset som bankomat!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

http://www.e24.se/pengar24/bostad/huset-anvands-som-bankomat_2495877.e24

Vad tycker ni om detta. Att ta lån på huset för renoveringar men också för bilar och resor. Så länge räntan är låg och huspriserna stabila så är detta tydligen OK att göra det. Att amotera på lånen är de inte tal om.

Själv sitter jag i ett hus som är betalt sedan flera år tillbaka oh vi har succesivt renoverat utan att låna. Vad jag gjort är att köpa bilar och då tagit ett lån på fastigheten som säkerhet men inte mer än de som var från början och sedan snabbt betalat av det.

martdat
0

jag har lånat till nödvändig renovering, tex som takbytet, men skulle aldrig få för mig att låna till semestrar o prylar,,,  elr annat ej nödvändigt,

Folk gör hur de vill men jag vill inte riskera mitt hus om jag i en framtid blir arbetslös o sen sitter där med onödiga lån,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MichaelE
0

#1 håller dig. Jag skulle kunna tänka mig att ta ett lån till ett hus och baka in en bil i det, men aldrig ta huset som säkerhet till att ta ett lån till en bil. Jag föredrar hellre att banken tar ens bil än att dem tar huset ifall ekonomin skulle gå i botten.

Sedan att låna pengar till bröllop, semester, lyxprylar (räknar nu inte avbetalning) och sådant är ren idioti - du har skulder som sänker värdet på vad-det-nu-var-man-anväde lånet till. Hur kul är det att sitta där med ett lån på ett bröllop med en betalningstid på tio år och paret skiljer sig efter fyra år? Eller varför inte semester som exempel, innan du kan resa igen så måste du betala bort det gamla lånet. Det går så mycket fortare att spara till en resa (ifall man ska resa flera gånger) samt att det blir markant biligare!

Själv har jag ett lån, men det var för att köpa nya möbler till sovrummet samt vardagsrummet samt att bli av med en avbetalning.

Sedan har vi ju Rot-avdraget som jag tror är något som lockar många att ta ett större lån då man får ut 50% mer för pengarna än hur det var innan man införde avdraget (dock är begränsningen 100 000). Så om man nu får 20 000 kr i avdrag så lånar man ju gäna upp dem där 20 000 och får så mycket mer, det leder ju till att priset för allt arbete hamnar ändå på samma nivå som om det hade varit för det ursprungliga arbetet.

Med andra ord så kan man få badrummet fixat också fast det var köket som skulle göras om.

bjornen66
0

Den som är utan skuld är fri, tog mig lång tid att fatta vad det betyder.

Maria
0

Jag har bekanta som lånat över skorstenen som man säger och det totg en ände med förskräckelse.Rynkar på näsan

Detta fenomen är inget nytt uatn har funnits i många år.

/Maria

[sakring]
0

Problemet nu är att fastighetspriserna stiger hela tiden och räntan har varit så låg under en längre tid. Och att folk inte bryr sig om att  betala av sina husskulder utan bara låna mer.