Nedskräpningsavgifter
Hörde på radion idag att man vill lagstifta nedskräpningsavgifter. Detta betyder ifall man kastar skräp på gatan så får man en bot på 800 kr.
Om nu detta kommer att gå igenom så kommer detta träda i kraft redan första juli i år.
Vad tycker ni om detta lagförslag?
Äntligen säger jag!
Dock funerar jag vad som räknas som skräp. Är det även hundbajs (det hoppas jag!!!!!!), och vad räknas hästskit som i sådana fall?
Hakuna matata!
#1 hundskit är det redan böter på
Angående hästar så får man väl ta med sig en skyffel och 125-liters soppsäck 
#1 Jo jag hade för mig det var böter på det, men jag trodde faktiskt redan det var böter på nedskräpning också tills jag läste om det i tidningen idag.
Jag jag brukar fundera hur jag gör med hästen… Det är ju ganska så sällan de bajsar om man inte är ute mer än typ 1.5h och rider. Och oftast så rider man ju inte på trafikerade vägar utan mer naturstigar.
Men hur gör man om hästen bajsar på vägen? Skulle det vara en väg där mäniskor brukar gå/cykla eller så så brukar jag joppa av och sparka ner det i diket. Men på mindre grus/skogsvägar låter man det ju oftast vara (där är det sällan annat än traktor eller möjligtvis någon jägare som kör)
Jag tycker själv inte om att hitta hästbajs på vägen men ja. Hur löser man det annars? Visst skulle jag alltid kunna ha en ryggsäck och en liten plastspade med mig. Problemet är väll snarare att om jag ska hoppa av så har jag inte lika stor koll på hästen, och kommer det då en massa bliar så är det ju inte det lättaste >.< Och tänker på dom som inte ens kan komma upp på sina hästar igen pga rumatism osv (utan pall).
Hm… Är klurigt det där med hästbajs xD
Hakuna matata!
Jag välkomnar böter på nedskräpning. Här i Göteborg kan det ibland se helt bedrövligt ut.
/Maria
Skitbra förslag som jag hoppas går igenom! Finns nästan inget som gör mig så upprörd som folk som nonchalant slänger skräp på marken / i naturen- eller hela soppåsar ute i naturen. Även hundskit är mindre trevligt, iaf om det ligger på trottoarer och gångvägar som det ofta gör där jag bor. Även fimpar är ju skräp, och det är inte alltid det finns en askkopp i närheten- men då får man skaffa sig en egen portabel sådan- smidigt!
Jättebra förslag! Det finns GOTT om papperskorgar, är bara ren slapphet och lättja som gör att folk inte ids söka upp en skräpkorg.
#6 gott om i innerstan möjligt men längs alla promenadstråk borde dett sättas upp fler så man slapp se hundskiten
Hundskiten, ja. Samma debatt varje vår. Bedrövligt!
Men får man verkligen lägga hundskit i papperskorgar? Jag har för mig att det finns särskilda korgar för dessa.
#9 Ja det finns speciella papperskorgar, men där hamnar ju även annat. Huvudsaken är ju att man tar upp det.
Lite konstigt faktiskt att det ligger så mkt hundbajs överallt, det är så himla otrevligt. Är antagligen inte många som får 1000-kronorsbötern för att de inte plockar upp.. Jag förstår vverkligen inte att det är så himla svårt att ta upp efter sin egen hund. Och ja, jag har hund och jag plockar alltid upp. Om det inte är mitt ute i skogen såklart :P
Vad gäller hästbajs så är det ju uppskattat av de flesta att man puttar det åt sidan, brukade jag alltid göra när jag red. Sen så tkr jag inte att hästbajs är lika "äkligt" som hundbajs eller kattbajs tec, men det kanske bara är jag :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.