Deklarationen tär på mig
Vad händer om man inte har råd att deklarera? Kan man skjuta upp det till nästa år? Jag är bara 19 och kan inget om sånt där. Men jag sålde aktier förra året, och iår måste jag deklarera runt 3000 kronor. Vilket jag inte tror att jag kommer lyckas få ihop. Jätte tacksam för svar, jag är jätte orolig. Vill inte ha betalproblem i redan en så ung ålder.
Jag har redan fått ge upp balen och studentresan för att jag redan har så ont om pengar…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Råd att deklarera har du väl? Det kostar inget.
Ska du betala 3000 i skatt, eller gjorde du en vinst på 3000?
När man gör en vinst som man ska betala skatt för, så ska man se till att man har de pengarna när det är dags att betala in det. Jag vet inte om du kan få uppskov, men jag skulle inte tro det. Ring skattemyndigheterna och prata med dem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Deklarera måste du göra hursomhelst, annars kommer du bara få en massa otäcka avgifter i slutändan och kronofogden i hasorna.
När man säljer aktier så måste man skatta vinsten på försäljningen och jag antar att du inte gjorde det. Det är mycket viktigt att läsa sig till vad som gäller vid aktier.
Om det nu står att du måste betala 3000 kr så kan du höra med skattemyndigheten om hur du skall lösa detta. Om jag inte har helt fel så ska du kunna dela upp beloppet på ett visst antal månader eller alternativt skjuta upp det. Men det viktigaste för din egen del nu är att se till att sommarjobba denna sommar så du kan bli av med skulden så fort som möjligt.
Synd att du fick en taskig start i livet. Men som sagt, aktier måste man vara påläst om.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
http://www.skatter.se/index.php?q=node/2100
Om du inte deklarerar själv så kommer du att bli sköntaxerad av skatteverket. De känner till din försäljning av aktier. Du kan läsa mer om sköntaxering i länken ovan.