Kommentera min ekonomi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Tänkte redogöra för min ekonomi och be er att ge mig råd om hur jag ska förbättra den och nå mina mål.
Målen: Bli skuldfri, ha en buffert på 30kkr samt ha ett effektivt bosparande (vill köpa lägenhet så fort som möjligt).
Bakgrund till varför det ser ut som det gör:
Jag har studerat i många år och på slutet av studierna råkade jag ut för ett dödsfall i familjen och min redan pressade studentekonomi utan sparpengar gick i botten tillsammans med mig. Istället för att söka hjälp (vill inte verka svag) så levde jag av mitt kreditkort.
När jag äntligen blev klar med studierna så tänkte jag att jag skulle betala av kreditkortet och sedan avsäga mig det. Därför tog jag ett banklån. Men jag la på 50% för att jag ansåg mig behöva en hel del till mitt nya liv.
Eftersom jag precis flyttat ifrån mitt möblerade studentrum så ägde jag inte några möbler alls. Och efter många år i slitna studetkläder hade jag knappt några kläder värdig för det fina kontorsjobb jag lyckats få.
Tyvärr spårade denna inköpsvåg ur när jag helt plötsligt hade en stadig månadsinkomst plus extra pengar från lånet på kontot. Jag belönade mig själv med inköp och åkte även på en kortare semester.
Nu efter ett halvår har jag (förutom studieskulderna) nästan 60 tusen i skulder. Jag skäms! Ingen jag känner vet om detta! Jag försöker nu sluta köpa saker. Jag har redan allt jag behöver! Men vad ska jag göra med min ekonomi nu förutom det jag redan gör?
En bonus är att jag kommer få runt 10kkr i skatteåterbäring i år.
Nu ser det ut såhär:
Skulder
Kläder 4 600
Banklån 21 300
Kreditkort 19 300
Kamera 11 200
TOTALT 56 400
Inkomster
Lön (brutto)
23 300
Fasta utgifter
Spotify
-100
Djurförsäkring
-120
Hemförsäkring
-70
Bredband
-200
A-kassa
-180
Mobiltelefoni
-600
Hyra
-5 600
Hyresgästföreningen
-80
Avbetalning Banklån
-1 500
Studielån
-1 200
Delresultat
Kvar
13 650
Rörliga utgifter
Mat
2000
Övrigt
1000
Avbetalning Kreditkort
1000
Avbetalning Kläder
1000
Avbetalning Kamera
1000
Resultat
Kvar
7 650
(Brukar inte ha några pengar kvar när månaden är slut.)
missade elräkningen.. den brukar ligg runt 500 kr
Du glömde att räkna med studielånet under skulder.
Så som jag ser det så har du en riktigt bra ekonomi fast du har dina skulder.
Eftersom du nu får 10kkr i skatteåterbäring så skulle jag använda det till att betala bort krediterna du har på kläderna och spara de resterande 5000 vilket blir en början på ditt sparkapital.
Sedan är det frågan om vad du ska prioritera i din ekonomi. Som ett exempel, behöver du verkligen spotify? Visst, en hundring i månaden känns inte mycket men det är 1200 kr om året och sedan har vi ju ett ordspråk som lyder "många bäckar små…".
När det kommer till övriga kostnader så ser jag att du inte kan sänka dem så mycket, bredband idag kan ju vara svårt att få under 200 men däremot så har du en hög mobilräkning. Om det är ett abonnemang du har så kan du sätta en kostnadsgräns på vad du får ringa för och därmed sänker du kostnaden.
Genom att göra som skrev ovan så får du loss ca 1200 kr i månaden och detta kan du lägga på avbetalningen på kreditkortet.
Sen kommer ju nästa fråga, lite nyfiken, men vad gör du av med 7650kr?
Vad jag tycker är ju att du ska lägga totalt 2500 kr på kreditkortet så är det borta inom 10 månader (detta gör att du har 7350 kr kvar).
Dessutom är du utan både kamera skulden och kreditskulden vid 11 månader! Sedan sätter du in 3500 kr i månaden på banklånet och då är du utan banklånet om (räkna från idag) två år.
Sätt in 1350 kr på sparkontot i månaden så är du uppe i ca 90kkr på fem år.
Nu har du 6000 kr kvar i månaden till annat.
Så om vi räknar från idag tills om två år så kommer din ekonomi se ut som följande:
Skulder:
Studielånet
Kvar efter all budget:
9500
På sparkontot:
37kkr+
Jag hoppas att denna vägledning hjälper dig 

Du har en bruttolön på 23300 - men hur mycket har du netto? Eller betaler du ingen skatt???
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tror att det är en miss på vad som är netto och brutto.

Om man har 7600 när allt är betalt så ska man snart vara skuldfri. Vad lägger du de pengarna på?
Sätt av 3-4000 i månaden på ett skuggkonto, eller öka amorteringen på lånen.
#2 Håller med 2. Tycker att 600 kr i mobilräkning är lite väl högt om det inte är så att du betalar på en telefon också. Sedan betalar du mer på banklånet än vad du gör på kreditskulden och det är frågan om det är så klokt. Vad ligger räntan på hos respektive? Skulle du kunna baka ihop dem till ett banklån?
Sedan undrar jag vad det är för kamera du har. Själv har jag en NikonD90 och kamerahuset till den kostade 5000 kr.
#2 Tack för ett utförligt svar.
Jo studielånet räknar jag inte med eftersom jag inte ser det som ett altenativ att betala av det utöver den månadsvisa avbetalningen som sker.
Skatteåterbäringen hade jag tänkt att helt lägga på att betala av lånen. Är nog inte redo för att spara ännu. Är rädd att jag bara spenderar dessa pengar under semestern. :-(
Spotify skulle jag inte klara mig utan. Använder det flera timmar dagligen.
Mobilräkningen är inget jag kan sänka tyvärr. Har bindningstid på den och en fast månadskostnad oavsett hur mycket jag ringer.
de 7650 har hittils gått på spendering. Köp möbler, en cykel och kläder osv. Ska som sagt sätta stopp på detta nu då jag köpt allt jag behöver.
Tack för planen. Ska sätta mig och räkna lite.
#3 och #4 Jo jag skrev fel.
#5 Mjo. jag har tyvärr varit dålig på att hålla i pengarna.
Vad menar du med skuggkonto?
#6 Tyvärr kan jag inte sänka mobilräkningen. Jo en del av summan är avbetalning på telefonen.
Bra påpekande om balansen på avbetalningen. Hade inte ens tänkt på det. :-/
Vill inte ta ett banklån till. Hoppas på att bli av med krediterna så fort som möjligt istället.
Kameran är en Canon EOS 550D med 2 st objektiv och tillbehör.
#8 Skuggkonto är, om jag gissar rätt, ett sparkonto som du har automatisk insättning på och sedan glömmer bort tills du upptäcker att du är rik!
Okej, men som sagt, balanserar man avbetalningarna så försvinner dem fort så betala hela klädessumman på en gång så ska det inte vara några problem.
Kan rekommendera dig följande program för att ha mera koll på ekonomin samt göra upp budget eller bara för att räkna ut direkt på hemsidan hur mycket du kan spara ihop på några år.
Så som jag skrev, du kan vara utan alla skulder förutom studielånet inom loppet av två år!

# 8 o 9. Ja det är ett skuggkonto, alltså ett annat konto som man kan överföra pengar till, antingen fasta belopp, elller att man själv överför via nätbanken. Men alltså inte ett konto där pengarna är bundna, eller investeras i aktier eller liknande, utan ett konto som du kan ta ut pengar från om du behöver. Men som man liksom "inte ser". Det ligger i skuggan av ditt vanliga lönekonto.