Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett13-gratis-är-gott
Läst 3978 ggr
[westerlind]
0

Vinstskatt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur fungerar detta med vinstskatt egentligen? Jag har nämligen senaste tiden haft en onaturlig tur och vunnit både biobiljetter, presenkort och prylar… Det är inga stora summor men borde jag vända mig till Skatteverket och be dem ta med detta i min deklaration nästa år eller hur fungerar det? Tacksam för svar!

Vet inte om gruppen är rätt, men en vinst är ju gratis - hehe.

Halvdansken
0

Lotterivinster är skattefria vad jag vet. Gå in på skatteverkets hemsida och kolla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[westerlind]
0

På Skatteverkets hemsida står Begreppet "vinstskatt" används inte utan det som kan bli aktuellt är att vinsten ska tas upp i deklarationen som inkomst vid den vanliga inkomsttaxeringen.

Luddigt!

Halvdansken
0

Ring o fråga, det är väl det enklaste.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[westerlind]
0

Ja, det får nog bli att göra det :)

[sakring]
2

Allting du vinner med tur är skattefritt, allting du vinner med skicklighet ska beskattas.

Lumac
0

Det sakring skriver är korrekt, det kan dock tilläggas att spelbolaget måste vara baserat inom EU/EES för att det ska vara skattefritt. Så spelar man t ex på en onlinesida baserat utanför det området är man skatteskyldig.

[westerlind]
0

#5 Tack för svaret, du besparade mig att ringa till Skatteverket och stå i kö, trycka på siffror etc. Tur har det allt varit och mest på diverse bloggar och tidningars hemsidor, bara svenskt.