Gåvobrevstrassel
Jag har ett gåvobrev (fastighet) där följande står (förutom att det är jag som fått fastigheten och står som ägare):
1 Gåvogivarna och person "X" förbehåller livstids nyttjanderätt av fastigheten.
2 Gåvotagare får inte överlåta eller pantsätta fastigheten utan gåvogivarnas samtycke.
3 Gåvan, eller det osm kan träda i dess ställe, samt all avkastning däravm skall vara gåvotagarens skilda egendom, dock får mottagaren genom äktenskapsförord göra gåvan till giftorättsgods.
Mina frågor blir då följande, kan jag sälja fastigheten utan gåvogivares tillstånd eller går det under "överlåta"? Om jag säljer det med gåvogivarnas samtycke, vad händer då med person "X"?
Om fastigheten inte kan säljas då gåvogivarna inte samtycker, hur gör jag då för att "hoppa av" som ägare? Tillfaller då fastigheten åter gåvogivarna, gåvotagaren, eller säljs den och delas lika på givare/tagare?
Det är en lång historia bakom detta gåvobrev , inget jag ens skulle kunna skriva ihop på en kväll tror jag… Så inga frågor angående dess vara eller icke vara, utan endast det juridiska tack! Och visst kan jag gå ner till en mäklare med, men har ingen lust att betala för det om det är någon här som kanske kan hjälpa mig ändå :)
Hakuna matata!
Så som jag läser det i punkt 2 och 3 så verkar det som det går lite emot varandra.
Du får inte överlåta fastigheten, det vill säga att ge bort den, du får inte heller pantsätta den men du får tjäna på all avkastning den ger. Frågan är ju om försäljning räknas som pantsättning eller avkastning?
Det du troligen behöver kolla upp detta med är en juridisk person och sedan med gåvogivarna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så som jag uppfattar det så kan du inte avyttra fastigheten så länge de som står i punkt 2 lever och därför har nyttjanderätt. Punkt 3 kommer efter att dessa har avlidit.
Hoppa av som ägare? Det är bara tacka nej till gåvan innan. Planerar du redan att sälja den när personen fortfarande i livet ja då tycker jag att någon annan bör ta hand om fastigheten. Tycker det är ser lite illa ut faktiskt att ens fundera på mäklare när det den som ger uttryckligen vill kunna besöka fastigheten under sin livstid. diggar man inte vilkoren så tackar man vänligast tack men nej tack.
/Fridaybrew

Överlåtelse brukar även innefatta försäljning, gåva mm, dvs allt där det byter ägare.
#3 Du behöver inte vara så upnosig i saker du inte vet något om.
Problemet i det hela är väll egentligen att vi innan gåvobrevet kom över ens om att jag skulle köpa en lägenhet till person X som denne kunde bo i sedan (och person X skall vara ägare, alltså få lägenheten), och det bara skulle vara såhär tills våra problem (som detta kom ur) reder upp sig.
Men nu vägrar person X infinna sig i det (att flytta) och vill kunna bo här - utan förpliktelser som att sköta trädgården/gården (en ganska så stor areal) och allt allt ska vara gratis~
Frågan är då om man kan ta ut en form av hyra om detta blir långvaritg? Samt om det enda sättet för mig att bli av med person X är att sälja gården (som då blir till min sambo). Jag har nu gåvogivarnas röst i att person X inte ska bo kvar livet ut, utan bara säg ett par år framöver.
Anledningen till att vi inte satte något bestämt datum eller tid är att vi helt enkelt inte vet hur lång tid det kommer ta med allt, och om vi kanske behöver varandras ekonomiska stöd en längre tid.
Men hade det gått att få bort person X (som alltså alla utom person X är villig till) utan att behöva ge bort huset bara för att ge tillbaka det igen, och med allt pappersarbete som tilkommer så hade det ju varit bra…
Men jag ska ta mig i kragen och gå tioll en advokat och höra (som ändå skrev avtalet), men har mailat två stycken på nätet utan respons så det verkade ju inte fungera i.af.
Hur som helst tack för er hjälp!
Hakuna matata!
#5 Det var ju en knivig situation. Men jag tror att det är bättre att tar kontakt med advokaten som skrev det eftersom det är ju ne advokat som ni redan har varit i kontakt med.
Jag hoppas att det hela löser sig för er alla.