Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 3874 ggr
Tiana
0

Behöver nya mål...

Hej alla!

Efter en tids frånvaro här på sajten, pga byte avv både jobb och bostadsort har jag tagit mig i kragen nu och är tillbaka.

Men nu är det så att jag har "tappat bort" mina mål, eller rättare sagt uppfyllt dem nu under senare tid. Jag är både skuldfri och har en buffert (för tillfället i alla fall).

Men hur går man vidare egentligen? Det känns lättare att kämpa när man har ett mål, men var ska jag lägga det? Vad är rimligt? Netto efter avdrag på nya jobbet får jag ut ca 17000 kr i månaden, och är inte helt säker på var mina utgifter landar i dagsläget.

Hur hade ni andra gjort?

Chilli10
0

Jag hade gjort en budjet. Satt upp ett sparande varje månad så att "bufferten" växer ganska snabbt. En budjet är alltid skönt att ha, gjorde en ny förra vecka. Jag gillar att hålla koll på vart mina pengar tar vägen, lättare att kunna reglera sina inköp då. Samt att hålla koll.

Jag får ut ca 12000. Har räknat ut att jag kan lägga undan MINST 3000 varje månad. Har  själv inte haft några problem med skulder eller liknande, och det vill jag aldrig få heller. Därför sparar jag i förebyggande syfte samt för att kunna köpa en bostadsrätt framöver.

[sakring]
0

Fortsätt att spara till något du vill ha. Ett hus eller en lägenhet eller en resa och som sagt för att ha en buffert.

Tiana
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det är just det. Har aldrig kunnat spara i förebyggande syfte tidigare. Skrattande Vet knappt hur det fungerar. Men jag ska ta mig en funderare.

Ifall ni tyckte att beskrivningen ovan var lite vag, så var de meningen. Försöker brainstorma själv fortfarande.

Chilli10
0

#3 Nej men nu har du ju chansen :) Min buffert ligger iaf på 20000. Det andra sparandet kan ju vara till vadsom helst egentligen. En resa, en hund eller annat djur, en lägenhet, en dator, en kamera osv.

MichaelE
0

#3 Jag är i samma situation som dig, dock ej skuldfri. Men pga jobbyte så fick jag en saftig semestersättning tillbaka och det gav mig en buffert på 10 000. Dock så ska min hund kastreras av medicinska skäl så det kommer kosta lite men jag kommer spara ihop så att jag kommer upp till 10 000 igen.

Men det är kul att det har gott bra för dig samt att du har hittat tillbaka hit Skrattande

Fridaybrew
0

Jag skulle sätta av det jag kan till två former av sparkonton ett där jag kan komma åt pengarna omgående (då jag inte har kreditkort annars kan man kortvarigt använda dom den månaden då räntan är gratis) och sedan ett kapitalförsäkringskonto där man kan hålla på och testa och lära sig om aktiehandel och om det inte lockar bara köra på klassiska fonder.

Kapitalförsäkringen tar lite tid att få loss pengar från därav min uppdelning om man inte har bra kredikort. För det tar säg 2 v att få ut pengarna ibland o då kan man ta kreditkortet under tiden sen betalar man av det direkt med dom pengarna man får ut. Då är ingen "skada" skedd.

/Fridaybrew

Chilli10
0

#6 Varför ska man ens ha kreditkort?
Bara att ha ett konto där man kommer åt sina pengar om det skulle behövas till något.

Fridaybrew
0

Kreditkort är inte av ondo, dåligt ekonomisinne är det =) Kan man inte hantera ett kreditkort på korrekt sätt så är man inte helt mogen för kreditkort. Då jag inte anser alla vara inkompetenta när det kommer till ekonomi så står jag fast vid mitt råd att man kan utnyttja kreditkort som buffert under gratis ränte perioden vilket oftast är första månaden men kan säkerligen variera beroende på företag.

Har man ordentlig koll ja då kan man tom bolla runt en kreditskuld mellan flera kort företag för att på så vis förlänga gratisräntan, men detta upplägg innebär att man är duktigt påläst och organiserad.

Jag ser det som så att vill jag ha en buffert på 30 000 som ska vara pengar jag ska kunna komma åt nu idag. Då vill jag hellre ha ett kreditkort där jag kan ha 30 000 i kredit på, än att ha ett konto som ger i bästa fall1% i ränta som sen ska betlas skatt på. Jag låser då hellre in mina 30 000 på fonder eller andra investeringar med möjlighet på högre vinst % än 1% (dock så innebär alla investeringar risk för förlust).

Inte så ofta man behöver casha ut 30 000 på direkten det är väl kanske allt mellan 1-2ggr/år till var femte år om ens det. Så säg att du har haft pengarna på banken i 5 år till 1% ränta  sen avdrag 30% i skatt. Vi ställer det mot en kapitalfonkonto där man drar in 12,5% per år mins 2,5 % i avgifter o skatt :

Konto 1%                         kapitalfondkonto 12,5% (minus 2,5% )

1 år  30210                       33000

2 år 30421                         36300

3 år 30634                         39930

4 år 30848                         43923

5 år 31065                          48815

skillnaden är 17250 kr på 5 år

Tycker det talar sitt eget tydliga språk att kreditkort rätt hanterat kan hjälpa dig att tjäna mer pengar. Men är man inte mogen för det ja då langar väljer man själv bort det, jag vill visa på möjligheter som andra inte alltid har sett.

/Fridaybrew

MichaelE
0

#8 Bra skrivet och jag håller med dig. Jag har i dagsläget bara ett "riktigt" kreditkort som är kopplat till en affär samt en annan som är kopplad till en annan. Därav kan jag köpa på avbetalning eller köpa en vara, få tio procent rabatt och betala månaden därpå utan några extra avgifter. Tjänade över 900kr på att göra så när jag köpte en hushållsassistent (bakmaskin) då den var på extrapris ifall man hade deras kort.

Så kredikort är på gott och ont, betalar man inte tillbaka på direkten så blir ju varan dyrare gentemot ifall man hade sparat ihop summan och betalat kontant. Men sådant beror ju också på hur brottom det är att ha just den varan.

Halvdansken
0

Jag har två kort. Ett betalkort som är kopplat direkt till mitt bankkonto, och ett kreditkort där jag betalar hela skulden varje månad. Nästan som kontanter alltså.

Att leva utan kort skulle jag inte klara. Det är för besvärligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
0

Jag håller med om att man inte behöver kreditkort fastän jag har i alla fall 2 st i och med att jag var tvungen att välja kredit om jag ville ha ett Medmera och ett Statoilkort. Nu tar jag inga krediter utan sätter in pengar i förväg på dem så ingen skada skedd.

När det gäller ränta så har Länsförsäkringar 1,65% på sitt sparkonto där det inte är bundet och 2,75% på 3 månaders bindning, binder du längre får du högre ränta men iom att det är räntehöjningar på gång så vill jag inte råda till det.

Kapitlaförsäkringar är inga försäkringar utan de är helt beroende av hur aktiermarknaden går så det är någon säker placering. Som regel så kan de vara svåra att få ut innan förfallotiden. Fonder och aktier bör man kunna en hel del om för att satsa i och framförallt på långt sikt.

Fridaybrew
0

Inte svårt att få ut pengar från kapitalförsäkringar, det är bundet ett år därefter är det upp till fyra uttag om året vanligen. Man brukar då också inte få ta ut mer än 80% per gång eller så får man ta ut 100% och avsluta den.

Binder du upp din buffert på 3 månader så skjuter du dig i foten för syftet med snabbbufferten som jag har diskuterat kring är att jag ska kunna ta ut den nu på en gång då man sällan är synsk nog att veta när den behövs i kris eller liknande. Oavsett räntesatsen är 1-3% så är man inte i närheten av vad fonder historiskt sett har gett avkastning över 5 år sikt i medel.

/Fridaybrew

Chilli10
0

#8 Men om man fått skulder tyder ju det på dåligt ekonomisinne. Tycker jag iaf. Då känns det dumt att chansa och ev hamna i samma situation igen pga kreditkort.

Men visst, pengarna växer ju mer om man "låser in" dem.

Fridaybrew
0

Ekonomiskulder är inte alltid ett symptom på dåligt ekonomisinne. KAn vara resultat av många olika faktorer som man inte kan påverka. Oavsett om det en gång i tiden var dåligt ekonomisinne som låg bakom TS skulder från början eller ej ser jag som irrelevant då TS har tagit sig i kragen ordentligt och uppfyllt sina mål *BRA GJORT!*. Ekonomisinne är inget man föds med utan man lär sig, vissa lär sig tidigare än andra och därmed är gamla fd skulder inte alltid avgörande hur ekonomisk man är idag.

Tills TS själv kommer tillbaka till tråden och säger nej jag klarar inte det eller det andra. Då utgår jag från att personen är geniunt intresserad av att veta vilka möjligheter som finns. Samt att hon klarar att ta till sig av de råd som passar sig själv.

/Fridaybrew

[sakring]
0

#12 Jag är lite osäker på att du och jag menar samma sak med kapitalförsäkring. Den jag avser binder man på en viss tid. En yngre släkting till mig fick ett efterlevandekapital som sattes in i en kapitalförsäkring som förföll 10 år senarre. Min man köpte en kapitalförsäkring vid 32 års ålder och den får han ut nu efter 60-65 års ålder.

Dessutom så föresprårkade jag ingen bindningstid öht jag  talade om vad räntesatserna hos Länsförsäkringar låg på.

Och som du så riktigt säger och jag också sa. Fonder och aktier är ett långsiktigt sparande.

Fridaybrew
0

Nordnets kapitalförsäkringar som har lite FAQ som du kanske ser vad jag menar att det är numera en flexibel sparlösning:
https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/oversiktkapitalforsakring.html

avanzas sida så jag inte bara gör "reklam" för ett företag =) För det finns massor:
https://www.avanza.se/aza/ap/kapitalforsakring/kapitalforsakring.jsp

Som sagt googla på kapitalförsäkring så kan du hitta hyfsat enkelt info.

/Fridaybrew

[sakring]
0

Ser att vi inte menar samma sak. Som jag sa så tog min man denna kapitlaförsäkring då han var 32 år och fick ut den vid 60. Min yngre släkting tog den under början av 80-talet och fick ut den 10 år senare. Bägge togs via ett försäkringsbolag som jag då arbetade på.

Ingen av försäkringarna blev beskattade men undantag för en engångsskatt som K-O Feldt tog ut under ett år. Men utbetalda är de skattefria.

Tiana
0

Ja, det är ju inte första gången som man hör om kreditkortens vara eller inte vara. Själv har jag ett kreditkort för yttersta nödfall, men har inte behövt använda det mer än en gång *peppar, peppar*. Den gången var lönen försenad, så det gav mig mat på bordet.

Jag läser och noterar allt, det är en ny situation för mig att ha pengar över som sagt. Jag känner att jag gärna vill investera lite, men närvarhur som det brukar heta. Jag tänker och funderar…

Ekonomisinne skulle jag vilja påstå att jag har, och även utbildning inom ämnet till viss del. Att jag hade skulder är ett resultat av studier och underbetalda jobb.