Möjligheten att få ett bolån
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Jag har hittat min drömgård och har börjat undersöka vad som krävs för att få ett bolån. Ju mer jag läser på desto mer förvirrad blir jag.
Kanske finns det någon här med kunskap och erfarenhet.
Min situation är:
- 24 år gammal
- Ensamstående
- Provanställd med 3 mån kvar
- Stor sannolikhet att bli fast anställd
- Inkomst: 23 500kr före skatt. Får ut ca 17 600kr.
- Inga sparade resurser eller tillgångar.
Behöver låna ca 3 miljoner.
Hur stora chanser tror ni att jag har för att få ett bolån? Nu? Om tre månader?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag tror tyvärr att dina chanser att få ett lån är minimala eller snarare obefintliga.
Nya bolånetaket sätter stopp bl.a och även om du skulle få låna hela summan så blir räntan dyrare.
Dessutom krävs fast inkomst och inte bara löfte om detta.
Bankerna brukar ju ge en viss lånegaranti så jag tycker du ska kontakta några banker för att höra vad de säger men 3 miljoner får du knappast låna.
Förutom ränta och amortering så är det ju driftskostnader på en fastighet och du pratar dessutom om en gård
.
Finns inte en chans att du skulle kunna finansiera det med en inkomst på 17.600.
Ledsen…..
/Maria
Kan inte annat än att hålla med #1. Men du säger drömgård, finns det möjligheter till någon inkomst från denna i form av skog eller möjlighet att hyra ut till hästar exempelvis och finns det något jordbruk du kan arrendera ut? Isf kommer saken i ett annat läge.
Som de tidigare redan svarat så har du ingen möjlighet att få ett sådant lån. Jag tror inte ens du skulle kunna få låna hälften. T ex har SEB en riktlinje att man inte får låna mer än 5 gånger sin bruttoårslån, vilket för dig är under 1,5 miljon. Och det gäller för människor som har fast anställning och har sparat ihop en kontantinsats.
Räknar man sedan lite snabbt på räntekostnaderna inser man snabbt att du inte kommer att ha råd. En ränta på 6% som vi förmodligen kommer att se för bolån inom 2 år skulle på ett 3 miljonerslån ge ränteutgifter på 15 000 kr per månad.
Mer realistiskt för dig är att vänta tills du är fast anställd och spara ihop åtminstone 15% av köpesumman. (Lite mer tillkommer för lagfart och pantbrev om du köper hus och inte lägenhet.) Har du inte möjlighet att spara ihop 15% så tittar du förmodligen på ett för dyrt objekt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, jag sällar mig till samma skara här. Det är nog så att du först och främst får tänka på att spara ihop till en handpenning och fortsätta drömma ett tag till. 
Prata gärna med din bank och se vad de kräver av låntagarna, det brukar vara det bästa sättet att få reda på specifika svar.
Du måste väl åtminstone ha 15% i handpenning. Sen är det ju som övriga säger.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
15% av 3 000 000 är 450 000 kr, vilket är inget man sparar ihop på en månad precis. Det tar faktiskt 16 år att spara ihop till den summan till en ränta på 2% samt insättning utav 2000 kr/månaden. Beräkna här.
Sedan har du faktiskt sämre chans på att få ett så stort lån när du är ensamstående, är man två (med inkomst) som söker så är det lättare att få ett lån.
Så tyvärr, jag säger som de tidigare här. Du får först spara ihop pengar i ett par år och sedan kan du säkert hitta något nytt drömställe.
Jag och min man var på banken här om veckan och pratade och man kan komma undan kontantinsatsen om huset är värt mer än det säljs för. För vår del är det ett väldigt billigt hus vi tittar på som är värt det dubbla och då är det inga problem att få låna hela summan.
Dessutom skulle vi sänka vår boendekostnad rejält med det lånet.
Men tre miljoner är mycket pengar och det är nog som sagt var svårt att få ensam. Du kan alltid boka tid på din bank och prata med dom som vi gjorde, det kostar inget och då kan du fråga rent ut vad skulle krävas för att jag ska kunna få ett sådant här lån?
Mannen vi pratade med var jätte trevlig, för jag hade förväntat mig att bli idiotförklarad av någon sur bankman.