Har jag några rättigheter?
Äger ett hus med min ex sambo (50%-50%). Under två års tid har vi försökt få det sålt. Har haft två olika mäklare och även försökt sälja själva med annonser i tidningar och på internet.. Men utan resultat. Har varit några och tittat men det har inte kommit några bud.
Vi flyttade isär för lite över två år sedan och jag bor nu på hyra i en höghuslägenhet. Så betalar hyra plus halva huslånet. Har ett fast jobb men det tär på min ekonomi och något sparande behöver man inte tänka på.
Vi har tagit ett bostadslån på 95 000 € men vi fick sen köpa huset för 89 000€ eftersom besiktningsmannen hittade vattenskada i badrummet. Vattenskadan är inte åtgärdad.
Nu vill alltså mitt ex inte sälja på förlust (på vårt totala lån då) så priset har varit under de här åren mellan 92-97 000€ Vi har målat huset och fixat lite men inget så stort att det skulle höja värdet på huset så värst mycket.
Nu då till min fråga. Jag vill få huset sålt och det snarast, även med förlust. Vad kan jag göra för att få nåt att hända? Har inte råd med några advokater el.dyl. Kan jag gå till banken och kräva att dom säljer vårt hus för det priset de tycker det är värt? Mitt ex har inte betalat sin del av lånet på en lång tid p.g.a arbetslösheten men han har varit i kontakt med banken om det.
Mitt ex är arbetslös och har betalningsanmärkningar så att han skulle ta över hela lånet går inte. Och jag kan inte heller överta det eftersom huset ligger så långt från arbetsplatsen. Vi har inga borgenärer utan har huset som säkerhet.
Det blev långt inlägg.. Priserna står i € eftersom jag bor i finland..
Oj, du satt då inte i någon vidare bra situation.
Eftersom ni har en icke åtgärdad vattenskada så tror jag inte att ni ens kan sälja det för 80 000€. Anledningen är att vattenskador blir större med åren samt att inget vill lägga nästan 100 000€ och sedan 5 000€ till för att renovera ett badrum det första de gör när de ska flytta in.
Så ert problem ligger i badrummet, hade det varit åtgärdat hade er situation varit helt annorlunda idag. Så jag förstår inte att ni inte fixade det med de 6 000€ ni fick till övers på lånet, varför?
Dock kan jag inte säga så mycket mer då jag inte är så insatt i ämnet.
Jag vet inget om hur det fungerar i Finland, men i Sverige kan en enskild ägare tvinga fram en försäljning av en samägd fastighet. Dock är det inget banken gör utan det lär bli en fråga för tingsrätten. Tyvärr lär en sådan process inte gå särskilt snabbt, och man skulle säkert behöva en del hjälp av en advokat också.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ta gärna kontakt med advokat i den här frågan. Det är många byråer som erbjuder en gratis 10-15 min konsultation innan man går vidare.
En fuktskada i badrum är tyvärr ofta något som avskräcker en köpare från att köpa, alternativt får dem att pruta rejält på priset. Men samtidigt vill jag råda er att inte ge upp. Jag kan förstå att man inte vill sälja med förlust eller lägga ner pengar i huset då det ska säljas, men det kan det i vissa fall vara värt.