Hålla inne med betalning?
Hej!
Att få en ny mobiltelefon har blivit en långdragen historia för mig.
13/3 förlänger jag mitt abonnemang hos en kille i ett köpcenter. och ska då få en ny mobiltelefon. Telefonerna var slut för dagen men han skulle skicka den så jag hade den inom en vecka. Samtidigt gjorde jag en adressändring då jag flyttat ca 2 mån tidigare.
Tiden gick och jag var iväg på tjänsteresa och när jag kom tillbaka hade jag fått ett e-brev där min förlängning annulerades. Jag ringde och ville förlänga igen (och fick bekräftat att de hade rätt adress på mig), vilket gjordes och jag skulle få en bekräftelse på beställningen. Efter en vecka hade jag inte fått någon beställning.
Jag ringer åter igen och förlänger mitt abonnemang och kontrollerar återigen att de har rätt adress. Jag får en bekräftelse via E-brev men ser att min gamla adress står i adressfältet. Dvs hade brevet skickats med snigelposten så hade jag inte fått det.
Ringer upp igen (samma dag) och påpekar detta och hon säger att hon ska ta bort alla ev tidigare uppgifter dom hade om mig.
Telefonen skulle komma inom en vecka. Efter påsk när jag låtit det gå två veckor pga helgdagarna så har jag fortfarande inte fått någon telefon. Ringer upp igen och undrar vart sjutton telefonen är och de säger att den ligger och väntar på dig och avin är skickad.
Jaha, vart då? Jo på Statoil vid min gamla adress. Är inte längre än att jag kan åka dit, men utan avi får jag ju ändå inte ut något paket.
Hon säger att hon ska kontakta Schenker och få paketet skickat till rätt adress. Det kan ta upp till 5 arbetsdagar.
Detta var förra torsdagen så har jag inte fått någon telefon imorgon så blir jag tokig!
Men nu till saken. Jag har fått en faktura från bolaget med den nya prisbeloppet som ska betalas på måndag. Kan jag neka att betala den tills jag fått min telefon? Hur ska jag meddela dem detta och dokumentera det för att inte behöva ta smällen med påminnelseavgifter sen ändå? Om inte telefonen kommit innan måndag då….
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det var rörigt. Som jag ser det så har du rätt att inte betala om du inte fått telefonen. Skriv ett mail till dem samt ett brev som du sänder med snigelpost och bestrid att du ska betala. Ta kopior på både mail och brev.
När vi byggde hus så blev det ett fel som tog tid att rätta till och jag höll inne en betalning på 400.000 kr till det var tillrättat och slapp betala ränta på pengarna.
Enligt ARN samt konsumentköplagen ska du aldrig betala för en vara du inte har fått!
Så bestrid dem och säg att du tar kontakt med ARN och KO ifall du inte får din vilja igenom.
Att hota med ARN och KO brukar snabba på saker samt det gör företagen till snälla personer som går nästan med på allt - dvs kunden har alltid rätt!
En fråga, gjorde du en eftersändning utav din post?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grejen är ju att jag betalar egentligen inget för telefonen utan det är månadskostnaden för abonnemanget (169kr/mån som jag får ringa för) som jag isf har att hålla inne med.
Nej, fick aldrig adressändringen att funka…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Då blir det ju gensast lite klurigare för du har ju en telefon sedan tidigare antar jag.
Har ingen aning om hur detta fungerar.
/Maria