Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 3965 ggr
[Simple]
0

Tips, Råd & Hjälp

Hejsan

Jag har en fråga som jag hoppas att någon av Er kanske kan hjälpa mig med.

Svårt att förklara men försöker och hoppas att ni förstår.

Person 1 fick elen avstängd pga obetlada räkningar.
Person 2 ställer dig på elen tills person 1 betalat sina skulder.
H*n skrev ej på något avtal, utan detta fixades endast genom ett telefonsamtal.
Person 1 skötte inte dessa betalningar heller och de är fortf. obetalda.
Person 2 har nu hamnat hos KF pga av detta.

Person 1 ringde till el-bolaget och bad dom skriva över skulden samt anmärkningen på sig själv, men fick till svar att det inte går, då person 2 har skrivit på ett avtal.

Hur funkar det, då person 2 aldrig skrev på något avtal?
Detta missades vid telefonsamtalet med el-bolaget.
Kan man ringa på nytt för att försöka överlåta skulden till den som faktiskt förbrukat elen?

Lorita
0

Det bästa är om person 1 betalar sin skuld

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Simple]
0

#1, Önskar att det vore så lätt.
Men person 1 har inte ekonomi just nu att betala av någon av skulderna.

Lorita
0

#2 eftersom elen sattes igång för att persion 2 gick i borgen för perion 1 så är det perion 2 som har tagit på sig skulden och som fodrings ägare skulle jag inte gå med på att sätta på elen föra att 2 lovar att 1 ska betala.

Då är lösingen att 2 betalar den skulden och 1 skriver ett skuldebrev till 2 som förhoppningsvis får betalt denna hederskuld i framtiden.

MichaelE
0

På vilket sätt sköter inte person 1 sina betalningar, är det pga:

1. Struntar i dem och köper annat istället för dem pengarna
  2. Att pengarna inte går åt
  3. Annat

Sedan ska man inte gå i borgen för sådana räkningar. Det är bara för person 1 att göra av sig med alla onödiga utgifter, sälja saker och sedan betala.

[Simple]
0

#3, Finns tyvärr inte mölighet för person 2 att betala heller, då det är en rätt så hög summa det handlar om.

#4, H*n har inte inkomst så det räcker och har väldigt svårt att prioritera.

MichaelE
0

#5 Om pengarna inte räcker till så är det bara att snåla. Det enda h*n personen har att prioritera är boende, el (och uppvärmning) samt mat.

Köttbullar och makaroner är billigt om än tjatigt men du kan klara dig under 500 kr i månaden på mat!

Lorita
0

person 2 borde ha tänkt på det innan den fick elbolaget att slå på elen igen, då går man i god för betalning.

2 fick ju faktiskt elbolaget att gå med på att förlora mer pengar genom att fortsätta leverera el.

Då har elräkningarna, några stycken kommit till 2 som inte bestridit att den är elkonumenten, då har 2 godtaget bytet och framföra allt om  någon elräkning är betald.

Om jag var 2 skulle jag försöka få till en avbetalninga plan med elbolaget, för att slippa kronofogden.

Om jag förstår det hela rätt så är båda skrivna i bostaden.

[Simple]
0

#6, Hade det vart så enkelt hade det inte vart några problem. Person 1 har dock en familj och endast en inkomst.

#7, Person 2 står ej skriven i bostaden och har aldrig gjort.
H*n är/var bara en god vän.
En avbetlaning gjordes, men sköttes inte:
Nu anser dom det vara för sent för en avbetalning, eftersom det gått en tid (sedan februari).

Det har inte uppstått någon tvist. Men person 2 förlitar sig på person 1 om att de löser det, då h*n inte har någon möjlighet att betala samt att h*n ej bott i hushållet och ja..

Breven har kommit dit elen varit leverad och person 2 har därför inte haft någon koll på räkningarna och betalningarna, utan litade så klart på person 1.

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

person 2 kan inte göra annat än att betala själv o sen kräva pengarna av person ett,.

förhoppningsvis har person 2 lärt sig en dyr läxa och går aldrig mer i borgen för andra,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tiana
0

Martdat sammanfattade mina tankar bra här.

[Norrbysa]
0

Om person 2 tar ett lån med en avbetalningsplan för att betala elräkningen, så kan person 1 kan stå för avbetalningarna om de fortfarande har ett gott förtroende emellan varandra?

martdat
0

#22 en ok ide i teorin, men nu är de båda på kronofogden och då får ju ingen något lån,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.