Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett11-juridik
Läst 7668 ggr
Anonym
0

får ingen räkning?

Jag köpte en dyr vara på internet och valde att dela upp betalningen genom Klarna.

Jag fick varan för snart 2 månader sedan men några räkningar har inte börjat trillat in.

Hur gör jag?

Ska jag själv kontakta Klarna eller internetbutiken? eller är det deras ansvar att skicka mig räkningen?

Vad händer om jag väntar ut dem?

MichaelE
0

Du bör kolla upp det, ring Klarna och fråga ifall när räkningen kommer.

Det kan hända att det har blivit något fel någonstans och det är bra att kolla upp det innan man får påminnelses eller liknande utan att ha fått någon faktura alls.

Klarna brukar vara duktiga och hjälpsamma så jag rekommenderar att du ringar dem.

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag delar ju upp medicinen från apoteket, och nu sisst så hadde de ju omorganiserat och det blev via klarna,,

jag fick heller inga räkningar,, ringde klarna som förklarade att de bara har själv om själva kontraktet och att fakturorna kommer via ett annat företag PAYEX,, inte en räkning i sikte och det är säker sex veckor sedan inköpstillfället,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anonym
0

hmm… Antar att det kan bli såhär när det är många mellanhänder..

Jag funderar på att vänta ut det och samtidigt spara ihop pengarna till hela summan.

Så när de hör av sig kan jag säga att jag inte vill ha delbetalning längre.

MichaelE
0

#3 riktigt så fungerar det inte. Om du vet vad hela summan är så behöver du inte säga till utan du betalar in hela summan på en gång när du betalar fakturan - så du behöver inte säga till.

Sedan ska du inte vänta in en räkning utan ring till dem, det kan vara en miss någonstans, posten som slarvar och det är bättre att kolla sig för innan Kronofogden knackar på din dörr och säger att du har två inkassobrev som inte är betalade fast att du inte har fått dem.

Jag jagar alltid räkningar ifall dem inte har kommit när dem ska - bara för att vara på den säkra sidan.

martdat
0

ja tta ta kontakt tycker jag med, har man ringt o velat ha en faktura så har man i allfall försökt, men vet ju aldrig,,

flisan708
0

Tycker som ovanstående att du ska ringa. Står det något på företagets hemsida om hur lång tid det kan ta när man väljer avbetalning, kan vara värt att kolla. Tror i alla fall att du lugnt kommer att få fakturan i slutändan i din hand.

Fridaybrew
0

Du kan ringa utan att avslöja räkningen eller varför du ringer. Dú ringer frågar om du har några skulder hos dom och sen lämnar du ingen mer info än ditt personummer. Hittar dom dig inte så tackar du och lägger på. Sen sparar du naturligtvis ihop till skulden för de kan komma och begära pengar upp till 3 år efteråt.

preskribitionstider:
http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Skulder/Om-du-inte-betalar/Preskription/

Hör de inte av sig inom 3 år så klarar du dig helt och rent och lagligt =) Man får se det som att företaget fått betala för sin slapphet, läropengar helt enkelt för företaget.
----------------

"Spara kvitton i tre år

En skuld som gäller en privatpersons köp av varor eller tjänster för eget bruk avskrivs (preskriberas) efter tre år enligt preskriptionslagen. Därför bör man spara kvitton i tre år. Men den tiden kan förlängas om ett nytt krav på skulden inkommer inom tre år, eller om fordringsägaren begär en ny undersökning av den skuldsattes tillgångar.

Undantagna från denna treårsregel är löpande skuldebrev, exempelvis vanliga banklån. Dessa preskriberas efter tio år. Men i praktiken förlängs den tiden alltid, låntagaren har kvar skulden resten av livet."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Rakningar-och-inkasso/?WT.ac=R%c3%a4kningar+och+inkasso

ÄR det så att ett brev har kommit bort så lär du få en påminnelse, om inte annat så lär den gå till inkasso vilket kostar pengar. Därefter går den till kronofogden rimligen. Så är du en gambler och det gäller mycket pengar så kan det vara värt risken. Men en betalningsanmärkning är inget man vill ha eller egentligen riskera.

Så att ringa och ge sitt personnummer är det vettigaste, men hittar de inte skulden så skulle jag inte påminna dom om den iaf =)

Fast ringer man kanske man väcker björnen som sover också ….men men …. bara du som kan ta ett beslutet om hur du ska göra.

Håller tummarna för dig hehe

/Fridaybrew

Anonym
0

Ringde upp Klarna och det visade sig att de skickat fakturan till en adress jag bodde på för 5 år sen!

Nu är det fixat! :-)

Fridaybrew
0

Där ser man där sparade du dig själv en anmärkning, troligen. Fast nu blev jag nyfiken på hur det rent rättsligt blir när det blir som det blir att de skickar till fel adress vem faller ansvaret på då? Tycker det är svårt att konumenten ska ha hela ansvaret och ta skadan för företagets oaktsamhet.

Bra gjort oavsett! Kunde slutat illa =/

På gamla goda tiden var det enkalre för räkningar att komma bort än det är nu med digitaliseringen av dom så händer det inte så ofta. Det är mest om någon gjort ett systembyte eller behandlat en systembackup felaktigt som det händer numera (gissar jag).

/Fridaybrew

martdat
0

tur du ringde,.

MichaelE
0

#8 Det var ju skumt. Banker brukar ju ha tillgång till folkbokföringen och hur det kom sig att de fick tag i en adress som du bodde för fem år sedan är ju ett mysterium.

#9 Rent rättsligt så är det inte konsumentens fel att räkningar har skickats till fel adress eftersom varan kom ju till rätt adress. Hade varit lite värre om även varan hade kommit bort - då kan det vara kundens fel då man har lämnat fel adressuppgifter.

Fridaybrew
0

#11 Rimligt, och vad jag ansåg också =)

/Fridaybrew

Lumac
0

Jag har en bekant som fick en betalningsanmärkning för att en räkning gått till en gammal adress utan hans kännedom. Han hade flera år tidigare köpt en vara hos en butik och fanns i deras register. När han sedan handlade där igen så kontrollerade han inte att de hade en uppdaterad adress efter att han flyttat.

Vid första köpetillfället hade han skrivit på ett kontrakt för avbetalning/faktura eller liknande, och i det kontraktet var det specificerat att det var kundens ansvar att hålla adressen uppdaterad.

Det var dock köp en fysisk butik med betalning i efterhand på något sätt. Men samma sak kan uppstå online, t ex då många butiker har separata fält för leverans- och fakturaadress.

Kanske har TS varit kund hos Klarna tidigare och har en gammal adress i deras register?

MichaelE
0

#13 det är ju också möjligt. Jag har alltid eftersändning på min post vid flytt och får jag ett brev som står fortfarande mitt gamla namn på så ringer jag dem och uppdaterar det.

När det kommer till avbetalningar så ringer jag direkt till den bank som avbetalningen ligger hos för att kolla ifall dem har fått min nya adress.

Anonym
0

#13 Jo jag köpte en vara tidigare på avbetalning hos dem. Klarna sa att de vanligtvis uppdaterar sina register mot folkbokföringen men att så inte skett för mig.