Arbetslös och sjukskriven?
Går du på A-Kassa eller/och är du arbetsökande?
Du har rätt att bli sjukskriven ifall du är inskriven hos arbetsförmedlingen och kan då få sjukersättning från FK.

Typ. Men prata med din handledare på AF så kan dem säkert berätta för dig om hur det hela fungerar. Men som sagt, du har rätt till sjukersättning fast att du är arbetsökande.
Jag var nyligen sjukskriven efter en operation. Jag är inskriven på arbetsförmedlingen och har A-kassa. Jag ringde arbetsförmedlingen och sa att jag kommer att vara sjukskriven en tid. Ringde sen Försäkringskassan och sjukanmälde mig och fick ersättning därifrån i stället tiden jag var sjukskriven. Eller rättare sagt jag sjukanmälde mig via nätet till FK. Det gjorde jag på en söndag, samma dag jag lades in.
AF skulle man ta kontakt med första sjukskrivningsdagen men jag sa det är svårt, då är jag inlagd. Så hon noterade min anmälan och hade det av någon anledning inte blivit operation skulle jag tagit kontakt med AF direkt dom öppnade på måndagen för att meddela dom det. Ibland åker man ju bak ett snäpp när något mer akut händer någon annan.
Första dagen efter sjukskrivningen ska man meddela Försäkringskassan att man är frisk igen och infinna sig personligen på arbetsförmedlingen samma dag så får man ersättning därifrån igen. Jag var sjukskriven kortare period än vad TS är/kommer att vara men så var det för mig. Jag var arbetssökande under tiden jag var sjukskriven och fick ersättning från FK. Jag sa att jag kanske inte orkar vara arbetssökande direkt efter operationen och det var OK enligt personen jag pratade med.
#4 Tack för att du delar med dig den informationen. Jag tror detta ger ett mycket bra svar till trådskaparen.

Man får hem ett brev från AF med information om att man är avanmäld. I mitt stod det som orsak "förhindrad". Jag ringde och frågade vad jag skulle skriva på A-kassekortet, sjukskriven eller förhindrad. Du behöver inte skicka in A-kassekort sa dom, vi har avanmält dig.
Efter en tid fick jag hem ett nytt A-kassekort, tittade inte på det utan bara lade det i min hög. Man får ju alltid dom långt i förväg. Sen kom det ytterligare ett. Det tittade jag på. Det gällde den datumen jag varit sjukskriven. Tittade på det jag fick innan det, samma datum. Att jag fick totalt tre med det datumet (hade ju fått ett redan innan) tolkar jag som att dom vill ha in A-kassekort fast man är sjukskriven. Jag fyllde i det och skickade in det och har inte hört mer sen.
Jag kryssade i det som stod i brevet jag fått som bekräftelse på att jag var avanmäld, förhindrad.