Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 03-familj
Läst 3870 ggr
MichaelE
0

Hålla ekonomiska hemligheter för andra i hushållet

I de senaste två programmen utav Lyxfällan samt ur många tidigare episoder ser man ett mönster där den ene parten håller ekonomiska hemligheter för den andre där man inte nämner hur dåligt ekonomin är eller "smyglånar" pengar för att ekonomin ska gå ihop.

Många gånger är det just under programmet som dessa hemligheter träder fram i ljuset.

Vad anser ni om detta?

Har ni någonsin hållt en ekonomisk hemlighet för er familj?

(Om det är känsligt så får ni gärna svara anonymt på detta och använd gärna en siffra #Anonym i början av inlägget så att man skiljer er åt)

MichaelE
0

Personligen ser jag detta som en katastrof för hushållsekonomin där det mest fundamentala raseras då det finns utgifter som inte redovisas. Man ska inte hålla hemligheter oavsett vad det är när det gäller pengar. Visst kan anmärkningar och kronofogden vara en skam för en själv men det är något som de andra i hushållet veta om, speciellt om det är någon man ska leva tillsammans med resten av ens liv.

Personligen har jag aldrig haft några ekonomiska hemligheter utan varit helt ärlig. Dock vid köp av presenter till sambon så redovisas inköpen i efterhand.

Maria
0

Min man och jag har t.om gemensamt lönekontoSkrattande

/Maria

Chilli10
0

Nej absolut inte. Vi delar på allt så som hyra, mat osv. Men sen har vi ju våra egna pengar. Har dock börjat föra kassabok så vi vet vart alla pengar tar vägen :D

Känner några som är gifta, har allt delat, dvs gemensamt lönekonto, sparkonto osv.
När hon går in och kollar deras sparkonto saknas det 13000 (!) som han har fört över till sin föredetta (de har gemensamma barn) utan att ens fråga henne om det. Där hon upptäckte det så påstår han att det endast var ett lån. Nu ska de separera och antagligen så kommer hon inte se skymten av sin del av dessa pengar..

MichaelE
0

#3 Det var ju tråkigt att det slutade så. Men det är ju viktigt att man berättar innan man gör någonting som kan ge katastrofala följder senare.

Vi delar ju på allt också, men det är jag om har överseendet.

[sakring]
0

Vi delar också på allt och har alltid gjort sedan vi flyttade ihop 1977. Vissreligen köper jag en del när min man inte är hemma (MC och bilar) för att han inte anser att vi har råd men jag har aldrig sett honoom ledsen när han hämtar dem. Och ja, vi har råd och det vet han.

Chilli10
0

#4 Ja, var dock inte av den anledning. Men det är ju därför hon inte kommer få tillbaka sina pengar..

MichaelE
0

#6 Egentligen borde hon få det, åtminstone hälften. Har man ett gemensamt sparkonto så är det 50% som gäller oavsett vem som har satt in vad. Och han tog ut en summa utan hennes tillåtelse och därmed har hon teoretiskt sett rätt att få tillbaka 7500 kr.

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Jo precis, men hur bevisar man att överföringen var utan hennes tillåtelse? Det är ju en annan femma..

MichaelE
0

#8 Det kan vara svårt, det enda sättet för att det ska gå så måste mannen själv erkänna det.

Siggebus
0

Jag och min fd har varit ihop i ca 22 år men håller nu på att separera - vi bor fortfarande under samma tak men jag flyttar nu den siste juni.

Vi har alltid haft total gemensam kassa, dvs vi hade båda inkomsterna i samma "pott" där vi sedan betalade räkningar från och plockade pengar till oss själva samt till gemensamma köp av olika slag.

Jag har själv alltid varit väldigt ekonomisk och noga med att först betalar man alla "måsten".

Problemet i vårt förhållande med denna totala gemensamma ekonomi var att det aldrig tycktes bli några pengar över till mig. Skulle jag klippa mig eller köpa några nödvändiga kläder etc så var där i princip aldrig pengar så det räckte - vet inte hur ofta jag fått strunta i mina behov eftersom annars hade pengarna inte räckt till mat. :(

Han har en gammal amerikanare som alltid gick före - behövdes det reparation eller dubbla avgasrör, nya däck, en ny kromlist, ny stereo, klä om framsoffan etc etc så tog han alltid först pengar till det.

Att vi bor i hus och att ett sådant kräver underhåll - ja det var inte lika viktigt. När pelletsbrännaren klabbade fanns inte pengar till att laga den så vi fick köra på el vilket resulterade i enorma elräkningar för några vintrar sedan.

Jag har ett gammalt studielån som jag alltid har skött exemplariskt men den vintern tog jag ett dumt beslut - jag hoppade över en inbetalning för att kunna betala elräkningen och "hoppades" att det skulle lösa sig  vilket det naturligtvis inte gjorde.

Jag kom mer och mer back och till slut fick jag en anmärkning som jag aldrig i hela mitt liv har haft tidigare.

Hur som helst, nu i mars gick min anmärkning ut, efter de tre åren som en sådan finns kvar, och det var det bästa som hänt på mycket länge.

Nu ska vi separera (äntligen) och jag börjar få ordning på min ekonomi. Sedan en tid tillbaka har vi delad ekonomi vilket innebär att vi delar på alla gemensamma hushållsräkningar men sedan ansvarar var och en för sina pengar.

Helt plötsligt kan jag spara pengar och jag har t ex köpt mig en ny soffa kontant och har handlat en del andra saker jag behöver till min egen lägenhet jag snart flyttar till.

Jag har en fungerande budget där jag just nu sparar till sånt jag behöver när jag flyttar men sedan ska jag fortsätta spara - dels till en buffert men även till lite trevliga saker som resa etc.

Jag kommer inte att handla något på kredit utan jag sparar tills jag har råd.

Jag har pengar kvar i slutet på månaden och det har inte hänt sedan jag blev ihop med mitt ex - det är underbart!

Det där med hemligheter - jaa jag berättade faktiskt inte för honom att jag fått en anmärkning och jag kan inte svara på varför!? Helt idiotiskt!

Han har också haft hemligheter - mycket pengar har försvunnit som jag bara inte vet vart de tagit vägen.

MichaelE
0

När man har gemensamma konton så måste man vara en gam över den andre. Kan kännas jobbigt men det är viktigt att man kan lita på varandra.

Maria
0

Jag slipper tack och lov att vara en gam och min man likaså. Vi har ganska lika värderingar om vad vi lägger pengarna på och är det något personligt så snackar vi om det innan.

/Maria

Tiana
0

Nej, att ha hemligheter är ju det värsta som finns för ekonomin - och i längden för förhållandet med!

[sakring]
0

#13 Helt rätt, det är vad Lyxfällan handlar om var gång! Min man frågar alltid mig om vi har rådSkrattande