Kronofogden?
Om jag hamnar hos kronofogden och verkligen inte kan betala tilbaka det man är skyldig. Vad händer då?
Eftersom jag är gift, kommer det drabba min man?
Var och en svarar för egen gäld.
Tack!
Men om jag själv inte äger någonting som kan ersätta det man är skyldig och allt som finns är min mans? Kan dem ta de grejerna ändå?
Jag har nämnligen ingen inkomst alls.
Något måste du väl äga? Mobiltelefon, smycken eller annat värdefullt?
Hur dem gör i det fallet kan ja inte besvara på.
En billig mobil och en systemkamera som är några år nu är väl det jag äger.. Så det är inga värdefulla grejer eller mycket jag äger..
Men det är väl bara att hoppas att jag inte hamnar hos kronofogden. Hamnar jag där har jag blivit totalt lurad..
En nyfiken fråga, varför skulle du hamna där?
Du måste hamna först hos inkasso efter några påminnelser.
Jo, jag vet hur det fungerar. Men som sagt så handlar det om pengar jag inte har, så allt hänger på min man.
Han själv har betalningsanmärkningar och kunde då inte fixa en grej så jag hjälpte honom med det.
Nu får jag påminnelser, men han hävdar att han har betalat och även varit i kontakt med företaget som säger att de inte har registrerat någon betalning och vill därför ha kopia på betalning. Vilket min man säger att han var till banken och faxade över ett.
Men jag vet ju inte. Han är inte hemma om dagarna så jag har verkligen ingen koll.
Jag ångrar nu så här i efterhand att jag inte bad honom föra över pengar till mitt konto så jag kunde betalat istället. Men lätt att vara efterklok..
Jag litar inte på min man gällande sånt här pga tidigare händelser. Han säger att han bättrat sig och jag valde att tro honom. Kanske detta bara är ett missförstånd och inget händer, eller så ljuger han mig rakt upp i ansiktet.
Det var lite därför jag undrade om min man blir drabbad om jag hamnar hos kronofogden, för i så fall får ju han betala i vilket fall..
Men det är väl bara att vänta och se vad som händer. Jag är dock lite orolig.
Be att få se kopia på hans inbetalning och ställ honom mot väggen.
#7 Precis som sakring säger, be om en att få se kopian han faxade.
Om det står på pappret att överföringen är gjord så får ni kontrollera med banken ifall pengarna har gått rätt och sedan kontakta företaget.