Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 12265 ggr
MichaelE
3

Varning for Ziinga.com

Det har dykt upp en eBay liknande budsajt som heter ziinga.com där man enbart ger bud på nya oöppnade produker. Detta låter ju lockande och att buda på Iphone för 1639 kr.

Men saken är den att man förlorar en hel del på det - även kostnaden för den blir faktiskt högre än 1639 kr även för den lägger ett bud, för buden i sig kostar.

Läs följande artikel om hur sajten kan lagligt sälja en Iphone för hela 1639 kr och tjäna 77 793 kr på budgivningen!

Läs detta

[sakring]
0

Det är intressant att man får betala för buden trots att man inte vinner. Vanligtsvis så betalar den som vinner och ingen annan. Jag undrar hur en auktion hos någon annan auktoíonsförrättre skulle se ut om  de hade dessa regler?

flisan708
0

Intressant och bra upplysning. Om jag inte minns fel hade Plus ett program för längesen om något likvärdigt företag. Det gäller att läsa det finstilta som vanligt vad det än gäller.

andreas3333
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är väll självklart att du måste betala för buden, precis alla bud sajter gör detta så det är ju inte bara ziinga. Varför skulle företaget ge bort en kamera värd 3000kr för 150kr om de inte kan gå med vinst? Den som vinner budgivningen gör oftast ett riktigt kap även om han betalat för sina bud. Sedan kan man på ziinga få saker för spottstyver utan att behöva betala en förmögenhet. Själv har jag fått en mobil värd 950kr och betalade en total summa av 42kr. Då har jag ändå 650kr kvar på mitt ziinga konto och 250 bud kvar att använda (krävdes 30 för att vinna mobilen). De 650kr kan jag använda för att betala för de vunna sakerna och buden för att lyckas vinna. Som sagt allt detta och har betalat 42kr. Så än sålänge har jag gått med vinst på 900kr och lär göra mer vinst sen också.

[sakring]
1

Själv brukar jag handla på tradera och det kostar  mig inte ett öre såvida jag inte vinner auktionen.

MichaelE
2

#3 Anledningen att jag varnar om detta är just pga det kan vara beroende framkallande att lägga bud på saker utan att få dem. I långa loppet kan det bli dyrt ifall man inte får den varan man har lagt bud på.