Oj, oj. Råd emottages tacksamt.
Svärsonen, född -73, är föräldraledig, därefter arbetslös. Nu har han kommit in på en ettårig utbildning som ”garanterar”, 99%, jobb då utbildningen är i samarbete med industrierna i regionen. Bor i glesbygd med annars dåliga jobbförutsättningar så det är verkligen en chans. Antagningsmöjligheterna var ”smala”då platserna var väldigt få och upptagningsområdet stort, därmed måste han bedömts som lämplig att både fullfölja utbildningen, klara jobbet. NU säger CSN nej till studielån. Han har i ”ungdomen” gått tre år på folkhögskola så hans
låne ”rättigheter” är enl. dem ”förbrukade”. Endast särskilda skäl som
funktionshinder kan enl. dem ändra beslutet. GIVETVIS kommer han ändå att
överklaga och noga förklara omständigheterna men om det inte hjälper………???!!! Vad gör han då?? Vår dotter, hans fru, har heltidsjobb och de har ett barn. Givetvis ser de över alla möjligheter med minskad amortering på boendet o.s.v. för att klara detta året med lovande utbildning/jobbmöjlighet för att klara det ändå på en inkomst trots ökade reskostnader, dagiskostnad o.s.v.. Kan man få hjälp från socialen om det ändå inte räcker? Givetvis vill vi gärna hjälpa också i den mån vi kan och även hans föräldrar men skall det verkligen behövas ”allmosor” från släkten i ARBETSLINJENS Sverige???
Förbrukade skulle jag nog inte säga utan att han är för gammal att söka studiemedel. Det finns en åldersgräns men jag vet inte vad den är, men självklart ska han överklaga. Kan tyvärr inte komma med fler råd.
Då svärsonen är född -73 så tror jag inte att åldern utgör någon gräns. Däremot att han tagit studielån för folkhögskola och det nu inte är frågan om några univestitetsstudier eller högskolestudier.
När jag läser på CNS hemsida så står det att man kan få extra bidrag om man har barn. Överklaga beslutet så snabbt som möjligt
Tror 44 är äldsta åldern för att få studielån men är osäker. Prova att överklaga. Hoppas det löser sig.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tror csn har rätt tyvärr om han gått tre år på gymnasienivå i vuxen ålder, nya lån bevilajs bara om han läser på höskolan då. så var reglerna när jag pluggade i allfall,
socialbidrag har de bara rätt till om den gemensamma inkomsten understiger normen, men då måsste de med stor sannolikhet göra sig av med hus o ev bil först, dessutom får han inte plugga då eftersom han måsste stå till arbetsmarknadens förfogande,
kolla om det finns stipendier att söka, finns bland fonder om man söker har jag för mig tex.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Överklaga och släng in ett personligt brev som förklarar läget.

Vid 54 års ålder får man inte längre studielån.
Skynda långsamt så går det fortare.