Dricks?
Hur fungerar det med dricks?
Det jag funderar på är om det är svarta pengar? Eller hur ligger det till? Om man får mkt dricks kan man bli skatteskyldig på det på nått sätt?
Tänker på att det kanske blir mkt dricks (om man har tur
)under ett år om man jobbar mycket?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Skillnaden mellan att få betalt svart och få dricks är inte så stor.
Få betalt svart (svartjobb) är att man utför ett jobb, får pengar som man sen inte beskattar/redovisar i skattedeklarationen.
Dricks är något du får när din kund vill visa uppskatning för det jobb du har gjort för kunden (ej svartjobb).
Egentligen ska du beskatta dricksen, dvs redovisa i din deklaration. Om din arbetsgivare tar in dricksen så får du ut det på lönen.
Personligen får jag dricks, en hel del faktiskt och jag har inte skattat ett öre pga dem går till färdkostmedel och annat så pengarna tar slut ganska fort samt att dm används som växelpengar.
Men jag kan ju lämna in dricksen till min arbetsgivare för att få dem på lönen.
Tack för bra svar :-)
Eftersom dricksen delas ut efter arbetspasset, och delas mellan de som jobbar så antar jag att det då är som en lön?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Aha, du arbetar på en krog/resuarang/bar.
Inte riktigt, det är svårt att räkna det som lön när man ska beskatta lön.
Dricks är ett svårt ämne, jag själv har inte hört talas om att dricks ska beskattas förrän nu. Men krogar/restuaranger/bar har haft undantagstillstånd när det kommer till dricksen och det är att det inte ska beskattas. De summorna kommer inte upp i de summor som finns inom taxiverksamheten, vilket jag inte vill säga pga de summorna kan bli höga under ett år.
#3 Ja precis, det är inte några stora summor, har jag tur så kan det handla om en 100lapp per helg i runda slängar, ibland kan det inte vara något alls på jättelänge :-)
tänkte mest om det var att om man kommer över en viss summa per år så ska det skattas, eller liknande :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se