Gemensam bostad
Om jag och min sambo köper en lägenhet tillsammans, om vi sedan skulle göra slut ja då är ju halva lgh min och halva hans. Och man skulle antingen behöva köpa ut den andre eller dela på ev vinst vid försäljning.
Men om jag köper en lgh för att vi ska bo där tillsammans, hur blir det då om man gör slut och ska flytta isär? Blir halva lgh hans då för att jag har köpt den för gemensamt boende?
Går detta att reglera via ngt slags samboavtal?
Har även en annan fundering vad gäller kontantinsats vid köp av lgh. Om den ena har mer än den andra(typ om jag lägger 150 000 men han inget eller om den ena lägger 50 000 och den andra 100 000), kan man skriva in det i köpeavtal eller liknande så att den skillda kontantinsatsen inte "glöms bort"?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Okm du köper den så är den ju din! Var i sådant fall noga att han inte står på kontraktet för att minska ner krångel.
Skriv ett sambo avtal. där det sår hur mycket ni har lagt och vad som är ert. och vem som ska ta vad. Det är alltid smidigt ut i fall att :)
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Okej bra om det är så. För jag har för mig (ngt jag läst på rättskunskapen, det var dock flera år sedan. Minnet är bra men kort!) att om man köper den för gemensamt boende så blir den bådas. Men det kanske är om man är gifta? :P
Gemensamt boende blir det ju^^ men det kan vara separat vem så äger den boendet:P
Skriver jni båda på kontraktet så blir det gemensamt.
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
#2 Jag tror du har rätt.
Allt man skaffar som sambo och är till det gemensamma så att säga är bådas vid en eventuell separation oavsett vem som betalat.
Därför är det så viktigt att skriva ett samboavtal om man vill att lägenheten ska tillhöra den "ena parten" så att säga.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Okej, tack för svar. Är det sambolagen som reglerar detta? Sökte lite på nätet och det var ju inte så svårt att hitta :P
Sambolagen
Sambolagen instiftades år 1998 för att skydda den svagare parten i förhållandet när ett samboförhållande upphör. Enkelt uttryckt går sambolagen ut på att hälften av värdet på den gemensamma bostaden samt värdet av möbler och husgeråd ska delas lika om samboförhållandet upphör. Detta oavsett vem som betalat för bostaden, husgerådet etc. Inte heller spelar det någon roll hur räntekostnader, amorteringar etc delats upp. Dock innefattas inte egendom som inte har med boendet att göra i sambolagen, som tex aktier, båtar etc.
För att sambolagen ska gälla ska bostaden ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en person äger en bostad innan samboskapet påbörjades så kan inte partnern kräva hälften av bohaget. Däremot om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, så har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör - förutsatt att samboskapet pågått under en längre tid.
// //
En av anledningarna till att denna lag kom till var för att ett en person som bott tillsammans med en partner under en längre tid och delat på amorteringar och räntekostnader i en gemensam ekonomi ska ha rätt till del av bostaden som denne varit med och betalat på, även om personen inte direkt köpt den.
Ett sätt att komma runt sambolagen är att skriva ett avtal där man avtalar vad som tillhör vem i samboskapet, tex bostaden.
Sambolagen innefattar par som bor samman i ett partnerskap, dvs inte bara som kompisar. Sambolagen innefattar även samkönade partnerskap sedan 2003. Sambolagens bodelningsregler gäller alltså inte om den ena partnern flyttat in i en bostad som den andra partnern köpt och bott i själv. Om en sådan bostad däremot säljs och man köper en ny bostad tillsammans gäller sambolagen. En vanlig missuppfattning är att sambolagen innefattar arv, det stämmer inte. Sambolagen innefattar inte arv.
Hämtat från http://www.boupplysningen.se/tips/sambolagen/
Så enligt detta om man tänker på kontantinsats till en lägenhet så är det även viktigt att det skrivs ner..
Jepp, det var så jag menade.
/Maria

Jag och min sambo köpte ett hus för 18 år sedan. Dock hade jag inget jobb då och han tog lånen själv och står på alla papper.
Nu separerar vi och jag trodde inte jag hade rätt till någonting men det var fel.
I sambolagen kan man läsa om detta och i det stora hela går det ut på att om man flyttat dit tillsammans för att bo där så spelar det ingen som helst roll vem som tagit lånen eller vem som satt in mest pengar i huset/lägenheten - båda har rätt till hus/lägenhet SAMT bohag.
När man inte är gift gäller det dock endast boendet och bohaget - EJ bilar, båtar, sommarstugor etc.
Så skriv ett samboavtal om ni vill undvika detta.
Själv tycker jag det är rättvist med denna lag för i mitt fall har jag varit med från första början att betala lånen samt reparationer, underhåll mm under de 18 år jag bott där. 
#7 Tråkigt att ni ska separera.. Ja, det är ju oftast så det blir, alltså att man ändå är med och betalar osv. Så absolut så är det en rättvis lag, om man är med och betalar :)
Ja vi får göra det om det skulle bli så. Har dock planerat att ta lån tillsammans. Det är kontantinsatsen som ev inte kommer bli densamma, jag har en del pengar sparade sedan tidigare, medan han inte har det. Samt att jag är liite bättre på att spara än vad han är, haha ;)
#8 Om ni ska ta lån och köpa bostaden tillsammans så är det viktigt att du får honom att spara pengar också, annars är risken överhängande att du får stå för reperationer och renoveringar med dina sparade pengar. Sådant kan slita på förhållandet. Hoppas att det kommer gå bra för er.
#7 Tråkigt att höra.
#9 Hehe, jo jag jobbar på det :) Och han har kommit igång med sparandet, bara det att han hela tiden har så mkt annat som han vill göra. Jag är mer målinriktad på att just köpa lgh, så unnar mig inte så mkt annat hela tiden :P
Sen har jag lite fonder/aktier som föräldrar o morföräldrar sparat åt mig för exempelvis sådana saker, medan hans inte har sparat ett enda öre till honom..

Tack hörni! 
Men inga ledsna miner för min skull - detta är det bästa jag gjort för mig själv på mycket mycket länge. 
Ibland kan det vara så att man trampat runt i samma gamla negativa fotspår i alldeles för många år och när man äntligen får tummarna loss så är det enda man ångrar att man inte kom loss långt tidigare 
#11 Skönt att det känns så