Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 2368 ggr
[Equidem]
0

Kredit och ränta

Hej!

Jag planerar att köpa en ny dator, och har hittat den perfekta. Den har nedsatt pris just nu, men jag har inte råd att köpa den förrän i september, och det nedsatta priset gäller bara tills 21 augusti.

Jag skulle kunna köpa den på kredit, men frågan är om jag kommer tjäna något på det. Datorn kostar nu 3295 kr, och efter 21 augusti kommer den kosta 3995 kr igen. Och räntan på mitt kreditkort är just nu 12,70 % tror jag.

Har jag rätt i att det då kommer kosta mig totalt 3713,5 kr om jag köper datorn på kredit? (3295*0,1270). Alltså så skulle jag i så fall spara 281,5 kr om jag köper på kredit?

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror ju på hur lång tid du tänkt dig betala av på lånet. Ett år, en månad, 5 år?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna sidan kan vara till hjälp, kanske.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MichaelE
0

Räntor är beräknade på ett år, så din summa beräknas som följande:

3295*(1+(0,127/12)*antalet månader). På en månad blir det 3330 kr plus eventuella aviavgifter.

Så du tjänar på det trots räntan ifall du köper den på kredit och betalar det i september.

Scrog
0

Den typen av varor är det alltid rea på någon stans, så jag tror du lungt kan vänta till September och köpa en dator utan att använda kredit då. Dessutom så får ju datorer bara bättre prestanda till lägre pris hela tiden, så datorköp är alltid bättre att göra sen Skrattande nån gång måste man ju iofs slå till men jag skulle inte göra det på kredit.

/Scrog

MichaelE
0

#4 I det här fallet är ju datorn 700 kr billigare än ordinarie pris och med kredit inklusive ränta och aviavgift så tjänar ju TS fortfarande 640 kr ifall personen betalar det i september. Så antingen slår man till eller så väntar man tills senare på hösten.

Scrog
0

#5 du har helt rätt.

Det jag ville reflektera över var att man inte behöver stirra sig blind på att den är nedsatt idag. Det finns alltid datorer till nedsatta priser, så väntar TS så är ju chansen god att hon kan spara 700:- i september.

Det TS får fråga sig är om hon behöver datorn idag och om den datorn är unik vad det gäller pris/prestanda.

/Scrog

[Equidem]
0

Tack så jättemycket för svaren!

Jag beställde datorn igår i alla fall. Jag läste på hemsidan att man kan välja avbetalning på minst 12 månader, men att man när som helst kan betala av hela skulden. Så jag kommer alltså betala datorn helt i början av september.

Jag ville liksom inte vänta och se ifall jag kunde hitta en annan billig dator i höst. Jag har letat i flera månader efter en bra och billig dator, och jag orkar bara inte leta mer nu när jag äntligen hittat den här perfekta datorn.

Återigen, tack för svaren!