Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 07aktier-fonder
Läst 4572 ggr
[isdrakee]
0

Hjälp med fonder

Hej, jag är inte så insatt i den ekonomiska världen och skulle behöva lite råd.

Jag har en hel del pengar insatta på en fond som mina föräldrar startade när jag var liten. Dom har varit snälla att sparat undan pengar till mig samt att jag själv sparat undan en del. Utöver detta har jag knappt rört denna fond. Den har rullat på av sig själv och jag har inte brytt mig om den särskilt mycket.

Men nu verkar det som att hela världsekonomin är gungning och min fond har på väldigt kort tid gått back 10,000kr.

Pengarna jag har i fonden skulle jag vilja använda till en insats till eventullt köp av hus/lägenhet. Detta skulle jag vilja göra inom loppet av några år (dock tidigast om sex månader). Jag är egentligen intresserad av att byta boende så fort som möjligt men har bara provanställning och behöver spara ihop mer pengar innan det är möjligt. Så det är en bit kvar.

Borde jag ta ut pengarna eller en del av dem från fonden och föra över till ett vanlig sparkonto istället? Som jag har förstått det går fonder ofta bra i det långa loppet men det vore inte kul om pengarna försvinner iväg nu när jag vill kunna använda dom inonom en "snar framtid".

[sakring]
0

Det intressanta är hur har fonden gått i det långa loppet? Ska du ha pengar inom ett halvår så skulle jag personligen ta ut och sätta på ett konto i 6 månader.

Då jag inte vet vilke bank du använder så finns det olika perioeder på låst sparande och det är olika räntesatser. Länsförsäkringar bank har ett 3 månaders bundet sparande som ligger på 2.85% just nu.

Lumac
0

Jag antar att det är en aktiefond eftersom du skriver att den gått ner en del på kort tid. Pengar man placerar på aktiemarknaden bör man kunna ha kvar där på lång sikt, gärna 5+ år. På kortare tid än så kan svängningarna vara ganska stora och man riskerar att behöva sälja med förlust.

Eftersom du funderar på att köpa bostad inom något år skulle jag rekommendera att du börjar flytta över pengar från din fond till räntesparande. Börsen har gått nedåt en hel del på slutet så en strategi skulle kunna vara att flytta en tredjedel eller kanske hälften nu, och sedan resten om ett halvår eller ett år. På sätt sprider du ut säljtillfällena och riskerar inte att sälja allt på en eventuellt botten.

Glöm inte att kolla hur det ser ut rent skattemässigt också. Om du inte har sparandet i en kapitalförsäkring kommer du behöva betala 30% av vinsten i skatt året efter att du sålt.

[isdrakee]
0

Känner mig snuskigt oinsatt i sånt här. :( Jag har ännu inte flyttat några pengar. Ligger ny på -20,000 mot vad det var innan det började rasa.

Jag har pengarna uppdelade i tre aktiefonder. I två av dessa finns inte så mycket pengar, dom har dessutom gått minus totalt sett. Så dessa borde jag ju göra något åt oavsett antar jag? Kommer jag få pengar av banken om jag säljer när jag gått back? På samma sätt som jag måste betala om jag går med vinst?

Där min största summa pengar ligger har jag gått plus. Hur tar jag reda på om jag har en kapitalförsäkring? Är detta något jag kan se genom min Internetbank?

Poängen är att jag inte riktigt vet när jag kan tänkas behöva pengarna. Men det kommer inte hända inom det kommande året i alla fall.

Lumac
0

Det bör framgå ganska tydligt via din internetbank om du har en kapitalförsäkring. Om det bara står "fonddepå" eller liknande har du med största sannolikhet ingen kapitalförsäkring. Samma sak med dina årsbesked, är det en kapitalförsäkring bör det framgå någonstans. Ring din bank om du är osäker, de bör kunna ge svar direkt.

Från banken får du bara dina fondandelars värde vid en försäljning, de har inget att göra med skatten. Om du gått med vinst skattar man året efter 30% av vinsten. Har man gjort förlust kan man göra avdrag i deklarationen. Hur stort avdraget blir beror på vilka typer av inkomster du har (inkomst av tjänst, kapitalinkomster) och hur stora dessa är. Betalar man ingen skatt kan man inte heller göra något avdrag.

Om du säljer olika fonder och realiserar lika stora vinster som förluster så blir också skatteeffekten netural. Med andra ord, om du gjort en vinst på 10 000 kr i en fond och en förlust på 10 000 i en annan, och har sålt båda under samma år så blir det ingen skatt.

Jag tror att fondförsäljninger automatiskt skrivs ut på deklarationsblanketterna numera, så skattebiten bör inte bli så krånglig för dig. Dock är det alltid bra att vara förberedd på om man måste betala extra skatt nästa år.

[isdrakee]
0

Jag tackar och bugar för all hjälp. Nu har jag dock blivit uppsagd så det där med bolån ligger nu långt i framtiden. >_<;