Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 2933 ggr
[sakring]
0

Hur går det med räntan?

http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article13575394.ab

Hur gör Riksbanken imorgon, höjer eller låter styrräntan vara oförändrad? Vad tror du och vad skulle vara bäst för Sverige och för dig?

Själv har jag inget emot lite högre ränta på mina surt förvärvade slantar men är inte helt säker på att det är vad Sverige behöver just nu.

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Höjer man räntan så blir ju lånen dyrare. Nog en dålig ide just nu med krisen. Låga räntor kan trigga konsumtion, och det är väl det som behövs för att få gång i verksamheterna igen.

Men de här "kriserna" kommer oftare och oftare tycker jag. Jag orkar snart inte bry mig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
0

# 1 Du är nog så illa tvungen att bry dig är jag rädd för med tanke på läget i världen.Gråter

Halvdansken
0

Mja. Nu är vi 50 år, snart är huset betalt, 10 år kvar att jobba, sen stänger vi nog grinden till trädgården och odlar morötter. Så får världen ta hand om sig själv. Då är det nya friska krafter som får ta ta i det. Flört

[sakring]
0

Men jag och min man är ännu äldre och har inga skulder på huset och en slant på banken ändå kommer vi att bli påverkadeSkrattande

Halvdansken
0

ja ja ja… det blir alla, men jag ligger inte sömnlös på nätterna. Du vet ju själv vad räntorna var på 70-talet, och folk överlevde. Kriser kommer och går hela tiden.

[sakring]
0

# 5 Nej jag kommer inte ihåg vad räntan var på 70-talet för då hade jag inga lån men väl under slutet av 80-talet och under finanskrisen på 90-talet då de höjde räntan till 500% tack och lov inte den jag skulle betalaSkrattande

Maria
0

När vi hade vår stuga så hade vi bunden ränta på ett år i taget och detta var på 80-90 tal. Ett år var räntan 15,8%.

Aningen skillnad mot nu.

Vårt lån på huset nu är uppdelat i 3 delar. En 5-årig bindningstid, en 3-årig och en på 1 år. Det har funkat bra och hittills är vi nöjda och klarar oss bra.

/Maria

[sakring]
0

Tiana
0

Tror det är ett bra beslut att inte röra räntan i någon riktning som läget är nu. Det ger en liten känsla av stabilitet i osäkerheten som råder.

Ser jag enbart till mig själv så får de göra vad de vill, jag är skuldfri och har fast inkomst. Men jag behöver bara gå till sambon som är egenföretagare för att se hur lätt sånt här påverkar människor.

MichaelE
0

#9 Håller med dig. USAs regering fick för sig att ändra både ränta och avgifter vilket tillslut ledde till finanskrisen hösten 2008.

Att ändra den nu skulle bara skapa mer ved i elden.

Halvdansken
0

Vi är glada mitt i allt elände. Vi lägger om våra 5-åriga lån nu snart, och då kommer vi ner på 1,5 - 2%. Helt ok! På inlåningen får man inget, så där får man titta lite på kortare investerigar, eller aktier på längre sikt.