Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 5046 ggr
tortoise
0

Tips på budget!

Hej! Jag skulle gärna vilja ha lite tips om dur man gör en fungerande budget. Jag har försökt med konsumentverkets och bankens budgetförslag men har lagt ner det då jag måste leva långt under deras priser, de räknar också på att man är en familj och jag är bara en i min familj. Jag har dessutom oregelbunden inkomst och kan inte förutse min inkomst månad för månad. Hur gör jag bäst en budget då? Någon som har lite tips, eller rent av har samma livssituation och fått det att fungera? vill även ha tips på billiga tele och mediaabonnemang odyl.

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

så lite fasta utgifter som möjligt är ju prio ett, inga onödiga abbonemang överhuvudtaget skulle jag säga, 

när penagrna kommer så betala räkningarna o lev på det som blir över,.-

jag har levt under existensminimum förut länge o vet att det kan va skittufft ibland, men i längden tjänar man på att hålla sig ifrån betalningsanmärkningar,.

o försök att ordna så du åtminstonde vet vad du får in varge månad som misnt, sen om du får mer är ju bra, men för att kunna planera sin ekonomi så behöver ,man veta vad man minst får in. .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Namiko
1

Jag har levt under existensminimum en stor del av tiden dom senaste åren och tack vare att jag förut planerade vad jag skulle göra med varenda krona så kan jag nu höfta ganska rejält och chansa på utgifterna och ändå få pengar över i slutet av månaden. När man inte har en jämn inkomst så gäller det att så fort du får in pengarna på kontot så går du igenom månadens räkningar och ser hur mycket du har kvar efter det.

Nästa steg är att gå över vad du behöver köpa under månaden, allt ifrån klädesplagg till toapapper och räknar ut hur mycket som går åt till det. Har du lite pengar över så skippar du alla utgifter som inte är akuta.

Lär dig att laga billig mat och veckohandla i större butiker, när jag levde som billigast hade jag en matkostnad på 500:- i månaden, men det kräver mycket planering och längre matlagningstider. Försök få fram en lagom matkostnad för dig och gå inte över den. 300:- i veckan brukar fungera för mig med någon enstaka större handling ibland när man behöver lite extra basvaror. Jag har dock blivit slarvigare med småhandlingar och det märks i slutet av månaden.

Spara så mycket pengar du kan, även om det bara blir en hundralapp över så kan den behövas en månad när du får in mindre pengar.

Genom att följa dom här punkterna så kan jag klara oförutsedda utgifter på upp till 2000:- en månad trots att jag lever på bidrag (=existensminimum) och har djur som kostar pengar varje månad. Det gäller dock att man är stenhård med sig själv och inte lägger mer pengar än man planerat på något.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tortoise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för era tips! Imorgon ska jag räkna igenom vad jag får göra åt i oktober månad. Hade panik och trodde att mina pengar inte skulle räcka den här månaden, men hör och häpna, det gjorde de faktiskt! Fast jag ska spara nästan allt jag får över. Har också gjort tre "kap" nu i veckan. Köpt rotfrukter för 2.90 kilot, 64 rullar toapapper för 89 kronor och hittat sidan swopping.se…gissa om jag har hittat paradiset!!