Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 4645 ggr
Tiana
0

Nu stoppar jag - köpstoppar alltså!

Jag har fått nog av allt efter flytten - varkommer alla prylar ifrån? Så från och med nu, eller rättare sagt från och med igår, så ska inte en pryl in i det här hushållet som inte är absolut nödvändig.

Vill ni höra kommentarer, tankar och funderingar runt detta? I så fall fortsätter jag skriva i tråden här…

MichaelE
0

Känner igen mig, jag och sambon har nu på senare tid börjat rensa ut allt som ska bort. Eftersom vår lägenhet är under renovering (hyresvärden står för det) så har vi bestämt att även sälja en massa prylar som vi egentligen inte behöver.

Maria
0

Vi har flyttat ganska många gånger från stort till mindre och vice versa så jag känner igen migSkrattande

Jag har lärt mig att släppa vissa prylar och möbler. En del grejor hängde med enbart som nostalgiska föremål.

Farmors gamla sekretär. Varken snygg eller värdefull. Passade aldrig någonstans men fick stå i något rum. Den åkte iväg till loppis vid en flytt och det kändes ganska befriande att kunna släppa den där känslomässiga bindningen till döda tingFlört

Numera har jag lärt mig. Kommer något nytt så åker något annat iväg istället för att spara.

/Maria

Tiana
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det är så jag försöker tänka. Ut med det som inte behövs! Tror jag har gjort mig av med en tredjedel av allt jag har, men det som är kvar nu känns alltför mycket…

Men redan igår kom jag på mig att fundera över inköp av digital systemkamera. Varför? Jag har varken tid, pengar eller plats. Ändå vill jag ha…

[sakring]
0

# 3 Det finns alltid, tid, pengar och plats för en systemkameraSkrattande Köp en Nikon D 90!

MichaelE
0

Finns bättre, dock är dyrare.

Halvdansken
0

Det finns alltid nåt som är bättre och dyrare, men en bra sak man lär sig av köpstopp är att ta reda på vad man har behov av. Måste man köpa bäst, störst dyrast eller kan jag nöja mig med nåt annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tiana
0

Ja, just nu håller jag totalstopp. Kanske lättar jag på det framöver, men jag måste ta mig i kragen och fundera över vad jag ska ha för mål att röra mig mot.

Inga fler måste-ha-stunder igår i alla fall Skrattande

[sakring]
0

# 5 Visst finnst det bättre och dyrare, men jag råkar ha en sådan och så kan man filma med den ocksåSkrattande

Tiana
0

Nu har jag bokat rådgivning på bank med, till sista maj, för att få ordning på mig själv. Det ska bli skönt att ha alla tankar samlade igen sen.

MichaelE
0

#8 Samma här, eller ja - min sambo har en.

#9 Det låter ju kanon.

Tiana
0

Bara en liten tanke: Otroligt vad mat man hittar i sina skåp, trots att man tycker att man inget har hemma.

Har i helgen bakat egna frallor, och levt på "torrfoder". Men nu måste jag handla, smör och pålägg är slut, likaså frukt och grönt. Det är inte lika lätt att trolla fram från ingenstans.

Tiana
0

Idag har jag alltså varit på banken och lagt om mitt sparande. Efter diskussion landade det på 3500 kr/månad inkl pensionssparande. Det är nästan samma summa som jag lade på hyra innan. Tack till min älskling (som inte läser den här sidan) att jag slipper betala hemma Flört

Och köpstoppet går vidare. Jag har faktiskt fyndat en sak, och det var ett par nya skor på loppis. 30 kr fick jag ge. Och det var någon som behövdes! Mina förra läckte in, så välanvända var de!

Tiana
0

Ja, nu har köplusten slagit till igen. Inte för någon specifik sak, utan lusten att ge sig in i stan, gå runt i butiker och kanske hitta det där fyndet som man kan gotta sig åt i några timmat när man kommit hem.

Just denna vana som jag inte vill fortsätta med! Jag har allt jag behöver just nu, inget är sönder och jag klarar mig gott och väl. Ett par jeans är på väg att ge upp, men det är sommar - jag kan använda kjol! Alltså håller jag mig borta från affärerna och kämpar mot shoppinglusten…

Halvdansken
0

Gå runt och titta, och var gång du vill köpa nåt så fråga "behöver jag detta, om jag inte köper det kommer jag då att sakna det om ett år?"

Jag köper väldigt lite, men var gång jag ser nåt såntdär "wow" så tänker jag  - "varför vill jag köpa det?". Ofta finns det lite dåligt samvete, om jag nu gått in här i butiken så borde jag väl handla nåt, men då tänker jag att det är hundratals personer här varje dag, så det är inte min uppgift att se till att de tjänar pengar. När du väl gått ut därifrån så är du fri igen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Moctezuma
0

Jag har helt utan att tänka på det hamnat på rutan "köpstopp". Jag bor på ett sådant ställe att det inte finns bra shoppingmöjligheter, så varje gång man åker till någon stad slås hjärnan om till shoppa-shoppa-shoppa-mode och man vill ha ALLT! Men både idag och senast har jag gått i en massa affärer, vridit och vänt, provat och tänkt, men inte köpt någonting :) Det känns egentligen bra, att vara nöjd. Jag tänker främst på kläder då, någonting som många - även jag- köper mer av än de behöver.

Om jag fortsätter likadant kommer jag vara väldigt rik när jag är gammal :P

Tiana
0

Igår hade jag ett bakslag i mitt köpstopp. Eftersom jag verkligen behövde ett par byxor (har slängt två par som pajat den senaste veckan) var jag ju tvungen att ge mig in i en klädbutik. Hittade ett par byxor, men fick med mig en jacka med som förmodligen inte var absolut nödvändig. Samtidigt tvingade jag mig själv att lämna en topp som jag blev rätt förtjust i. På gott pch ont alltså.

Idag stannar jag hemma och städar och påminner mig själv om varför jag köpstoppar - och tro mig, suget har gått över nu! Flört

MichaelE
0

Jag har lyckats med något som jag trodde aldrig skulle gå - jag har köpstopp på godis. Anledningen är att jag har tappat sötsuget va någon anledning. Så jag skulle kunna gå genom en godisbutik utan att känna suget av något. Så jag äter enbart godis på bio samt att jag bara dricker mineralvatten då jag har slutat dricka läsk.

Dock äter jag en glass någon gång då och då pga värmen, men det bara för svalkans skull - inte för att jag ahr suget efter glass.

Så där sparar jag ett par hundralappar i månaden. Skrattande

[sakring]
0

#17 Önskar jag klarade göra det. Jag dricker dessvärre Cocacola nästan varje dag. En burk inte mer och jag har godis hemma. Vi får äta upp det som finns här och inte köpa mer.

Tiana
0

Till och med midsommar blir en enkel historia i år - ska på knytkalas och på min lott föll Jordgubbar och glass.

Glad midsommar till er alla!

magasin
0

Har man för många prylar och vill ha nya - så ska man med till Facebooks grupp "Bortskänkes/Bytes". Utmärkt sätt att få valuta och vänner istället för att kasta och förstöra både natur och sin ekonomi.

magasin
0

http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=184505640912

Här kommer exempel på sådan grupp för Stockholm.

Tiana
0

Inget nytt på denna jord - ska hoppa in och göra andras uppgifter på jobbet under semestertiden, så jag hinner knappt in här.

Inget nytt inköpt, däremot har en kofta gått sönder för mig och jag funderar på hur jag ska ersätta den i sommar - de andra är för varma!

Mitralis
0

Jag har försöker också ligga lite lågt med inköpen och det är faktiskt ganska befriande att inte känna köptvånget lika ofta. Man blir nästan lite "avgiftad" när man inte shoppat på ett tag Glad

Tiana
0

Avgiftad är nog precis rätt ord! Har ingen lust att handla längre. Fast där har nog sommaren ett finger med i spelet.

Jag har fortfarande lite svårt att låta bli de små spontanköpen, en glass här och en lott där när man ändå tankar bilen och måste in…

Dessutom har jag märkt att kläder faktiskt slits nu när jag inte köper nytt! Och att man klarar sig med tre par skor, träning, vardag och fest, en hel sommar. Och att man får så mycket mer tid över när man inte springer i affärer. Listan kan göras lång.

Livets småsaker blir mer betydelsefulla, just nu tycker jag det är jättespännande att se hur min egenodlade chili är på väg att skifta färg till rött…

Fagerljung
0

Jag har haft en köpstopp, och har delvis det fortfarande. Upplever dock precis som dig, att kläderna inte håller :( Så nya kläder har det blivit. Känner att jag tagit kontroll över mitt shoppande, så nu går jag vidare till nästa utmaning. Tänkte försöka spara ihop 100.000 under 2012. Inte omöjligt, men det kommer bli tufft.

Tiana
0

Livet tuffar på och och jag försöker med alla krafter hålla fast vid mitt köpstopp. Det är inte lätt alla gånger, men jag har i alla fall "bara" köpt mig en kamera och gräsfrö, Inget av det var billigt, men bägge delar känns som ett bra köp nu.

Kläder har jag fortfarande hållit mig från att handla, hur tråkigt det än känns att dag efter dag se samma gamla, numera rätt så slitna, kläder i garderoben. En del har också åkt ut, så jag märker hur de minskar. Numera är det inga kläder som bara ligger och väntar på att användas (förutom mina byxor som jag fortfarande behöver bli av med ett par cm i midjan för).

Har lagt av med godis och läsk med. Trodde aldrig det skulle gå, men där är jag nu. Bilen ska in på service men det är inget som går att skjuta på.

Det som kommer att bli svårt är nu att hösten och vintern är i antågande, och jag har ingen bra jacka för någon av årstiderna. Så jag lär bli illa tvungen att ge mig ut i butikerna innan mellandagsrean som är det planeradet stoppet för köpstoppet. Vi får väl se hur det går, det är ju "bara" tre månader kvar nu Skrattande

Hawknestgrove
0

Tiana, handla kläder på  Tradera. MAssor av fina saker, som du kan få för en  löjlig peng.Men var uppmärksam på frakten. Men just sakerna är urfina många gånger. Jag antar, att de säljs just från folk som har just köpberoende och ångar sig sen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tiana
0

Hej Hawk!  :) Jag har funderat på det, men ska fösöka hålla ut lite till. Inte mycket kvar på året nu :)

Hawknestgrove
0

ja billigare och roligare än att gå ut och handla!

Tiana
0

Jepp, definitivt mer spännande!

Rustade upp min höstjacka idag, som får duga en säsong till. Får se om den fungerar som vinterjacka med i år. Det finns ju tjocktröjor!

Hawknestgrove
0

ja funkar nog fint. MAn sitter ju oftast i en bil ändå.

Tiana
0

Nu är livet tråkigt. På höstkanten brukar jag pigga upp mig själv med att köpa något nytt, en blomma, en kappa eller kanske ett par snygga stövlar och nya slingor i håret. I år har jag inte köpt något. Bläääää!

Mitralis
0

Har du räknat på hur mycket pengar du sparat? Glad

[sakring]
1

Finns det inga museer som är gratis som du kan gå på eller något annat som inte kostar?

Tiana
0

#33 Har inte räknat direkt på det, men säkert nån tusenlapp i månaden. Intressant att se hur mycket pengar man slänger ut i onödan egentligen.

#34 Det finns säkerligen det, men om vardagarna pendlar jag till jobb, så jag är helt slut på helgerna och har inte lust att åka nånstans. Säkert en bidragande orsak till att det känns tungt nu.

Två arbetsveckor kvar och sen har jag en semestervecka och får vila ut!

Tiana
0

Puh, nu är jag snart beredd på att lägga köpstoppet på hyllan. Det är redan mycket pengar som gått åt på nödvändigheter. Bla har bildelar köpts inför kommande besiktning.

Var hos frissan och det kostar ju (nödvändigt för att inte se ut som ett troll) Kläder och skor fortsätter gå sönder av slitage… Men där har jag faktiskt inte handlat nytt än. Inte ens den så välbehövliga vinterjackan har jag köpt.

Träningsskorna sjunger på sista versen, likaså promenadskorna som redan läcker in.

Det här experimentet (som jag har börjat se det) är och har verkligen varit intressant, men frågan är nu hur länge jag ska fortsätta egentligen?

Hawknestgrove
0

bra jobbat. Själv så går jag inte till frissan. Har långt hår, så det är bara att klippa topparna.

TeamMascot
0

Jag klarade det 6-8 månader och fick en helt annan syn på pengar. Det var verkligen jättenyttigt.