Från guld till skuld.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fram till 1971 så hade vi något som kallades för guldmytfot, dvs pengarna var knutna till guld. Numera så har pengar det värde som vi anser att de ska ha dvs vårt förtroende för pengarna. Det har dessvärre visat sig att länder har en benägenhet att prooducera fler pengar när man behöver detta och det leder till inflation. Nedan finns en länk där du kan läsa om detta. Det är en mycket intressant och tankvärd artikel.
http://www.e24.se/business/bank-och-finans/fran-guld-till-skuld_3091590.e24
Mycket intressant artikel.
Tittar man på Lyxfällan så ser man ju att människor tror att lån är en rättighet och glömmer bort att det är en parasit som gnager på ens ekonomi tills den är botad - dvs bortbetald.
Jag vet att jag har en del krediter samt ett lån. Men vi frösöker bli av med dem så snart som möjligt. Men det känns tungt att en viss del av inkomsten ska betalas för sånt man köpte för ett tag sedan.
Visst kan man klumpa ihop allt i en summa och betala av det - men det blir svårt när en del av dem är räntefria och andra har lägre ränta än vad Lendo och Free Finance kan erbjuda.
Detta gav mig lite mer insikt på hur verkligheten ser ut och jag skäms lite, dels pga att jag inte har sett till att vr ekonomi är stabilare samt att jag inte har tänkt på vad en skuld innebär.
Men vi är överrens - inga fler skulder förrän huset.