Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 5476 ggr
Ratlings
0

Låna

Jag har hamnat i en jobbig situation där jag behöver ta lån pga oförväntade kostnader.

Jag är 18 år, har inget jobb och får endast bidrag från min pappa, vart kan man söka?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Mitralis
0

Hur mycket är det frågan om?

Ratlings
0

3000 - 4000 kr typ

// Lise

Mitralis
0

Svårt. Ingen bank vill i alla fall låna ut till dej. Smslån och andra snabba lösningar kostar multum att betala igen. Tänkte på Pantbanken men det kan bli väldigt svårt att hitta grejer att panta för sådana summor. Kan du inte låna av din pappa och göra en avbetalningsplan?

Ratlings
0

Min pappa betalar endast för att han är tvungen, förörigt har jag ingen kontakt med honom. Mamma vägrar hjälpa till… Obestämd

Smslån måste man väl betala tillbaka inom visst datum? Typ 30 dagar? Det har jag heller inte råd med :(

// Lise

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har du inkomst överhuvudtaget så du säkert vet att du kan betala tillbaka ett lån?

det går inte att lösa situationen på annat sätt? vet ju inte vad du behöver pengarna till, men avbetalning kanske kan vara ett alternativ?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ratlings
0

Får 2300 i månaden, men har fått hem två skadade sjur som måste till veterinären asap och mina pengar denna månad har gått till räkningar..
Tror inte dom tar avbetalning på veterinären. :/

// Lise

Mitralis
0

#6 Jag skulle börja med att fråga hos veterinären. Jag har för mej att det går att få på avbetalning nästan överallt. Det skulle helt klart vara det bästa allternativet eftersom du då inte behöver betala ockerräntor.

martdat
0

på djursjukhusen så tar de avbetalning via ge moneybank och så, så är du skuldfri så kan det gå att få kredit där,  beroende vad det är för djur och om de e hemlöa elr ägda så finns ju även fonder att söka, hur akut är det , svårt att ge råd när man vet så lite,

MichaelE
0

Problemet med att försöka få avbetalning hos veterinären är att du har en inkomst.

Ratlings
0

Det är en råtta som har en knöl han lider av, ev cancer som måste opereras, det är mitt djur.

Åh Obestämd

// Lise

MichaelE
0

Inte för att vara elak, men om du har så pass svåra ekonomiska möjligheter att kunna rädda denna råtta. Borde det inte enklare med en avlivnning?

Ratlings
0

Enklare jo, men när jag vet att råttan kan må bra igen vill jag hellre det. Han är bara 1 år.

// Lise

MichaelE
0

En annan fråga, hur stor är chansen att han överlever? Vi pratar ju om pengar på nästan 4000 för ett djur som kan leva, vad är det, 5 år?

Ratlings
0

Chansen är rätt stor, dom lever 2-3 år.

// Lise

Mitralis
0

Då blir det alltså 4000kr för ett år, om den är ett år nu och kanske blir två. Är det 4000kr för en råtta? Du skrev att det var två. Vad har hänt med den andra och vad kostar det? Inte för att vara dum med dej på något sätt men jag hade tyckt att det hade varit en helt annan sak om det varit exmpelvis en hund eller katt.

Ratlings
0

#15 Den andra har "bara" löss och det är redan behandlat.

Ja dom flesta säger det, men älskar mn råttor så betyder dom minst lika mycket som en hund eller katt. Dom är minst lika värda ett liv, en behandling som en katt, hund eller häst.

// Lise

Mitralis
0

#16 Det jag tror att många (även jag) tänker på är att man har mycket längre tid att fästa sig vid en hund, katt eller häst än en råtta och att man därför lite slarvigt värderar dessa djur högre.
Jag hoppas att du kan lösa det men jag tycker att du ska tänka dej för fler än en gång innan du skuldsätter dig på grund av detta. Tänk på att om du inte kan betala tillbaka skulden så kommer du att få en anmärkning som kommer att förfölja dej i flera flera år och då kommer du att få svårigheter att skaffa exempelvis lägenhet och telefonabonemang.

Ratlings
0

#17 Jo det är klart, men råttorna är mitt liv. Det är dom jag lever och kämpar för trots mycket skit i mitt liv som gjort att jag många gånger velat bara försvinna.

Jag kan ändå inte ta lån då jag inte har fast inkomst..

// Lise

Mitralis
0

#18 Hur mycket kostar det att köpa en råtta?

Ratlings
0

250 - 300 från riktig uppfödare

// Lise

Mitralis
0

#20 Du kan alltså köpa cirka 13-16 stycken råttor för ca 4000kr?

MichaelE
0

Du vet väl att du får uppemot 16 råttor för det priser du vill rädda en för? Eftersom du inte har en inkomst ås kan du inte få ett lån/avbetalning för att rädda råttan.

Det enda sättet att lösa detta är ju med en borgenär som tar lånet åt dig och du får betala dem pengarna till borgenären istället vart efter du har råd med det.

Men även där kan det bli svårt, ingen blir borgenär frivilligt även för en mindre summa och ännu mindre för en råtta.

Tyvärr är livet hårt och jag tror att om du inte lyckas skrapa ihop pengarna så har nog din råtta en enda utväg.

Ratlings
0

#21 Japp.

#22 Jo jag vet..

Men även om jag avlivar honom så blir det inte samma sak om jag köper en ny. Alla råttor har olika personligheter och jag har fäst mig otroligt mycket vid honom på kort tid.

// Lise

MichaelE
0

#23 Jag vet, har själv haft som mest 32 st. Men idag är jag helt utan råttor. men du bör tänka efter om det är verkligen värt fyra tusen då han kanske lever två år till.

martdat
0

såg din tråd på råttor i fokus, och om jag förstår rätt så är den här råttan över året, och säljaren har grundlurat dig. att du vill hjälpa o rädda råttan det förstår jag, men har man inga penagr så är 4000 väldigt mycket , speciellt med tanke på att den bara kan leva drygt ett år till, i bässta fall, canser är canser och det har en förmåga att komma tillbaka. kolla runt bland mindre veterinärpraktiker i närheten och be om ett prisförslag från dem, jag tycker det låter mycket,. hoppas att det är en inflamerad böld elr dyl i stället,. ,.

Ratlings
0

#23 Jo..

#25 Den enda "lilla" veterinär i min närhet är inte så bra på råttor så dom ville helst att jag skulle till Roslagstull, dit har jag ringt och undersökningen kommer gå på runt 1000 - 1500 med tester och sånt. Sen kanske operationen.

MEN jag kollade till honom idag, och bara för att jag drabbades av en overklighetskänsla lät jag även min pojkvän känns som bekräftade det jag kände - knölen har blivit mindre enda sen den började vara/blöda! Det kändes som en oerhört lättnad, hoppas den är helt bort till på måndag så jag kan avboka veterinärtiden. Eftersom den blir mindre är den inte ivägen längre han verkar även mycket piggare och lider inte av den. Han ville själv komma ur buren idag, förut har han bara legat. Det verkar längre inte som att en operation blir nödvändig och jag kommer få studiebidrag den 30 tydligen, det hade jag missat. Så då har råd till ett veterinärbesök om knölen inte försvinner innan! *lättnad*

// Lise

Mitralis
0

#26 Vad bra att det är bättre! Glad

martdat
0

låter ju toppen, bara håll rent så försvinner den nog av sig själv då.

Ratlings
0

#27 Ja verkligen!

#28 Japp, han är i en sjukbur nu :)

Tack så jätte mycket för svaren ni har gett mig :)

// Lise

Mitralis
0

Hur är det med råttan nu?

Ratlings
0

#30 Knölen känns knappt, han är frisk och pigg, busar och äter/dricker som han ska. Har även gått ner i vikt, vilket är hälsosamt för honom då han var överviktig :)

// Lise

Mitralis
0

#31 Så bra att det gått till sig Glad

Ratlings
0

#32 Ja det känns skönt! :)

// Lise

Kalendula
0

Man kan ju försöka att ta lån med hjälp av borgenär.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Ratlings
0

#34 En relativt gammal tråd… :p

// Lise