Nya patientavgifter.
Från och med första januari höjer man besöksavgiften inom öppen vård från 100 till 200kr. Max 200.
Högkostnadskyddet för läkarbesök kommer även den höjas från 900 till 1100.
Högkostnadskydd för mediciner höjs också från 1800 till 2200.
Notera att det kan skilja mellan olika landsting.
Källa: regeringen, vll
Om man slår ut kostnaden månadsvis så kommer det innebära att man har läkarvård och mediciner obegränsat för 275 kronor i månaden mot tidigare 225 kronor i månaden.
Jag tycker det är ganska billigt med tanke på vad man får.
/Maria
Ligger ett förslag också om att i västra götaland sänka åldersgränsen för fri vård så att man börjar betala from 19 år mot 20 år som det är idag.
Går det igenom så vet inte jag hur jag ska ha råd med läkarbesök, mediciner och inneliggande vård. Är man ung, studerande och kroniskt sjuk så är det mycket pengar. Särskilt om man ligger inlagd ofta. Det där extra året med fri vård skulle betyda mycket för mig, bara höjningen av högkostnadsskyddet på läkemedel känns i plånboken.
Med vänliga hälsningar
Chess
#1 Av vad jag förstår av högkostnadskydde av läkemedel så är det att du får en viss rabatt ifall du kommer över summan 2200 och detta sker i flera steg däröver tills ett maxtak. Detta står i regerings länken.
Tyvärr är ju regeringens dokument ganska luddiga, men det är lite oroväckande att man ska behöva betala 200 för att besöka vårdcentralen.
Det man ser som fördel (trots kostnaden) är att man nu behöver bara besöka vård sex ggr för att få frikort medan i dagsläget krävs det nio hela besök!
#3 Så är det nu också. du får en viss rabatt efter att ha kommit upp i en summa stegvis men när du har kommit upp i 1800 så är resterande medicin "fri" från den datumen högkostnadskortet påbörjades.
Har du kommit upp till 1800 efter tre apoteksbesök i juni t.ex varav det första besöket var i januari. då har du fri medicin till nästa januari.
/Maria
Det har redan höjts här i Västerbotten Län, gjorde det idag den 1:a december!
#2 Oj, här i Örebro har man fri sjukvård och fria preventivmedel till och med det år man fyller 25 år (själv skulle jag gärna ge bort min fria vård till någon i behov av det, men så fungerar det ju inte…)