Ta över skuld?
Om man är gifta och en av makarna har fått en stor skuld på sig. Denne är sedan tidigare helt prickfri hos fogden medan den andre har en del anmärkningar och skulder på sig. Skulle denne kunna ta över den andres skuld för att underlätta för deras gemensamma framtid med tanke på allt som innebär när man hamnar hos fogden?
Jag kan ingenting om detta, så vem vet, det kanske är en jättedum fråga. Men frågar man inte får man inget veta ^^
Vet heller inte i vilken grupp jag skulle lägga inlägget.
Jag tror inte det är möjligt att göra ett så kallat gäldenärsbyte utan samtycke från borgenären. Denne har trots allt lånat ut pengar till en viss person och har troligen gjort en bedömning av kreditrisken i samband med det.
Annars skulle systemet lätt kunna missbrukas genom att en person upprepade gånger tar nya lån och sedan flyttar dem till en annan person när man inte längre klarar av att betala räntor och amorteringar.
Men ni har så klart ingenting att förlora på att fråga borgenären.
Det har du självklart rätt i. Men min tanke var att om man är gifta och har gemensam ekonomi och om den ene aldrig har haft med fogden att göra tidigare. Är man gift räknas man ju som en person så det var därför jag funderade på detta.
Det stämmer inte att man räknas som en person när man är gift. Tvärtom är var och en fortfarande ansvarig för sina egna skulder och tillgångar, även som gift. Du får till exempel ta lån i ditt eget namn utan att behöva fråga din make/maka om lov, och ansvaret för lånet blir helt och hållet ditt.
Om t ex mannen har en skuld kan inte en fodringsägare kräva kvinnan på pengar. Däremot finns en underhållsskyldighet mellan makar, så om den ena maken inte kan försörja sig själv (t ex pga skulder) är den andra skyldig att hjälpa till.
#2 Räknas som en person skulle jag nog inte riktigt säga, visst finns det mer än när man bara är sambo.
Tar man ett gemensamt lån så är det ju inga problem, men att flyttaöver lånet från ena parten till det andra låter mer besvärligt. Varför inte låte den ena partnern flytta över pengar till den skuldsatte för att fortare betala av skulden? Detta fungerar ifall ni har gemensam ekenomi och inte varsin.
Jag tycker som #4 - varför inte föra över pengar och hjälpa till att betala skulderna istället?