Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 6762 ggr
Anonym
Anonym
1

Julbonus?

Dum fråga kanske men…

Vem får julbonus? Vilka typer av företag ger ut julbonusar? Vad finns det för olika typer av julbonusar?

Min fru som jobbar på en mindre mjukvarubyrå fick över 100 tusen i år. (Dom delar en viss procent av vinsten på alla anställda.)

Jag som jobbar som ingenjör på ett stort företag får ingenting mer än julbord, chokladkartonger och några tusenlappar om jag har tur.

Är liiiite avundsjuk på frugan Flört

MichaelE
0

Haha, själv får jag ingen. Det blir dock julbord men allt annat är indragen pga att företaget har gått för mycket minus i år.

Annars har jag tidigare fått hurhållsgeråd av olika slag från min förra arbetsgivare.

Yrke:
Kör taxi.

Halvdansken
0

Jisses! Vi får ingenting alls. Inga julklappar, julfresten får vi själva betala. Får ett elektroniskt julkort…

Jag jobbar på stor amerikansk IT firma, danska avdelningen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

Telia vet jag delar ut bonusar varje år till anställda.

/Maria

Elshira
0

Min pappa jobbar på "Sandvik Coromant" ett företag som tillverkar svarv och fräsverktyg och tillhörande skär. Ett företag som säljer till hela världen.

Där får de en bonus i aktier (som de kan välja att spara eller sälja direkt om de vill). Farfar min som har jobbat där i 10-15(?) år innan han gick i pension har idag aktier värda strax under 1 miljon. Den som spar han har… Men aktierna baseras givetvis på hur bra det gått för företaget. Ibland är det aktier för 5 000, ibland 25 000. Aktierna börjar man få först 3 år efter man varit anställd där, men har du varit anställd mer än 3 år så får du aktierna för dessa 3 år retroaktivt vid avslutad tjänst.

Men det delas alltid ut en julklapp. Stektermometrar, ljusstakar från designers (typ georg jensen), kostabodaglas, morgonrock och tofflor mm.

Även jag som går på deras gymnasium får julklappen, tyvärr inga aktier dock.

Hakuna matata!

Tiana
0