Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 6762 ggr
Anonym
Anonym
1

Julbonus?

Dum fråga kanske men…

Vem får julbonus? Vilka typer av företag ger ut julbonusar? Vad finns det för olika typer av julbonusar?

Min fru som jobbar på en mindre mjukvarubyrå fick över 100 tusen i år. (Dom delar en viss procent av vinsten på alla anställda.)

Jag som jobbar som ingenjör på ett stort företag får ingenting mer än julbord, chokladkartonger och några tusenlappar om jag har tur.

Är liiiite avundsjuk på frugan Flört

MichaelE
0

Haha, själv får jag ingen. Det blir dock julbord men allt annat är indragen pga att företaget har gått för mycket minus i år.

Annars har jag tidigare fått hurhållsgeråd av olika slag från min förra arbetsgivare.

Yrke:
Kör taxi.

Halvdansken
0

Jisses! Vi får ingenting alls. Inga julklappar, julfresten får vi själva betala. Får ett elektroniskt julkort…

Jag jobbar på stor amerikansk IT firma, danska avdelningen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

Telia vet jag delar ut bonusar varje år till anställda.

/Maria

Elshira
0

Min pappa jobbar på "Sandvik Coromant" ett företag som tillverkar svarv och fräsverktyg och tillhörande skär. Ett företag som säljer till hela världen.

Där får de en bonus i aktier (som de kan välja att spara eller sälja direkt om de vill). Farfar min som har jobbat där i 10-15(?) år innan han gick i pension har idag aktier värda strax under 1 miljon. Den som spar han har… Men aktierna baseras givetvis på hur bra det gått för företaget. Ibland är det aktier för 5 000, ibland 25 000. Aktierna börjar man få först 3 år efter man varit anställd där, men har du varit anställd mer än 3 år så får du aktierna för dessa 3 år retroaktivt vid avslutad tjänst.

Men det delas alltid ut en julklapp. Stektermometrar, ljusstakar från designers (typ georg jensen), kostabodaglas, morgonrock och tofflor mm.

Även jag som går på deras gymnasium får julklappen, tyvärr inga aktier dock.

Hakuna matata!

Tiana
0

Inget i år, företaget har haft ett lite sämre år, mest pga satsningar för framtiden. Annars delas det ut en bonus i form av extra lön ifall företaget gått bra. På ägarens initiativ!

Åsa S
0

Inte mycket till bonus precis men jag får ju en julgrupp och ett julbord i skolmatsalen yrke naturbrukslärare

(+jag jobbar extra på systembolaget och där får vi julkklappar av varierande kvalite, hushållsvågen gillade jag men den fula väskan förra året lämnade jag till myrorna)

[FruStein]
0

Vi får en present värd 200 kr (jag är förskollärare i Uppsala kommun) och i år lades den på en personalmiddag där vi fick 200 kr avdraget från notan.

TeamMascot
0

Fick ett presentkort på 300:-

Elshira
0

Förta året fick vi som sagt en ljusstake från georg jensen, och i år blevdet en klocka ich en barrometer i lika design från samma designer. Helt fel var det väll inte, men då nypris är 800 kr/st tycker jag nog man kunnat hittat på något bättre. De var ju bara drtgt 1 dm stora så man kunde inte ha den på väggen.

Hakuna matata!