Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 02-hem-hushåll
Läst 5279 ggr
Chestnut
0

Vad är en rimlig mobilräkning?

Min snittar runt 300-400:- per månad varav 49:- är fast avgift och min fråga är om det är "normalt"?

Nu har inte jag fast telefon utan ringer endast med mobilen. I kostnaden ingår ingen avgift för telefonen (den är redan betald) utan allting är för själva trafiken. I den fasta avgiften (49 kr) ingår fria SMS vilket jag använder väldigt flitigt i den mån det går.

Tycker att det känns som mycket pengar men det kanske är normalt att lägga det per månad?

Med vänliga hälsningar
Chess

MichaelE
0

Min ligger på 250-300 och då har 99 kr i fast avgift. Så det du ringer för är 250-350 kr och jag tycker att det är mycket.

Maria
1

Med tanke på att du inte har någon fast telefoni så tycker jag att det låter rimligt.

Min son har heller ingen fast telefoni och han har en Iphone med fri surf. Jag tror ha betalar runt 500 i månaden.

Själv har jag en smartphone och betalar 169:- i månaden med fri surf. Jag får ringa för 99 kronor men jag kommer sällan upp till det. skulle man däremot lägga till abbonemanget och kostaden för den fasta telefonen så blir summan mycket högre.

/Maria

flisan708
0

En rimlig avgift per månad beror nog lite på hur mycket man ringer. Själv tillhör jag dem som ringer mycket och de flesta jag känner har olika abonemang. Innan jag skaffade ett med fast pris så stack räkningen iväg till nästan 1000 kr per månad. Nu betalar jag 499 kronor för 3000 minuter till vilken operatör som helst, 3000 sms, 3000 mms. Dethär har jag haft de sista 4 åren och jag är jättenöjd.

Jag har en hemtelefon med men den använder jag sällan, det är ip- telefoni och ingår i mitt bredbandspaket.

Fridaybrew
0

Jag har 69 kr per månad som jag får ringa för och jag kommer typ precis upp i det. Då smsar jag i princip aldrig utan ringer istället.

/Fridaybrew

Chestnut
0

Verkar som att det skiljer väldigt mycket och att jag håller mig inom ett hyffsat rimligt spann. Innan jag tecknade abonnemang hade jag kontantkort som ofta drog iväg till 400-500:- i månaden och då ringde jag aldrig "nöjessamtal" utan snålade som tusan.

Med vänliga hälsningar
Chess

Elshira
0

Jag har 99 kr i fast avgift, och då ingår 3000 fria sms + 3000 fria samtalsminuter (alla nät), och sms:ar och ringer dessutom väldigt billigt till flera länder i europa. Det enda jag har utöver detta är 1 kr i öppningsavgift/samtal, och jag brukar ringa mellan 30-50 samtal/månaden, men det är ju individuellt.

Utöver detta betalar jag 59 kr/månad för mobilt internet (upp till 3 GB med snabbaste, sedan bli hastigheten långsammare bara), och 200 kr för min mobil som jag skulle köpt oavsett och som ändå blev 500 kr billigare än i butik, så jag förlorar ju inget på det på så vis.

Så jag betalar ca 400-450 kr/månad inkl allt…

Hakuna matata!

Fridaybrew
1

Är det bara jag som saknar "gamla goda tiden" när mobilerna inte hade öppningsavgift alls och sekunddebitering. Mina kompisar och jag blev proffs på snabb rak kommunikation till billig penning. 15 sekunders samtal =)

/Fridaybrew

MichaelE
0

#7 Man gör ju nästan det, men telebolagen tjänade mer på att ta minut pris. När jag och min sambo fortfarande betalade för att ringa varandra (numera är det bara öppningsavgiften) så lade vi på vid 0.55 eller 2.55 minuter för så fort du kommer över en ny minut så debiteras hela beloppet och då kan man lika gärna prata i 55 sekunder till innan man lägger på - annars blir det en dyr minut!

jizzy
0

Låter lite konstigt för mig det här. Pratar man inte tills man är färdig? Glad Jag brukar iallafall inte titta på min mobil om jag är inom 1-minutsgränsen eller så, när det handlar om så korta samtal. Känns lite stressande. Om jag pratat med någon väldigt länge så kanske man tittar till på luren efter ett tag för att se hur länge man hållt på. (Nuförtiden pratar jag dock sällan i telefonen särskilt länge)

Fridaybrew
1

Saken är den att om man har minutdebitering och en minut hypotetiskt kostar 60 öre. lägger man på:
Sekunder försent       kostnad per sekund          kostnad per minut

45 sek                             1,33  öre                                  0,80 kr

30 sek                              2 öre                                        1,60 kr

15                                      4 öre                                       2,40 kr

10  sek                             6  öre                                       3,60 kr

5 sek                                  12 öre                                     7,20 kr

max otur 1 sek                    60 öre                                     36 kr

De är de fetstilta som man vill helst undvika för det kostar multum så därför är det värt att hellre lägga på 5 sekunder för tidigt som #8 pratar om. Det är helt enkelt väldigt sunt =)

Man kanske ska starta upp ett mobilföretag med oldschool anda o ha 0 öre i öppningsavgift och sekunddebitering. Alternativt om någon kan säga om det finns ett sånt abonomang så tar jag gärna länken till det =) Tack!

/Fridaybrew

TeamMascot
0

Oj, vad billiga telefonräkningar alla har… Brukar landa på 800-1000:-….

Elshira
0

Jag ville bara tillägga till mitt absonemang att mobilen inte var nödvändig att köpa, man kan ha abonemanget för 99 kr månaden (+ öppningsavgiften) utan något alls till :)

Hakuna matata!

flisan708
0

#12 Lite nyfiken, vilket bolag har du?

Elshira
0

#13 Jag har glocalnet (ägs av telenor).

Hakuna matata!

[FruStein]
0

Jag har Tele2Smart och betalar en grundavgift på 169 kr i månaden, men sedan bara en öppningsavgift på 69 öre per samtal (och 69 öre per sms/mms) oavsett nät och hur längre jag pratar. Det är perfekt för mig som ringer ganska sällan, men när jag faktiskt ringer så pratar jag i minst en halvtimme. Min räkning brukar ligga runt 200 kr. Jag är supernöjd!

MichaelE
0

Jag vill ha annat än Telia, men i Norrland är det dem som har bäst teckning.

Jina
0

Har bara mobil. Hamnar på ca 400 kr/månad inkl mobila bredbandet.