Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 2318 ggr
Jina
0

Arbetslös, ingen a-kassa eller soc

Jag blir arbetslös nu (kört sig med C-uppsatser och får inte ut examen = kan inte få jobb). Har lite pengar som jag lyckats spara under hösten, och vill ju få dessa räcka så länge som möjligt innan jag riskerar soc.

Låter det rimligt med 5500 per månad? Har 2120 i hyra, tillkommer el, tele/internet och försäkringar på nästan 500 kr. Enligt uträkning på soc skulle jag få 6100. Känns som jag kan skala ner mer, men vill man inte kunna unna sig lite också?

MichaelE
0

I ditt läge så är det klart värt att fixa uppsatserna för att inte förlora alla dem åren du har lagt på dina studier.

När det kommer till ekonomin så skala ned så mycket som möjligt. Bor du i hyresrätt eller studentlägenhet? Om det är det senare fallet så kommer du snart bli tvungen att flytta såvida inte hyresvärden går med på att du kan få bo kvar tills du har klarat av studierna.

Jina
0

Just nu ger uppsatserna bara ångest och en känsla av totalt misslyckande. Känns tungt.

Bostadsrätt, så här kickas ingen ut :)

Namiko
0

När jag hade 2300:- i hyra så klarade jag mig på 5000:- i månaden (1000:- gick till djuren så det blev 4000:- till mig och räkningarna) så det är inte alls omöjligt så länge du inte lägger onödiga pengar på nöjen och lär dig att äta billig mat.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.