Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett11-juridik
Läst 3555 ggr
Elshira
0

Problem med tandläkare

Jag var ner till tandläkaren i oktober där jag nämnde att jag ville laga en fyllning (som var dålig redan från början men som jag stod ut med i drygt ett år) och ta bort tandsten. Jag är född den 23 November 1991, alltså fyller jag 20 i år. Och jag frågade klart och tydligt om det skulle vara gratis eller ej för mig då jag som sagt skulle fylla 20 om drygt en månad, och undrade lite smått om jag skulle hinna få någon tid innan dess ifall det var "till 20 års dagen" det gällde. Men jag antog det var årsvis (brukar ju stå till och med…". Jag visste att det var tills det år man fyller 20 eller till och med, men visste inte vilken och därav anledningen att jag frågade först.

Men det skulle vara gratis så de tog mitt personnummer (yttligande förtydligande om att jag aöötså fyller 20 i år) och det bokades en tid för undersökning.

På undersökningen frågade jag om försäkring och efteråt fyllde hon bara i grupp och sedan skulle papper att skriva på komma hem till mig. Kort där på fixade jag lagningen och sedan var det bra.

När jag fick hem försäkringen ser jag att det inte täcker varken akuta eller omfattande tandvård (endast enstaka krona stog det). Och då kan jag ju lika bra betala för de ev lagningarna när det behövs istället för 1200 om året…

Så jag sket i att skicka in det, men fick igår en räkning på 1000 kr som de debiterar för besöket efter som jag inte skrev på försäkring.

Jag var då ner idag och sade detta. I kassan sa hon att jag kanske kunde ringa och skjua på räkningen, men jag sade att jag inte har någon lust att betala när jag fått sagt det var gratis. Hon sade att de kanske missförstått mig att jag ville skaffa försäkring, men det nämnde jag först efter första besöket. Men hela poängen med att jag gick dit var för att fråga vad allt skulle kosta (utan att boka) men då de sa det var gratis så kunde jag lika bra boka tid då…

Det är ju inte så att jag vill smita med en räkning (det visade sig att jag ska betala från det år jag fyller 20), men det känns väldigt olustigt att behöva betala 1000 kr när man fått sagt att det skulle vara gratis. Hon tog då mitt nummer, skulle prata med sin chef i morgon och ringa mig då.

Jag lever på 2700 i månades (inkl mat, el och förnödenheter) och att klämma in 1000 kr rätt upp ner finns inte. Det enda valet jag har då är försäkringen som gäller i 3 år…

Hur ska jag konfrontera dem i morgon? Vad borde jag kräva eller ge med mig på? Behöver verkligen hjälp!

Hakuna matata!

martdat
0

när du pratta med henne du pratade med nu, om hon säger att du ska betala så ringer du hennes chef direkt och även den person som sagt att du skulle få det gratis.

du ska ju egentligen betala då det bara är gratis till omed det året man fyller 19, men i detta fallet har de klart gett dig fel uppgiffter, rent rättsligt så vet inte jag hur dte kan sluta, men om de vägrar att riva räkningen så ordna pengar och betala och bestrid sen skriftligt så att du inte får en prick i fogderegistret, även inkasso innebär en onödig kostnad,.

tyvärr så lär du inet komma nånvart om inte tandläkarn som lovade dig att det var gratis erkänner att det var exakt vad han sa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Chestnut
0

#1 Det är olika regler i olika landsting. Här är det 21 år om jag inte minns fel…

Hoppas att det har löst sig för dig nu!

Med vänliga hälsningar
Chess