Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett06-sparande
Läst 1887 ggr
TeamMascot
0

Andra målet avklarat!

Första målet var att betala av allt jag hade betalt med kreditkort. Det gjorde relativt snabbt, inom några månader efter att jag satte målet.

Nu har jag nått mål nummer två:

Jag ska spara 25000 i halvåret. Det har nu gått ett halvår och jag har redan sparat mer än det. De 25000 låser jag sedan i fasträntekonto. Nu ser jag fram emot juni 2012 då jag bör ha ytterligare 25000 sparat. Eftersom jag redan ligger på plus så känns det hoppfullt :)

MichaelE
0

Grattis, det ser ut som om att du kommer ha en ljus framtid när dem pengarna kommer öka tack vare räntan.

Vad ligger räntan på?

TeamMascot
0

Ingen aning faktiskt. Tror det var 2,8% eller så. Jag är mest intresserad av att kunna låsa dem, så jag inte impulsköper något :)

MichaelE
0

Okej, hur länge kommer du att låsa dem?

MichaelE
0

Räknade precis ut att om du fortsätter att spara på detta sätt i tio år så kommer du ha följande summa:

583845,28 kr (ändrat)

Stort grattis Skrattande

TeamMascot
0

Dessa 25 har jag bara låst i ett halvår. Så nästa gång det är dags att låsa är det 50 (25 nya och 25 gamla) och då blir det en längre låsning, 2-3 år. På sex år har jag 300 000 plus ränta.

MichaelE
0

Min  beräkning ovan var fel, har korrigerat det nu.

Låsning på 6 år till samma procentsats samt insättning på 50 000 kr om året ger 330811,33 kr. Denna gång korekt beräknat.

[FruStein]
0

När min man får fast jobb hoppas jag att vi ska kunna spara på ett liknande sätt. Jag försöker lägga undan 5000 varje månad, men det är bara kortsiktigt sparande, till saker som vi vill ha/resor.

Halvdansken
0

Koplla också om du kan sätta det i en kapitalförsäkring eller liknande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lumac
0

Just ränteplaceringar bör man generellt undvika att ha i kapitalförsäkringar (kf). För att det ska löna sig skattemässigt att ha sitt sparande i en kf måste man komma upp i en viss procentuell avkastning per år, annars är det bättre att betala vanlig reavinstskatt på 30%. Normalt är det svårt att nå den gränsen via ränte- och obligationsplaceringar.