banklån och betalningsskyldighet
kanske har jag hamnat på fel forum, men jag testar ändå :)
om ett par ägen hälften var på en lägenhet, alltså banklånet står på båda, 50% var, och en av dem inte betalar lånet, blir den andra betalningsskyldig?
oftast när man tar ett gemensamt lån så dras det automatiskt från ett konto. Detta gör att den ene får betala den andra och kan den inte det så blir den skyldig den andre pengar.
I en gemensam ekonomi så tror jag inte att man behöver bry sig så mycket - eftersom man inte delar upp ekonomin.
de som frågan gäller ha ett gemensamt konto som banken drar pengar ifrån. de har delad ekonomi. men om banken det bara får in hälften, och den ena kan bevisa att den har betalt, men inte den andra hur blir läget då?
Efterom pengarna dras automatiskt och finns det inte tillräckligt med pengar så kommer det en räkning som du får betala in manuellt. Notera att tillägg kan tillkomma. Det är bara att se till att det finns pengar där annars kan båda få betala mer.
Banken bryr sig inte om vem som har lagt till pengar på kontot, de bryr sig enbart omatt pengar finns där. Annars, som sagt, kommer båda bli bestraffade.
Så om den ene inte har skjutit till pengar så det täcker beloppet så får den andre göra det så blir den ene skyldig den andre. Att strunta i det är både dumt och tjuraktigt.
det är en liten infekterad situation just nu hos dem, och den ene hotar med att inte betala bolånen, därav frågan. men då kan alltså den ene bli krävd på pengar egentligen som den andre inte betalt? håller med, det är dumt att hålla på och krångla!
De båda blir krävda på pengar. Det spelar nog ingen större roll om vem som betalar in pengarna.
Om detta leder till seperation så måste de sälja boendet och betala av lånet eller så måste den ena köpa ut den andra, dvs ta över hela lånet.