Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 3958 ggr
[luneri]
0

Dumt att flytta?

Jag vet inte om jag hamnat i rätt forum, men jag gör ett försök här.

Jag bor fortfarande hos min mamma men vill väldigt gärna flytta snart. det som har hindrat mig är min jobbsituation. Det har varierat mycket mellan månaderna hur mycket inkomst jag fått. Ibland får jag knappt något. Men jag är fortfarande arbetssökande och tror att jag kan få jobb då jag söker.

Ändå funderar jag på att flytta till en bostadsrätt, jag tror nämligen att jag kommer ha möjligheter att få jobb inom kort och jag har sparat en buffert som jag kan leva på ifall att. Jag vet också hur man kan dra ner på sina kostnader då jag levt som fattig student tidigare.

Jag har ju blivit gammal för att bo hemma och någon gång måste man ta steget ut. Är det dumt att flytta innan man är säker på sin inkomst?

Och hur tror ni bostadsmarknaden kommer se ut framöver. Just nu så verkar det inte finnas många köpare och priserna kan skjutas nedåt. Hur länge tror ni att bostadspriserna kommer ligga lågt?

Jag var ju inte så smart när jag var yngre och ställde mig aldrig i bostadskö för hyreslägenheter.

Tack för att ni tog er tid att läsaGlad

MichaelE
0

I ditt fal skulle jag avråda en bostadsrätt pga den osäkra ekonomi utan satsa på en hyrserätt istället. Jag vet att det vore härligt med en bostad man äger men du måste ha en fast tjänst med en någorlunda fast lön samt att du måste spara ihop en ganska stor handdpenning innan du kan köpa något.

Får du ekonomiska problem ifall du bor i bostadsrätt kan du bli tvungen att sälja den - en hyresrätt kan du bli tvungen att flytta, men det är både lättare och bättre än att sälja.

Välkommen hit förrestenSkrattande

[luneri]
0

Jag känner också lite så. lättare att göra sig av med en hyresrätt om man behöver det.  Jag väntar och ser än sålänge. Jag söker jobb just nu och hoppas på en anställning snart.

Men  det är ändå roligt att kolla på lägenheter:)

Vilken skillnad på pris om man jämför storstäder med småstäder!

Tack:)

Maria
0

För att få en hyresrätt krävs i regel en fast inkomst och för att få lån likaså. Så steg ett bör ju vara att försöka få ett jobb som ger en stadig inkomst.

Lycka till.

/Maria

[luneri]
0

Hyresrätt kommer jag förmodligen inte få då jag inte stått i bostadskö. Jag söker för fullt, så svårt att få jobb i dagsläget bara. Jag hoppas på det bästa.

Är det inte så att bostadspriserna är påväg ner?

Åsa S
0

Märks inte här att bostadspriserna går ner, möjligtvis har de kanske gått ner något på stora lägenheter men 1:or och 2:or verkar det vara större efterfrågan på och ett mindre utbud = priserna går upp. +Bankerna är inte lika villiga att låna ut pengar hursomhelst numera, man måste ju ex. i många banker kunna ha en kapitalinsats på minst 15%. så det är inte lika lätt få lån nu.

Skaffade bostadsrätt nyligen när jag fortfarande var studerande eftersom jag inte fick hyra MEN jag tog lånet några månader innan mina studier var över, och jag var tjänstledig så jag hade en fast tjänst att gå tillbaka till. +Jag kunde betala nästan 50% av lägenheten med egna pengar.

[luneri]
0

okej, det är jättebra!

Det är nästan omöjligt att få fast tjänst, iaf av egna erarenheter. jag kommer förmodligen i framtiden få hoppas runt mellan olika arbetsplatser som jag gör nu. Det ser jag inte som några problem sålänge man har en inkomst iaf.

Man kan inte göra annat än att hoppas på det bästa.

Åsa S
0

Nej det är ju inget fel att hoppa runt på arbetsplatser så länge som det funkar och man har en inkomst. Bankerna kan dock vara lite snåla på att låna ut ifall man inte har fast tjänst. Det kan dock ändå gå att låna ifall man kan visa en bra ekonomisk historia ex. att man sköter sin ekonomi och har visat man kan ha ett bra sparande över en längre tid så man har en hel del eget kapital + att man inte har några betalningsanmärkningar.

[luneri]
0

förra året var jag intresserad av en lägenhet och banken hade inga problem med att ge ut ett lån vilket jag tyckte var jättekonstigt för då var jag i en värre situation än vad jag är nu:P

Menmen, framtiden får utvisa. Jag satsar på jobb nu och lägenhet sedan. Jag är så otålig bara, vill ju flytta med en gång helst!

[Lillfjanten]
0

#4  du kan ju kanske få hyra en bostad av en privat fastighetsägare? kika runt lite och fyll i intresseanmälan på deras hemsidor. lycka till!

[luneri]
0

okej, tack!

[Lillfjanten]
0

Glad

Du kanske redan vet det, men annars kan man ofta hitta dem på kommuners hemsida.

[luneri]
0

Jag visste inte, men tack för informationen :)

[Lillfjanten]
0

Cool