När det är på väg över styr
Behöver desperat hjälp! Det känns som vär ekonomi är på väg rätt åt helvete. Än så länge lyckas vi betala alla räkningar men händer det minsta är vi SÅ körda! Grunden till situationen lades vid föräldraledighet, arbetslöshet, akut renoveringsbehov av huset osv. Krediter, små lån större lån kontokort osv har fördärvat vår ekonomi. Jo jag vet att det är VI som har gjort det det är VI som har överkonsumerat allt är vårt eget fel men det är inte det jag behöver veta!
Jag behöver stöd i HUR vi ska ta oss ur skiten. Samlingslån är inte aktuellt då vi inte blir beviljade det. Eftersom vi är för högt skuldsatta. Det beror delvis på att vi hjälp ett annat par med ett lån på 300 tusen som står i vårat namn men betalas av några andra. Dom har ingen möjlighet att ta lånet på sig själva på ca 1½ år. Där efter kan vi kanske samla våra idiotkrediter emn vi måste ju överleva fram till dess!
Vi har alltså inte "hamnat efter" utan betalar alla räkningar varje månad men "bara lägsta" beloppen på avbetalningarna när allt är betalt har vi kanske 6000 kvar till mat och övrigt till två vuxna och 3 barn…
Vi lagar all mat hemma gör matsedel, stor handlar osv vad kan vi mer göra? Vi jobbar heltid båda två. Har dragit inte på så gott som "allt onödigt"
Vilket är bäst: att försöka betala en kredit i taget alltså lägga lite mer pengar på en varje månad eller fördela "några kronor extra" på alla krediter?
Tips mottages djupt tacksamt moralpredikningar lämnas olästa
Jag skulle göra så att jag betalade av ett i taget med början med det dyraste. Om det inte är någon skillnad i hur dyra de är, så betala av det minsta först. Även om det inte gör någon praktisk skillnad, så känns det bättre att kunna lägga ett bakom sig, och då kan man också se tydligt hur man kan lägga det beloppet på nästa ställe. Man märker hur det går fortare och fortare att göra sig fri.
Vad man i övrigt kan göra är förstås att snåla så mycket det bara går på alla plan och lägga undan vartenda öre. Prata med barnen och få med dem på det, så att de känner att de bidrar till familjens försörjning genom att hålla igen på sina önskningar.
Där jag bor har de numer ofta mat med kort datum till halva priset - där kan man spara en del. Laga till direkt och frys in. Använd rester, släng ingenting som går att äta. Kanske inte så kul, men det får man ta.
Några tips från en som bor i ett dragigt gammalt hus: Sänk inomhustemperaturen - man överlever utmärkt på 12-14 °C med ett par rejäla tofflor. Tvätta er i kallare vatten. Se över om det finns enkla sätt att isolera huset, som byggplast på insidan av de dragigaste fönstren.
Det är synd att ni är borgenärer/tagit lån till andra, det förstör så mycket och det är också synd att ni inte kan bli av med det fort.
Som ovanstående så gäller det att äta billigt och betala av en kredit i taget. När det är extrapris på matvaror - köp i stora lass.
Sedan är ju frågan, finns det något ni kan dra ned på? Bränslekostnader, telefonkostnader, bredband? Varje krona är värd en hel del för er.
Dessutom, har ni något att sälja? Har ni flera datorer? Behövs alla? Det går att dela på en dator i en hel familj och för dem pengarna ni säljer för kan ni betala bort på krediter.
Så allt som ni inte har riktigt behov av kan ni sälja. Ibland kan det kännas jobbigt men man måste göra uppoffringar för att överleva ekonomiskt.
Lycka till.

Kolla några avsnitt på Lyxfällan, där kan man lära en hel del. Betal av de dyraste lånen först (hög ränta). Sälj det man kan sälja.
Förmodar att ni handlar kläder 2nd hand redan.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lite spontant: sälj av det som inte behövs.
Klarar ni av att undvara ett rum så stäng igen det och sänk värmen, det gör en del så här mitt i vintern.
Köpstoppa! Bara det som behövs får komma hem, sluta röka, och skala bort alla småkostnader. Behöver ni skicka det där onödiga SMSet? Det kostar också pengar. Kanske nedgradera till billigare abonnemang?
Försök minska på de där kostnaderna man inte tänker på. En plastkasse á 2 kr varje gång man handlar blir till slut rätt mycket pengar…