Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett06-sparande
Läst 3551 ggr
[mysvensk]
0

Göra av pengar

Jag har fått 50.000kr i artonårspresent och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem just nu.

Jag tänkte köpa en grej för runt 10.000-15.000kr men resten vet jag inte.

Jag har funderat på att investera men är rädd att förlora allt.

Har ni några tips?

[Jessica_91]
2

Om du fortfarande bor hemma så kan det ju vara bra att spara tills när du flyttar hemmifrån och ska köpa möbler? Eller kanske ta körkort om inte dina föräldrar betalar det åt dig?

[mysvensk]
0

Jag bor hemma för tillfället men har möbler i förråd då jag bott själv tidigare. de där 15.000 tänkte jag skulle gå till en bostadsrätt. Finns billiga i förorten här… hyran sen har jag råd med då jag jobbar…

Är bortskämd och får både körkort och bil…

[Jessica_91]
0

#2 Ah okej ja men det är ju praktiskt att det redan är ordnat då Glad. Hade jag varit du så hade jag sparat tills det dök upp något jag verkligen ville ha. Och möjligen lagt några tusenlappar på en restresa om jag hittade en kompis som hade pengar nog att haka på.

Men du får säkert roligare tips från andra här Skrattande

[mysvensk]
0

Jo jag vill spara åtminstonde en bra del… Funderat på premieobligationer.

Jag är rätt duktig med pengar. När det inte är mina pengar…

[Lillfjanten]
0

varför inte spara på ett vanligt sparkonto med ränta? fonder och andra chansningar ger jag inte mycket för, jag har förlorat mycket pengar på sånt. ett vanligt sparkonto har man pengarna kvar på samt får lite ränta.

[mysvensk]
0

Jo, tänkte ha det mesta så… men en del skulle man ev kunna chansa på hyfsat stabila fonder…

[Lillfjanten]
0

ja vill man riskera att förlora pengarna så :) banken sa till mig att mina fonder också var stabila.. lycka till med vad du än väljer!

Halvdansken
1

Tja… Du är 18 år, du har tid att spara samman. Vad ska du göra nu, studera vidare? I så fall kan det vara bra att ha lite att ta av.

Jag hade satt pengarna på ett vanligt konto där du kan komma åt dem och haft kul för dem. Kanske fixa upp lägenheten, eller liknande.

Ta fonderna när du börjar tjäna pengar, det är tid nog till att tänka så jätteallvarligt. Lev upp dem!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lumac
1

Att börja spara redan i unga år kan visa sig vara mycket värdefullt, så det skulle jag helt klart rekommendera. Ränta-på-ränta effekten gör att det kan bli mycket pengar på sikt.

Konkreta investeringsråd är dock svårare att ge. Det beror framför allt på hur länge du tänkt spara pengarna, hur intresserad du är av att följa olika placeringar och vilken risk du är beredd att ta. Om du tänkt använda pengarna inom säg 5 år, så kan aktier och aktiefonder vara väl riskfyllda. Premieobligationer är ett alternativ, att låsa pengarna på ett fasträntekonto kan också ge lite högre ränta om du väljer ett bankkonto. Företagsobligationsfonder kan också ge lite bättre ränta till en något högre risk.

Om du tänkt spara en del av pengarna på åtminstone fem års sikt så är förmodligen aktiefonder ett bra val. Då kan du starta ett investeringssparkonto för att minimera skatten, gärna hos en nätmäklare som Avanza eller Nordnet som har bättre villkor än storbankerna. Avanza har t ex också en Sverigefond kallad Avanza Zero som inte har några avgifter alls.

Åsa S
3

15000kr för en bostadsrätt låter otroligt billigt. Jag skulle spara de där pengarna på banken ifall du snart tänkt flytta hemifrån det kostar mer flytta till egen lägenhet än man tror. Och i en bostadsrätt är det ju ägaren som får stå för renoveringar etc. = du kanske vill tapetsera din bostadsrätt du kanske inte har samma inredningssmak som förra ägaren, kanske du behöver köpa nytt kylskåp, diskmaskin, tvättmaskin el dyl då kan det vara bra att ha lättillgängliga pengar så du slipper låna.

[Lillfjanten]
0

#10  bekostas inte vitvaror och renoveringar av en reparationsfond?

Halvdansken
0

Om det finns en sån fond, och sen beror det ju på hur mycket pengar det finns i den. Vitvaror är dyrt som poker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
0

Väldigt ovanligt med inre reparationsfonder i bostadsrätter numera och det brukar ofta inte vara speciellt mycket i såna + man får numera ofta inte köpa vitvaror för den fonden.

Jag köpte en lägenhet ganska nyligen i en äldre bostadsrättsförening där det fanns en inre reparationsfond på ca 6000kr. Det fanns ingen frys i lägenheten men jag fick inte köpa vitvaror för de pengarna fick jag till svar, man får bara använda de pengarna till sån som är för att rusta lägenheten som man inte kan ta med sig då man flyttar typ. tapeter, målarfärg, golv. Jag fick hosta upp med ca 5000kr för att köpa mig en frys. Använde delar av reparationsfonden till att köpa golv och målarfärg, har en del kvar i fonden som kommer gå till nya kökstapeter för de gamla håller på och trillar ner.

MichaelE
1

Jag skulle nog säga att spara alla pengarna och bo i en hyresrätt så länge. Visst, du får inte känslan av att du äger den men det spar dig en massa pengar och besvär ifall något går sönder. Havererar flertalet vitvaror samtidigt så är dina 50 000 snart borta. Spar dem till senare, något du kan ha mer glädje av.

Åsa S
0

Fast ofta är det ju dyrare hyra än köpa en lägenhet. Här där jag bor kostar det ca 6000kr/mån att bo i en liten tvåa (hyresrätt). Månadskostnaden i min bostadsrätt som är en väldigt stor tvåa med inglasad balkong är 3000kr (+ sen har jag ju lån som ska betalas av men det blir ju ändå mindre än vad det kostar att hyra och mysvensk hade ju pengar att köpa hela lägenheten för = inga lån att betala)